Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man göra allt själv, eller varför kan jag inte köpa en tvättmaskin?  (läst 15630 gånger)

George Holmer

• Gäst

Hej.
Detta var intressant. Det finns alltså maskiner som är FÖRBEREDDA redan för varmvattenanslutning?
Finns det något land i världen där detta verkligen används? Isåfall borde vi ju dra någon nytta av EU!

Mikael Perman

Ja, i Storbritannien, där jag bodde i fem år, är alla tvättmaskiner förberedda för, och går på, varmvattenkoppling.
« Senast ändrad: 03 jan-06 kl 00:50 av George Holmer »

Mikael Perman

• Gäst
Hej Holmer.
kan du berätta mer? Hur ser kopplingarna ut? Vilken temp har vattnet, osv?

Detta var verkligen intressant!

MVH Mikael Perman.

George Holmer

• Gäst
Maskinen har en varmvattenanslutning och en kallvattenanslutning. Man kopplar helt sonika in maskinen på varmvattenberedaren och kallvatten, maskinen blandar sedan ihop rätt temp vatten.

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Om man vill ha tvätten och disken ren duger det inte med bara varmvatten i maskinerna. Äggviteämnen  koagulerar (tänk på hur vanlig äggvita beter sig i varmvatten) och mycket av smutsen fastnar än hårdare på kläderna/disken.  :(

En bra maskin måste alltså först skölja i kallt vatten (med lite bearbetning) och därefter fortsätta tvätta i högre temperatur.  Om nu poängen var att få ren tvätt vill säga ;)

Hej.

Inte vet jag vad sorts ägg man använder för att få dom att koagulera vid 40-50°.

Sen kan jag ju påpeka att det finns vissa skillnader mellan Via/ Ariel och äkta hemkokt tallsåpa med lut. Tensider o sånt krimskrams finns t. ex. inte.

Vår tvätt blir ren och vi tänder på doften också, våra krav är därmed uppfyllda.

Ha de gôtt!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

Måste man göra allt själv, eller varför kan jag inte köpa en tvättmaskin?

Jag har genom åren stött på patrull när jag velat ha en apparat som inte stora massan vill ha. Ingen vill tillverka för det 5-%iga behovet. Det blir dyrt att tillverka, och marknadsföra. Man surfar inte på en våg som alla tillsammans byggt upp. Leverantörer och trendkunder.

Sedan kan denna våg plötsligt svänga över till precis det jag ville ha för 20 år sedan. Kallas mode och kan översättas från engelskans mode till svenskans läge. Det är läge för det nu.

På 70-talet skulle jag köpa en bandspelare med inspelningsfunktion för att ha i Electroluxkören som jag som Facitanställd hade förmånen att vara med i. Vi ville ha en med bra högtalarfunktion att ställa framför kören för att öva stämmor mm.

Det fanns inte sådana att köpa hur jag än letade. 10 år senare fanns det hur många modeller som helst som alla vet. Kallas bergsprängare.

Jag ville också köpa en bilradio med inspelningsfunktion så jag kunde använda den att spela in diktamen i bilen i mitt jobb eller spela in musik eller väderleksrapporter. Jag letade och frågade runt i butiker. Va - nä - öh (dumma kund). Sådana fanns inte. ALLA SER PRECIS LIKADANA UT. Och det finns 5000 modeller. Med likadana funktioner!  

Richard

• Gäst
Tvätta utan tvättmedel succé bland japaner  
Ultraljud och elektrolysbehandlat vatten ska få tvätten ren  

Miljövänligt och högtekniskt är nyckelorden som fått hundratusentals japaner att plötsligt byta tvättmaskin. För vem kan säja nej till en tvättmaskin som tvättar rent med hjälp av elektrolysbehandlat vatten och ultraljud, utan att man behöver använda en enda gnutta tvättmedel.

Elektroniktillverkaren Sanyo var först ut med den "tvättmedelsfria" tvättmaskinen och började sälja sin ASW-ZR800 den första augusti i år. Inspirerade av den enorma försäljningssuccén har andra tillverkare hängt på. Sharp börjar sälja sin

ES-U80C den första november - enligt företaget använder maskinen en delvis annorlunda teknik än Sanyo för att skapa ultraljudet som "skjuter" bort smutsen från kläderna.

