Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  deklarationspanik  (läst 11131 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: deklarationspanik
« Svar #20 skrivet: 06 maj-08 kl 11:40 »
I gengäld så får nystartare troligen betala mycket mer för smågårdar tack vare den regeln.
Det är mumma för högavlönade grönavågare att kunna handla och dra av vad tygen håller några år.

Precis, vem vill inte ha en avdragsgill grävmaskin.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 maj-08 kl 13:04 »
eehhh... högavlönad akademiker? Nu vet vi arkeologer, journalister å andra gröna vågare inte vad du pratar om.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 06 maj-08 kl 13:32 »
eehhh... högavlönad akademiker? Nu vet vi arkeologer, journalister å andra gröna vågare inte vad du pratar om.
Men vi kollektivanställda industriarbetare, anställda inom vård och omsorg, handels mm vet exakt vad han pratar om !!!

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 maj-08 kl 13:52 »
Som industrianställd har du ungefär samma lön som jag som journalist. Undersköterskor har en aning lägre, sjuksköterskor ganska samma. I Småland har journalister lägre lön än undersköterskor.

Kostnad för lån på gården + studielån är dubbelt så hög per månad jämfört med det jag får tillbaka på skatten för min förlust i lantbruksföretaget. Mer har jag inte råd att lägga på lantbruket eftersom jag lägger ca 35.000 /år i bensinpengar till mitt "högavlönade" jobb.
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 14:43 av Lollo »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 maj-08 kl 16:22 »
Jag är lite kluven för det där med avdragsrätt mot inkomst av tjänst. Jag förstår varför regeln finns, staten vill underlätta för folk att satsa på något nytt samtidigt som de har det gamla jobbet kvar. Men när det gäller smågårdar som ändå aldrig kommer att ge något överskott att tala om är det mest bara skatteplanering.

En annan möjlighet man har är ju att flytta över underskotten år från år för att så småningom kvitta om/när det blir vinst. Då finns det heller ingen femårsbegränsning.

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 06 maj-08 kl 20:52 »

Jag skrev inte akademiker, bara högavlönade.
« Senast ändrad: 06 maj-08 kl 20:59 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 maj-08 kl 21:32 »
jag svarade mest Raggarbonden, men rörde kanske till det. F´låt..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 06 maj-08 kl 22:37 »

En annan möjlighet man har är ju att flytta över underskotten år från år för att så småningom kvitta om/när det blir vinst. Då finns det heller ingen femårsbegränsning.

Vet man att det blir vinst framöver så är ju det också billigare eftersom då kvittar man mot både skatt och soc avgifter.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 maj-08 kl 23:10 »
NU har jag missat nåt. Take, kan du förklara det lite närmre? Nåt med att det är mer lönsamt att "spara" förlusten till senare?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #29 skrivet: 07 maj-08 kl 00:15 »
Nu kan du kvitta det mot inkomst som din arbetsgivare redan har betalat arbetsgivaravgift på, när du tar med förlusten tills du har ett år med vinst så kan du minska vinsten med den samlade förlusten och slipper då både soc-avgift och skatt på detta belopp.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #30 skrivet: 07 maj-08 kl 05:36 »
I gengäld så får nystartare troligen betala mycket mer för smågårdar tack vare den regeln.
Det är mumma för högavlönade grönavågare att kunna handla och dra av vad tygen håller några år.

Japp  ;) (högavlönad "akademiker" som man är - tjänar lika mycket som min man som kör grävmaskin :P)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #31 skrivet: 07 maj-08 kl 09:23 »
Japp  ;) (högavlönad "akademiker" som man är - tjänar lika mycket som min man som kör grävmaskin :P)

Finns det så högavlönade akademiker?

Du måste vara doktor minst...
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #32 skrivet: 07 maj-08 kl 11:18 »
Finns det högavlönade akademiker?  ???
Höns, stickning och pelargoner

Filip Skräplund

« Svar #33 skrivet: 07 maj-08 kl 11:22 »
Det gäller att välja matnyttiga ämnen fesstår ni (kanske numera).
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #34 skrivet: 07 maj-08 kl 11:32 »

De har väl dragit till New York, Oslo, Delhi (?) och London. Drain-brain kallas det.

Vitis

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 07 maj-08 kl 16:53 »

Ja det gör det, men tyvärr så vill vi bara vara hemma och gräva grönsaksland och köra skottkärror med gödsel.  ;D

Sorry hjärtat !  :-[

Vitis

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 07 maj-08 kl 16:56 »
De har väl dragit till New York, Oslo, Delhi (?) och London. Drain-brain kallas det.

Brain-drain heter det ...

Och jag har inte flyttat till New York eller Delhi utan till Simrishamn ... och min ingenjörsexamen ligger i komposten.  ;)

Filip Skräplund

« Svar #37 skrivet: 07 maj-08 kl 17:42 »
Drain-brain = onani.

Tapio

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 07 maj-08 kl 19:39 »
och min ingenjörsexamen ligger i komposten.  ;)

Halaj!

Nu snackar vi resursslöseri...

//T

Norrsken

• -
« Svar #39 skrivet: 07 maj-08 kl 21:07 »
Halaj!

Nu snackar vi resursslöseri...

Nja... Skulle nog säga att det är större slöseri att kasta bort sitt liv på nåt man inte trivs med! Oavsett examen! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

855 gäster, 2 användare
beekeepern, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser