Kära Frances, vill du verkligen veta det?
Angående ardenner till distans.. Jag tror att man ska ta det en aning försiktigt med så tunga raser eftersom det sliter väldigt hårt på leder och sånt. Har själv ardenner, och man kan jämföra det med mycket stora hundraser, de ska inte heller tränas på samma sätt som lättare hundar. Jag använder min ardenner som ridhäst (eftersom jag är kass som kusk.. ) och man kan rida långt och galoppera och sånt, men man ska nog tänka lite innan man kör hårt längre sträckor på hårda vägar.Jag vet ju att ardennern förr användes i arbete hela dagarna, men inte var det i hård trav eller galopp på hårda vägar. Hovbroskförbeningen som är ett problem med tunga raser kan också ställa till det.Men att rida i varierat tempo på olika underlag är ju inga problem! Men det är ju inte distansridning.
Ä va fan, jag köper mig en arab så kan jag ställa upp i distans, så köper jag ett halvblod till dressyrarbete och så har jag min klumpiga ardenner till det den är till för; som arbetshäst... Ja just det jag får väl köpa mig en annan fin halvblodshäst för att kunna köra dressyrkörning.... *suck*
Men herregud... tror ni att jag ska kasta mig ut i terrängen med min häst och rida 5-6 mil!!!Nä, jag slutar att diskutera det här nu, allt feltolkas ju ändå
Börjar bli lite nyfiken på distansritt, det känns ju också som en bruksform av ridning. Är det någon här som är aktiv? Tänk att kunna rida 5 mil på sin lilla pålle, vilka oändliga möjligheter att ta härliga utflykter och hälsa på kompisar etc.