Men Sanyo var alltså först och företaget har redan sålt över 100 000 tvättmedelsfria tvättmaskiner. Företagets tekniske chef Masakatsu Morishige säger i en intervju med affärstidningen Nikkei att tanken på en tvättmaskin som inte behöver tvättmedel har funnits länge. Men att det inte var förrän någon kom på att kombinera ultraljud med elektrolysbehandlat vatten som maskinen kunde konkurrera med vanliga tvättmaskiner ifråga om effektivitet.

Sanyos maskin tvättar kläderna enligt en tvåstegsprincip. Ultraljudsvågorna lösgör smutpartiklarna från kläderna och det elektrolysbehandlade vattnet bryter ned och sköljer bort smutsen.

För att alstra ultraljudet använder sig maskinen av små, små luftbubblor som får kollidera med en så kallad pulsator som sitter i botten på tvättmaskinen - liksom nästan alla tvättmaskiner i Japan är ASW-ZR800 toppmatad. Det är när luftbubblorna brister som de högfrekventa ljuden uppstår.

Nästa steg, det vill säga elektrolysen sker helt och hållet i själva tvättmaskinen.

Utgångspunkten är vanligt kranvatten som får passera två elektroder. Vid den negativt laddade elektroden samlas så kallade fria radikaler som i sig verkar smutslösande, medan det vid den positivt laddade elektroden bildas ett bakteriedödande ämne som ofta används vid vattenrening.

För säkerhets skull går det att köra ASW-ZR800 också med vanligt tvättmedel. Kombinationen ultraljud-elektrolys klarar enligt Sanyo all vanlig smuts som hudflagor, svett och matrester. Men olja och oorganiska ämnen är svårare att bryta ned. Därför har maskinen flera tvättprogram för hårt smutsade kläder.

Målet för framtiden är enligt Masakatsu Morishige att få ned tvättprogrammets längd. I nuläget tar ultraljud/elektrolysprogrammet ganska precis en timme. Men Morishige och hans kollegor jobbar nu på att få ned tiden till 40-45 minuter, det vill säga lika lång tid som standardprogrammet i vanliga tvättmaskiner.

Tvättmedelstillverkarna tänker naturligtvis inte stillatigande se att en del av marknaden försvinner. Tillsammans med några tvättmaskinstillverkare har företagen finansierat olika utredningar för att visa att det inte räcker med ultraljud-elektrolys om tvätten ska bli riktigt ren. Hittills har dock Sanyo klarat attackerna.

Sanyo har för närvarande två modeller att välja mellan och det är egentligen bara tvättmängden som skiljer dem åt. Priset ligger på motsvarande 12 000 kronor för den större modellen, som klarar 4,5 kg tvätt och knappt 11 000 kronor för den mindre som klarar 4 kg. En vanlig tvättmaskin är ungefär hälften så dyr.  

http://www.nyteknik.se/art/17599#star

vilde

• Skåne
Det var ju skoj att andra än jag har tänkt på detta med varmvatten till tvättmaskinen. Jag skickade en fråga till Cylinda och fick svar från en tekniker. han tyckte ju inte att det fanns förutsättningar för att bygga om en gammal maskin men hänvisade till deras två fastifgetstvättmaskiner FFT1200 och TMC1200. Dessa maskiner har både kall och varmvattenanslutning. Jag har gjort en snabbkoll på internet och hittat ett pris på ca 16000 kronor föt TMC1200. Nu kom jag på att jag inte kollade om det var med eller utan moms. I alla fall betyder det ungefär det dubbla priset mot en ny "vanlig" tvättmaskin. Det är ju lite mer än de 800 till 1000 kronor som jag brukat ge för mina begagnade maskiner (alltid cylinda, de är bäst, de gamla i alla fall). Klart har man pengarna kan jag tänka mig att en sådan här tvättmaskin som är gjord för flerfamiljshus kanske är betydligt bättre gjord än en vanlig maskin. Det bästa vore ju om man kunde vara några stycken familjer som slår sig ihop om en maskin. Jag skulle tro att även andra fabrikat har både varm och kallvattenansluning på sina fastighetsmaskiner.

Filip Skräplund

På min gamla Cylinda 12000 finns ett hål i plåten på baksidan för varmvattenanslutning (det står stansat i plåten).
Det används inte men tydligen finns den möjligheten för vissa marknader.
Det är väl en fråga om tradition och konsumenttryck.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

• Lappland
Hej å hallå!

Zeke: Alltså finns det förberett på _minst_ två märken: ElektroHelios och Cylinda. Om man kunde lägga rabarber på ett elschema och en passande elventil så är det bara att åka!! Låter jättebra.
En sån maskin och solfångarvärmt vatte skulle def. ge mej ståpäls!!  ;D

Sen måste väl idén om att det är dumt att tvätta med varmvatten komma på skam i och med att både konsument- och proffsmaskiner har varmvattenanslutning!

Inget pjosk! Glad påsk!!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Filip Skräplund

Visst verkar det vettigt!

Elen för att dra runt trumman är ju en baggis i smmanhanget.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PowerMizer

• Lappland
Ja, helt klart!

Måste bara bifoga en länk igen:
http://www.staber.com/

Där kan man även se hur mycket _deras_ maskins elförbrukning är.

Ha det gott, tummetott!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Eeeeh Jaha....

Kan ju tillägga att istort sett samtliga tvättmaskiner OCH diskmaskiner som säljs i USA idag använder varmvatten från ledningen och har två vattenintag för både varm och kallvatten.

Jag har aldrig tänkt på att det inte är så i Sverige förräns jag läste denna inläggssida faktiskt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Hej!

Någon skrev (av misstag?) automagiskt. Vilket fantastiskt ord!

Så kan det ju kännas ibland, när man tittar på moderna saker!

Edgar

PowerMizer

• Lappland
Tjingeling!

Automagiskt är ett användbart ord...

Jag har ju alltid letat en bättre maskin att tvätta med, och nu har jag den!

Kontaktade Staber i USA, men den skulle bli dyyyr!

Hittade en 5 kg's Wascator på "B locket" och ringde; Det slutade med ett helt gäng maskiner!!

Ställde in en av dom i huset och är NÖJD!

Till råga på glädjen så är det busenkelt att koppla in hetvattenanslutning på den! Har elschema till både WE46 och WE 47.

Dom är inte sååå snygga, men toppenbra till sitt ändamål!

Ha det bäst!
/P
/PowerMizer
-Abraham Lincoln

ollebolle

Om jag inte minns fel så hade vår tvättmaskin i mitten på 50-talet två anslutningar för vattnet. Det var nog det som gjorde att far och mor behöll den så länge. Olja var ju svinbilligt och el dyrt.

Ända till för två år sedan fanns den kvar i tvättstugan men gick nyligen på tippen.

Det var en amerikansk Westinghouse och gick på 110 V via en stor spartransformator.

Varför man har gjort maskinerna olika här och i amerika har väl med vårt tidigare låga elpris att göra.

Med värmepumpar eller ved/pelletsvärmt vatten vill man hellre ha en med två vattenintag. Kostar bara en tredjedel att ha diskmaskin och tvättmaskin gående under den varma fasen av programmet.

Stiptar Ghadd

• Gäst
Hej! Innehar en tvättmaskin tillverkad på 1980-talet, och vintertid när eld brinner i köksspisen och varmt vatten så gott som hela dagarna finns på densamma, använder jag det och pytsar i tvättmaskinen när det är tvättdags. (Maskinen är toppmatad)  För min maskin är proportionerna ungefär en tredjedel hett vatten, och två tredjedelar kallt. Detta ger ett fyrtiogradigt tvättvatten  och tycks ge gott resultat. Givetvis kan ju proportionerna ändras om smutstvätten tarvar högre eller lägre temperatur.  Sommartid utgår jag från i trädgården av solen uppvärmt vatten, och hjälper upp temperaturen med tvättmaskinens eget uppvärmningssystem. Hälsningar!  S.G.
« Senast ändrad: 24 nov-06 kl 19:04 av Stiptar Ghadd »

ollebolle

Visst är det skönt att kunna vara maskinen behjälplig med vissa understödsarbeten. Att värma vatten ifall man kan göra det billigare än maskinen t.ex. Så skulle alla maskiner vara konstruerade.

Nya maskiner tål ibland inte att man stör dem i deras arbete. Då kan de protestera med att behöva omstart.

Programmerare - lären av detta!

Vi vill kunna hjälpa till precis när vi vill. Inte när maskinen kan tänka sig att ge tillstånd.

trädman

Har sedan något år en begagnad Wascator. Stor och tung men tvättar snabbt och mycket och matas med både kallt och varmt vatten. Den kostade mindre än en skaplig konventionell TM och den känns i alla fall betydligt solidare. Anledningen att köpa den var dels att kunna använda vårt praktiskt taget kostnadsfria (på marginalen) varmvatten i stället för el, dels att kunna tvätta större prylar än vad en vanlig TM sväljer. Hittills är vi väldigt nöjda och när vi köpte vår fanns det gått om dem på Blocket

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser