Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gammal häst ?  (läst 12458 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Köpa gammal häst ?
« Svar #40 skrivet: 17 apr-08 kl 21:58 »
Det är synd att alla tror att en häst/ponny är för gammal bara för att den hunnit bli över 15 år.
Kan ju bero på statistiken över hästars ålder i sverige , läste någon stans för några år sedan att medelåldern på hästar i sverigen inte hamnar över 15 år.
Detta beror till stor del på att det är många travare bland annat som slaktas i för tidig ålder pga att dom  inte kan tävlas längre.

Det finns så många gamla hästar som fortfarande kan användas till lättare arbete.
Mitt fjordsto på 21 år är en riktig pärla hon är oxå med på mycket aktiviteter och är som en unghäst i sinnet & till mångt och mycket även kroppsligt :)
Lacy på bilden efter en mycket framgångsrik tävlings dag

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #41 skrivet: 18 apr-08 kl 02:54 »
Det blev inget hästköp denna gången ! Inte pga hästens ålder, för han var fräsch och fin för sina 19 år. Jag hade med mig en hästkunnig person andra gången jag var där och tittade och det tog inte lång stund förrän hon tittade på mig och skakade på huvet. Dels såg hon att han hade problem med ett bakben, han gungade mycket med huvudet vid trav vilket tydligen kan vara tecken på ryggproblem. Han blebv väldigt andfådd av det lilla han gjorde. Väldigt dåliga hovar hade han. Och så tyckte hon inte att han var en passande häst för tösen, att han skulle bli för tuff för henne då han körde mycket med henne då hon provred.
Men på söndag ska vi titta på en annan ponny. Ska upp till Falköpingstrakten och titta på ett 6-årigt sto som ska vara en underbart snäll perfekt förstaponny. Enligt ägaren......får väl se om det stämmer !!

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #42 skrivet: 18 apr-08 kl 06:56 »
Lycka till i hästköpandet :)

Du verkar ha en bra inställning & det är jätte bra att ha hjälp av någon annan hästkunnig som kan se saker man själv kanske missar.

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #43 skrivet: 18 apr-08 kl 09:35 »
Och då undrar man ju hur man hittar en veterinär som böjer lagom! Det är ju den stora frågan! Jag skulle faktiskt ha svårt att lämna min häst till nån som jag kände kan förstöra... Fast jag kännde i och försig likadant med equiterapeuten från början, men hon gjorde underverk!

Flertalet böjer lagom! Det är uddavarianter som böjer för löst eller för hårt och där brukar ryktet sprida sig.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #44 skrivet: 18 apr-08 kl 09:51 »
På både mälakliniken och i uppsala Ulltuna kliniken har dom veterinärerna böjt min häst för hårt.
På ena stället bröt dom så det krachade i benet o mitt sto blev sjukt halt . (vi var där pga en sticka i kotan)
Det vägrade dom erkänna fast jag stod där o såg detta.

På den andra kliniken tar en i personalen o "hjälper" vet att böja ,, hon tog i jättehårt o slet upp benet med följ att mitt sto ställer sej på bakbenen av överaskningen ,, tjejen följde med upp i rörelsen men när stoet fall ner igen höll hon emot!!!!!!  Min häst blev permanent skadat .

Jag böjer ALDRIG någon häst igen NÅNSIN.
Man kan se hältor lika bra vid longering.

Hur blev hon permnent skadad? Är du säker på att hon inte hade ont redan innan, min häst stegrade sig också vid böjprov på han skadad sig. Anledningen till stegringen var inte förskräckelse utan helt enkelt att det gjorde ont. Även där följde vetrinären med ner och släppte inte benet, dock behöll han inte samma tryck eftersom vi redan då kunde avgöra att han hade ont i den leden.
Vad jag förstår så utsätter en häst sitt nedslags ben för en kraft på ca 1,5 ton när den travar fort, när den står still så blir trycket på leden (kotled fram) ca 150 kg beroende på storlek.
Vid ett böjprov utsätts ”leden” för ett tryck på ca 10kg.
På små ponnysar finns det en risk att man böjer fram en ickeexisterande hälta, speciellt långt ner.

Att det "krasar" i en led har jag bara hört talas om när det gäller kristallbildning i leden som ger giktliknande smärta, oftast beror det på tidigare behandlingar i leden. Vad tror du annars "gick sönder"?

Bäsen

« Svar #45 skrivet: 18 apr-08 kl 15:24 »
Jag böjer ALDRIG någon häst igen NÅNSIN.
Man kan se hältor lika bra vid longering.
Skriver man så där så måste man räkna med följdfrågor.
Varför har du då böjt en enda gång för när du påstår att du ser hältor lika bra vid longering?

Anledningen till att man böjer är ju precis den motsatta, när man inte ser hältan vid fri rörelse.

Utveckla gärna din tankegång där, övertyga alla om att det räcker att longera hästen för att se hältan, lite mindre att göra för veterinärerna, försäkringsbolagen kommer att kunna hålla nere premierna när veterinärerna inte böjer sönder hästarna vilket gör att jag som hästägare sparar pengar både på premien och på veterinärbesöket. Och hästarna slipper att lida när de med våld bryts sönder och samman.

Att ingen tänkt på det tidigare, longering.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

klosett

« Svar #46 skrivet: 18 apr-08 kl 19:04 »
Inga problem att köpa en häst som kommit upp i ålderns höst ifall man givetvis inser att hästens begränsningar. Givetvis kan man inte kräva lika mycket..men det blir en fin läromästare och vårdar man den ömt kan man få flera minnesvärda och underbara år ihop. Min lilla shettis är 23 nu och vi har haft honom sen han var 4..nu är han gammal, nästan helt grå på hals och huvud och visst märks det att han inte orkar mer..men oj vad minnen vi har..den dagen han inte orkar mer kommer vara en sådan sorg..men kvar finns alltid minnena..som när vi flög fram i vild galopp på åkrarna hemma:) Hoppas du finner din nya vän och ni får underbara år ihop ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser