Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa gammal häst ?  (läst 12462 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Köpa gammal häst ?
« Svar #20 skrivet: 16 apr-08 kl 22:08 »
 ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 16 apr-08 kl 23:00 »
::)
???

Jag har nu inte råkat ut för nåt konkret att en veterinär skadat en häst genom böjning. Men bör man inte alltid vara försiktig när det gäller att belasta i ytterlägen? Jag kan bara tänka på mig själv, och mina knackiga knän. Skulle man ha böjt ihop mitt högra ben skulle jag få ordentliga problem. Och visst, jag har en underliggande skada där, men att göra skadan värre bara för att påvisa den.. :-\ Nu är jag ju ingen häst vilket jag får vara tacksam för, men ändå! Har svårt att se att försiktighet skulle skada...

Däremot har jag varit med om att en veterinär skulle döma ut vårt gammelsto första sommaren vi hade henne. Hon fick en hovledsinflammation, och när hon var på återbesök på kliniken så hade den antagligen inte läkt helt, men veterinären fick spel när hon visade hälta, och ville ha henne utdömd för en gammal skada som hon var opererad för... Tur att vi inte lyssnade på den veterinären! Några veckor senare var hon haltfri, och ordinarie veterinär tillbaks från sin semester kunde konstatera att det antagligen var hovledsinflammationen som behövt lite längre tid. Hästen var då tolv år, och har varit haltfri åtskilliga år efter det. Nu är hon 28 år, och har blivit lite stel sista åren. Denna sommar blir antagligen hennes sista, efter en skada i vintras. Men sexton goda år, och en underbar avkomma har hon gett oss! Vilket vi inte fått uppleva om vi lurats att ta bort henne då när hon var tolv!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 16 apr-08 kl 23:07 »
Citera
men att göra skadan värre bara för att påvisa den..

Man böjer ju inte vid direkta skador.. VET man var hältan sitter och det går att se med blotta ögat så böjer man ju inte! Det är bara vid små diffusa hältor som är svåra att sätta fingret på!
 Eller helt enkelt kolla ifall ryttaren/kusken/skötaren missat en hälta..  :)

eller inte ser en hälta :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 16 apr-08 kl 23:14 »
Var till en veterinär med vårt sto som vi visste var halt. Hon hittade inga hältor och ordinerade butta o två veckors vila...

Bytte veterinär pga. att vi tyckte hon var för försiktig på att böja.. Nästa veterinär böjde fram en bakknä, en framknä och två kotleder... :)

Nå, vad tycker ni? Skulle vi ha gått på första veterinärens linje o kört tills hon var så halt att ingen kunde ha missat?

Eller var det bra att hon blev böjd och behandlat innan hältan blev värre och nu jobbar för fullt!

Hon kom lindrigt undan tack vare att hon blev ORDENTLIGT BÖJD istället och hältan kom fram i tid

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 16 apr-08 kl 23:25 »
Man böjer ju inte vid direkta skador.. VET man var hältan sitter och det går att se med blotta ögat så böjer man ju inte! Det är bara vid små diffusa hältor som är svåra att sätta fingret på!

Det är ju frid och fröjd, så länge veterinären har det förhållningssättet! Tyvärr finns ju en och annan veterinär som borde byta yrke :-X

Sen kan man ju tycka att veterinären borde se hältor som ryttare/kusk missar! Det hör ju liksom till deras yrke!

Nu har jag inte mer erfarenhet av hälteutredningar än vad jag fick vid gammelpålland hovledsinflammation, och det var som sagt länge sen! En yrkesgrupp som jag dock har god erfarenhet av när det gäller rörelsestörningar är equiterapeuten! Åtminstone våran 8)

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 16 apr-08 kl 23:36 »
Citera
Sen kan man ju tycka att veterinären borde se hältor som ryttare/kusk missar! Det hör ju liksom till deras yrke!

Det kan ju vara en pytteliten förändring i hästens sätt att arbeta som kan tyda på att den bör böjas! En veterinär känner oftast inte till hästen personligen..

Vi hade iförs. en vetrinär som hade stenkoll på alla sina patienter även på banan, så hon visste rätt så väl hur do. var.

Norrsken

• -
« Svar #26 skrivet: 16 apr-08 kl 23:44 »
Det kan ju vara en pytteliten förändring i hästens sätt att arbeta som kan tyda på att den bör böjas! En veterinär känner oftast inte till hästen personligen..

Vi hade iförs. en vetrinär som hade stenkoll på alla sina patienter även på banan, så hon visste rätt så väl hur do. var.

Detta börjar bli så ot att vi kanske borde ta det hela i pm istället, men vad tusan! "Bör böjas" skriver du. Pytteliten förändring i hästens sätt att arbeta är jag med på att det bör uppmärksammas, men, är böjning svaret på allt? Eller är det standardförfarande inom travet? Nu har jag ju inte haft så många hältor, utan har mer erfarenhet av rörelsestörningar av andra orsaker, och man är ju självklart mer uppmärksam på sånt man har erfarenhet av.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #27 skrivet: 17 apr-08 kl 10:04 »
Har hästen en rörelsestörning som gör att man kan påvisa hälta med hjälp av böjprov så är det väl ett kvitto på att man ex.vis bör förändra skoning, träningsmetod etc. för att i mesta möjliga mån hjälpa hästen att röra sig rätt.
Jag tillhör nog också de som heller böjer en gång för mycket än en gång för lite, undantagen är väl väldigt unga hästar.
Jag tycker mig ofta se hästar ridna som jag hade velat få böja igenom för jag tycker inte att de går riktigt rent, ryttarna känner dock inte vad jag tycker mig se och så länge de inte böjer upp dem så fortsätter de rida tills hästen verkligen blir halt med lång konvalecens till följd. Jag har flera exempel på detta.
Jag tror ofta att man ser orenheter tidigare inom travet än inom ridsportsvärlden, många hästar är experter på att "flytta" ryttaren så att de får spara ett ben.
Det värsta scenariot är när hästen är halt på två framben eller två bakben och därför upplevs som jämn "men kanske inte tar ut steget fullt ut", det är lättare att känna en diagonalhälta eller bara på ett ben.

Däremot finns det vetrinärer som jag både har upplevt böjt för hårt eller för löst.

Bäsen

« Svar #28 skrivet: 17 apr-08 kl 10:30 »
Jag tror ofta att man ser orenheter tidigare inom travet än inom ridsportsvärlden,

Helt korrekt iakttagelse som har en enkel förklaring.
Jämför med ett obalanserat hjul på bilen upp till 90km/h märks inget men när det går fortare skakar hela bilen.

Samma sak med en halt häst, struttar man runt orkar de bära sig med en lätt hälta och "dölja" den vilket är naturligt för ett flyende djur.
Racar man däremot så ser man omedelbart om en häst är aldrig så lite halt.

Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Frances

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 17 apr-08 kl 11:04 »
Helt korrekt Bäsen! Mycket bra liknelse! Den ska jag sätta bakom örat!

Och ser man det inte själv så finns det folk som har som uppgift att påpeka det inom travet! Skillnad på någon som harvar i ett ridhus för sig själv eller bara rider ut...

Och en sak till, inom travet är det livsnödvändigt att hästen är fräsch! Annars tjänar man absolut inga pengar! ;D

Man kan mycket väl rida omkring med en halt häst för skojs skull utan att det blir någon skillnad....

Jag kan fortfarande inte fatta felet med att böja en häst..
Vad menar ni händer rent fysiologiskt? Böjer veterinären så att det uppstår en ledinflamation? Blödning i senor? Eller rent av lösa benbitar???  ;D Förklara för mig som inte förstår??!!

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 17 apr-08 kl 11:36 »
Jag tycker mig ofta se hästar ridna som jag hade velat få böja igenom för jag tycker inte att de går riktigt rent, ryttarna känner dock inte vad jag tycker mig se och så länge de inte böjer upp dem så fortsätter de rida tills hästen verkligen blir halt med lång konvalecens till följd. Jag har flera exempel på detta.

Där kan jag inte annat än hålla med! Känner också till en del som inte förstått hur läget varit med deras häst, och sen har hästen fått lida av konsekvenserna. Men frågan är ju om dessa personer tar hästen till veterinär för böjprov?

Skulle jag ha en häst som inte går riktigt bra så skulle jag nog börja med att försöka analysera var rörelsestörningen kommer ifrån. Skoning, utrustning, foder, träning etc. Hittar man inget konkret då så söker man veterinär!

Sen det som gör mig lite skeptisk är väl att man hört tom veterinärer säga att "vill man så kan man böja fram hälta på vilken häst som helst"..

Frances

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 17 apr-08 kl 11:41 »
Många kör ju med synsättet "det man inte vet om har man inte ont av" ..ägaren alltså..

Norrsken

• -
« Svar #32 skrivet: 17 apr-08 kl 11:56 »
Många kör ju med synsättet "det man inte vet om har man inte ont av" ..ägaren alltså..

Visst! Och, jag känner mig aningen tveksam till huruvida hästägare med denna strategi faktiskt tar hästen till veterinär...

Det jag kan tycka är konstigt är när folk kör omkring med hästar som är uppenbart halta, tillsynes utan att reagera! Finns en sån i mina föräldrars by. Byn är stor och kryllar av travhästar, så det är ingen varken jag eller mor min vet riktigt vem det är, men ibland ser man en travhäst trava förbi köksfönstret och halta så att man får utslag på kroppen av att se eländet! Jag kan inte låta bli att undra hur det kan fortgå!

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 17 apr-08 kl 11:59 »
Citera
travhäst trava förbi köksfönstret och halta så att man får utslag på kroppen av att se eländet! Jag kan inte låta bli att undra hur det kan fortgå!

Här måste jag bara lyfta ett finger! :)

Bland travhästar är det rätt så vanligt att dom travar "illa" , slarvigt alltså i långsammare tempon, så fort man ökar tempot är dom klockrena!

Men det är självklart att hästen i fråga så klart kan vara halt på riktigt!

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 17 apr-08 kl 12:06 »
Här måste jag bara lyfta ett finger! :)

Bland travhästar är det rätt så vanligt att dom travar "illa" , slarvigt alltså i långsammare tempon, så fort man ökar tempot är dom klockrena!

Men det är självklart att hästen i fråga så klart kan vara halt på riktigt!

kan väl hända, men det är många travare som springer förbi mina föräldrars hus. Speciellt höst och vår när skogsvägarna inte bär. Och det är en speciell häst som haltat rejält! Övriga rör sig ungefär som travare i allmänhet!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #35 skrivet: 17 apr-08 kl 15:09 »
Där kan jag inte annat än hålla med! Känner också till en del som inte förstått hur läget varit med deras häst, och sen har hästen fått lida av konsekvenserna. Men frågan är ju om dessa personer tar hästen till veterinär för böjprov?

Skulle jag ha en häst som inte går riktigt bra så skulle jag nog börja med att försöka analysera var rörelsestörningen kommer ifrån. Skoning, utrustning, foder, träning etc. Hittar man inget konkret då så söker man veterinär!

Sen det som gör mig lite skeptisk är väl att man hört tom veterinärer säga att "vill man så kan man böja fram hälta på vilken häst som helst"..

Att få dem till vetrinär är inte alltid görbart (det kostar ju pengar), kan de inte böja själva brukar jag rekommendera att ta hästen i trav på en mkt liten volt runt dem och då brukar hältan kunna ses med blotta ögat. Oftast med förklaringen "han är bara lite stel, det tar tid för honom att koma igång, han är fortfarande lite svag" etc. :-\ Man kan ju dock inte göra så mycket mer än att påpeka att hästen inte ser ren ut.

Misstänker jag en rörelsestörning (ev. hälta) är vetrinär den första jag kontaktar, sedan följer hela batteriet med hovslagare, equiterapeut, tandläkare, sadelinprovare etc., inte tvärtom.

När det gäller böjprov så ska man böja lagom, inte våldbryta men heller inte mesa.

Norrsken

• -
« Svar #36 skrivet: 17 apr-08 kl 18:10 »
När det gäller böjprov så ska man böja lagom, inte våldbryta men heller inte mesa.

Och då undrar man ju hur man hittar en veterinär som böjer lagom! Det är ju den stora frågan! Jag skulle faktiskt ha svårt att lämna min häst till nån som jag kände kan förstöra... Fast jag kännde i och försig likadant med equiterapeuten från början, men hon gjorde underverk!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 17 apr-08 kl 20:44 »
På både mälakliniken och i uppsala Ulltuna kliniken har dom veterinärerna böjt min häst för hårt.
På ena stället bröt dom så det krachade i benet o mitt sto blev sjukt halt . (vi var där pga en sticka i kotan)
Det vägrade dom erkänna fast jag stod där o såg detta.

På den andra kliniken tar en i personalen o "hjälper" vet att böja ,, hon tog i jättehårt o slet upp benet med följ att mitt sto ställer sej på bakbenen av överaskningen ,, tjejen följde med upp i rörelsen men när stoet fall ner igen höll hon emot!!!!!!  Min häst blev permanent skadat .

Jag böjer ALDRIG någon häst igen NÅNSIN.
Man kan se hältor lika bra vid longering.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #38 skrivet: 17 apr-08 kl 21:27 »
Hej!!! Ser inget som helst problem med att köpa en så *gammal* häst som en 19 åring ,  ponnyer kan vara hur pigga och friska som helst och fungera till lättare ridning & hoppning trots att dom är närmare 30 oxå.

Har själv en ponny just nu på 27 år som fortfarande är pigg och fräsch och som älskar att hoppa, han hoppar bara små hinder men skulle jag ta ifrån honom den lyckan bara för att han är gammal ? Han springer tillochmed runt på ridbanan själv ibland och då och då händer det att han hoppar själv i ren lycka om det finns hinder kvar på ridbanan.

Se till hur hästen verkar , har haft många hästar som blivit runt de 30 och varit fullt ridbara.
Man får ju bara rida dem med lite mer förstånd, att de är gammla , och att man kanske får ge dem lite massage & lite xtra tid att värma upp och varva ner. Och inte ha super krav på dem .

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 17 apr-08 kl 21:32 »
Jag van distriktsmästerskapen i medelsvår hoppning med min B-ponny när han var 26 år gammal. Det roligaste var egentligen inte själva vinsten där utan att jag vann av en av mina klubbkompisar som hadde en ung dyr++ B-ponny.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
mmaddee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser