Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet för liten ekologisk mjölkproduktion?  (läst 8674 gånger)

Annie27

• Gästrikland
Lönsamhet för liten ekologisk mjölkproduktion?
« skrivet: 13 apr-08 kl 08:44 »
Som novis på området och boende i lägenhet nära stan, frågar jag er som har erfarenhet och vet bättre: Vi är intresserade av småskaligt jordbruk och mjölkproduktion med lyckliga kor och kalvar... Hur många kor måste man ha för att få ut en vettig månadslön? 25, 100 eller 300, vi har ingen aning... Någon som vet?

Mvh A

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Lönsamhet för liten ekologisk mjölkproduktion?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 09:02 »
Om du själv förädlar mjölken till ost, kan få tag på en begagnad mjölkutrustning billigt och inte har miljonlån så kommer man ganske länge med 20 kor. Säljer du mjölken till kooperationen, har brist på bra vallar och behöver bygga om hela stallet för att kunna hantera mjölkdjur samt behöver ny mjölkrobot så vet jag inte om det ens räcker med 150 djur.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kärleken

« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 09:07 »
Vi har 30 konventionella kor, köpte gården för 20 år sedan, och får det nätt och jämt att gå ihop. Skulle vi köpa gård och allt lösöre idag skulle det aldrig gå runt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 15 maj-08 kl 16:55 »
Läste i land eller Atl om en familj som byggde nytt till 85 ekologiska mjölkkor, han hävdade att det var bättre lönsamhet än 150 konvetionella. Men 85 kor känns ju inte så värst småskaligt..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Forsteby

« Svar #4 skrivet: 23 maj-08 kl 13:29 »
Det krävs mkt kunskap för att bedriva ekologiskt lantbruk! Det är inget man bara startar upp sådär helt appropå! Om ni nu hittar en gård som ni har råd att köpa i dagens priser så tar det minst två år innan ni har certifierat hela gården (växtodling+djurproduktion) om ni hittat en konventionell gård. Sen får ni kolla upp alla regler och ändringar i reglerna som är på G. Exempelvis år 2010 ska alla kor gå lösa inom KRAV, undantag små besättningar (40djur).
Om ni är helt gröna på mjölkproduktion och växtodling så bör ni nog ta anställning hos någon först i några år!
Lycka till!!

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 maj-08 kl 22:21 »
Bygger man nytt för mjölkkor i Finland i dag, ska det vara minns 120 st för att det ska börja gå runt...

Mvh.

Ekobonde

soleskog

« Svar #6 skrivet: 23 maj-08 kl 22:59 »
Vi byggde i höstas om för våra ekologiska mjölkkor, och då byggde vi för mjölkningsrobot och 70 mjölkande kor (85 årskor alltså). Det har vi tänkt att vi ungefär ska kunna leva på två personer. Just nu tar vi absolut inte ut två "rediga" månadslöner.
Många skulle nog inte tycka att det vi gör är småskaligt, och det är det ju inte. Men vi strävar verkligen efter att våra kor och kalvar ska ha ett riktigt bra liv, och det tycker jag också att de i många avseende har. Men - det vi har gjort har krävt rätt mycket investeringar - ändå har vi byggt om en befintlig lagård.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 maj-08 kl 10:24 »
Hur mycket åker har ni då Soleskog ? Är ni självförsörjade i foderväg ?

Jag har inte mina mjölkkor ekologiska för att då får man inte ge konventionellt foder till dem här i Finland..

Ursus

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 29 maj-08 kl 21:52 »
Nej man måste ju köpa ekologiskt foder förståss. Men man får ju bättre betalt för mjölken också. Jag tror att det är lönsammare med ekologiskt rent generellt, men det beror ju förståss på i det enskilda fallet utifall man har byggt fast sig i en viss produktion.

Min gissning är att kraftfoderpriserna kommer att stiga mer i pris än mjölkpriset i framtiden, så det kommer att krävas mer mark på gården för samma koantal.

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 29 maj-08 kl 21:59 »
Jaha, men bönder har det ju redan så gott ställt. Har ni inte läst Fokus? Där står det. /www.fokus.se/2008/05/det-varas-for-bonden/

Ursus

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-08 kl 21:12 »
Växtodlingsgårdar i slättbygd har nog framtiden för sig. Övriga kan det väl gå lite hur som hellst med misstänker jag.

covboy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 maj-08 kl 21:27 »
Konventionellt lantbruk utan djur tycker jag inte är hållbart i längden..

Annie, nån månadslön kan man inte ta ut som bonde..det får man se vid årets slut om det blev nåt över el gick det med förlust.

soleskog

« Svar #12 skrivet: 31 maj-08 kl 18:12 »
Hej,
Vi har ca 120 ha åkter till våra kor, men eftersom det inte direkt är spannmålsbygd här, så köper vi en del eko-spannmål från slättlänet brevid. Men - eftersom man måste vara självförsörjande på vall, ha mycket bete, och kanske har lägre skördar, så gäller det att ha mycket mark/ko.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

bondmora37

« Svar #13 skrivet: 19 jun-08 kl 00:01 »
Hej,visst går det att leva på en liten ekologisk mjölkproduktion.Vi har ca40 mjölkkor+ungdjur,kalvar i lösdrift.Är självförsörjande på vall och spannmål.Vi (jag,min man+3barn) tog över produktionen2005 av mina svärföräldrar och var tidigare anställda i 7 år av min svärfar.Det har varit ovärderligt att ha hjälp och nån att fråga om allt från Eu-ansökningar till djuren.Vi trivs båda två med jobbet och skulle inte vilja byta även om det är väldigt bundet med mjölkkor.Samtidigt väldigt fritt,man kan styra över sin dag någorlunda,och barnen har kunnat vara med.Men jag rekomenderar lite erfarenhet först,det är mycket att tänka på.Men vi klarar oss bra,speciellt nu när mjölkpriset är högt och skall höjas igen.Och efterfrågan på ekologiskt ökar hela tiden.Mina svärföräldrar gick över till ekologiskt 1989 och hade då 20 kor,det gick att leva på det med fast mjölkpriset var lägre.       Lycka till!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 19 jun-08 kl 18:04 »
Sen kan man ju fråga sig. Vad kostar det att leva? Krav och förutsättningar kan skilja sig något enormt mellan olika familjer.

covboy

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 10:31 »
Det ska bli mera efterfrågan på ekomjölk i Finland ! Nu produceras 30% ekomjölk som säljs som konventionell mjölk :-\

Ursus

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 11:31 »
Sen kan man ju fråga sig. Vad kostar det att leva? Krav och förutsättningar kan skilja sig något enormt mellan olika familjer.

Helt sant, men det kostar att driva ett jordbruk också, och priset på insatsvaror rusar i höjden just nu...

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #17 skrivet: 07 jul-08 kl 01:00 »
Att starta upp från noll i liten skala utan att ha jobb vid sidan av är nog totalt omöjligt om du inte hittar ngn riktigt bra säljkanal där du kan få bra pröjs.

Det finns ju en anledning varför alla småbruk försvinner.
Har du dessutom inget stort insattskapital så blir det än värre.
Ett lantbruk mellan 50-150 kor kanske är det värsta för då måste du ju ha anställt folk och de vill ju märkligt nog ha lön:)

Lycka till.

Laew

• Jag är en miljö medveten fritidsbonde.
    • Småland
    • barkhult.nu
« Svar #18 skrivet: 03 aug-08 kl 22:37 »
Ja tror att det är viktigt att inte börja för stort och att ha en inkomst vidsidan om. bygg upp efterhand utan att dra på sig förstora skulder. köpa så lite djur som möjligt och sattsa på att rekrytera från den egna besättningen. foder ska självklart inte köpas. anpassa djur mängd med foder mängd. jör allt arbete själva även om det tar tid. en sparad krona är värd tre tjänade. det är mycke jobb och inget för den pengagirige men det går. sunt bonn förnuft. låt det ta tid att bygga upp och rusa inte iväg. jag ser alltid till att ha ett större djurvärde än maskinvärde eftersom det är djuren som ger pengarna och är grunden i all djurhållning.
Gårds butiks ägare, Lantbrukare och NC-operatör

björnson

« Svar #19 skrivet: 13 okt-08 kl 18:13 »
Är det någon som vet vilken minsta mängd mjölk som mejerierna (helst Milko) hämtar hos nya medlemmar? Jag bor i Milkoland och har kanske ett arrende på gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser