Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man göra allt själv, eller varför kan jag inte köpa en tvättmaskin?  (läst 14588 gånger)

Mikael Perman

  • Gäst

Hej.

Jag och Jordlöpare diskuterade amatörism, proffesionalism och hembyggande i förhållande till en ritning på ett hembygge av ett bensindrivet elaggregat.

Jordlöpare hade en utmärkt ide, om att man skulle kunna driva en tvättmaskin med el bara för motorn, medan varmvattnet togs från kranen istället.

På det sättet skulle man kunna minska just sitt elberoende, och använda sol- eller vedvärmt vatten. Vilket skulle kunna göra tex solcellsel till en överkomlig möjlighet.

Då jag ser detta, så tänker jag ett antal olika saker.

1. Finns det här att köpa? I så fall kanske någon har en adress till detta, för det är ju en smart sak. Detsamma gäller kylskåpet som har uttag för markvärme.

2. Om det inte finns att köpa, varför finns det inga alternativmänniskor som producerar och säljer detta?

3. Nu blir jag lite mer filosofisk. Att fundera ut en sådan manick, kräver förutsättningslöst tänkande, dvs förmåga att tänka i nya banor. Det är bra och en positiv sida av det man kan kalla amatörism.

En glad amatörism och försöksverksamhet, för att prova att det går att få lösningen att fungera, är också en positiv sida av amatörism.

Vad jag däremot ser som en negativ sida av amatörism, är då den är med i själva konstruktionsfasen, och medför osäkra, inefektiva och obekväma praktiska lösningar i utförandet. Här är istället den del där en positiv proffesionalism och hantverkskunnade har sin givna plats.

Som i slutändan ger mig en bra produkt jag kan köpa. Antingen genom att köpa en färdig pryl, eller åtminstonde att köpa bra och detaljerade ritningar.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Själva grund-iden är altså bra, men den kräver en hel del tankekraft för att fås att fungera väl. Med att fungera väl menar jag att tvättmaskinen ska ha samma nivå av effektivitet, betjäningskonfort och säkerhet som vilken annan tvättmaskin som helst.

Det man däremot kan tänka sig är at den får vara NÅGOT dyrare.

Så om vi granskar förutsättningarna för detta, alltså vad vi VET, utan att vara tekniska experter på tvättmaskiner, så kan vi faktiskt komma ganska långt.

I kraven så måste vi ha med att olika tvättsorter kräver olika tvättprogram. När jag träffade min fru, brukade jag blanda 40 och 60-tvätt, och vrida på temperaturen på 50 grader, som ett bra medelvärde. Min fru skrek på mig, högt och gällt.

Så hur åstadkommer vi 30, 40 och 60 grader i tvättmaskinen? (Jag tror att vi kan hoppa över 80 grader, för det är inte så vanligt idag.)

I en vanlig tvättmaskin löser man detta genom att hetta upp kallt vatten till rätt temperatur och styra uppvärmningen med en vridbar termostat.

I den smartare nya tvättmaskinen, så får man lösa det på ett annat sätt, genom att:
A-Se till att vattnet som kommer in i maskinen är minst 60 grader.
B-Blanda med kallvatten tills temperaturen blir rätt.

Den nya smarta ekomaskinen måste alltså ha TVÅ vattenintag, ett för varmvatten och ett för kallvatten.

För att dels blanda vatten till rätt temperatur, och kanske för att skölja i kallvatten. (Kan man lika gärna skölja i varmvatten, eller sköljer man kallt för att det är bra i sig för tvätten? Det är en fråga för en tvättmaskinkonstruktör!)

Man måste alltså blanda vatten, genom att släppa på olika mängder kallvatten och varmvatten för rätt temperatur. Detta kan göras genom tidsstyrning av magnetventilerna som släpper på vatten.

Ingen omöjlig uppgift, utan man gör det ungefärligt med tidsstyrning, och finkompenserar med en termokännare. En lätt uppgift för en normalstark mikroprocessor, som ändå kan användas för att styra de olika tvättschemorna.

Börjar man att släppa på varmvatten då man startar tvättningen, så kommer det ju att svalna med tiden, för att kanske bli för kallt mot slutet av programmet.

Det kan man lösa på tre sätt.
A-Tillskottsvärme från el. (Inte perfekt, men man minskar elbehovet, i varje fall)
B-God isolering av tvättmaskinen.
C-Genom att tillföra små extramängder varmvatten.

Låt oss anta att vi väljer en kombination av B och C.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Problem finns de då? Ja det är inte tillåtet att ha 70 grader i det normala "kranvattnet" på grund av skållningsrisken. och 70 grader blir ett minimum för att klara 60-graderstvätt.

Detta gör att denna tvättmaskin INTE GÅR ATT FÖRVERKLIGA med vårt nuvarande regelsystem (som är faktiskt helt befogat vad gäller skållningsrisker och säkerhet.)

Vi måste hitta en alternativ lösning, och jag kan bara se två.
A-förbjud tvätt som måste tvättas med 60 grader, utan 40 grader blir max.
B-gör en speciell vattendragning i huset som matar 75-gradigt vatten till olika apparater och behov, som är skiljt från kranvattnet.

Gör man det senare, så får man fördelen att man får en bättre energieffektivitet, för man blandar inte fram rätt temperatur genom kallt och varmt vatten, utan man kan ha en värmeslinga direkt i tvättmaskinen, som värmer upp inkommande kallvatten.

Alltså, man har en tvättmaskin som är mycket mer lik en normal, med skillnad av att det går en värmeslinga för vatten, itsället för en elpatron i maskinen.

Detta är en teknisk lösning som har möjlighet att fungera väl, men den kräver istället att våra hus anpassas med en 75 gradig vattenslinga för fast inkoppling av tex tvättmaskiner. Inte en enda bostad har just detta, kan jag lova. Och det skulle bli orealistiskt dyrt att installera det för enbart en tvättmaskin.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

En i grunden bra ide kan vara svår eller till och med praktiskt omöjlig att genomföra, och det krävs en väldigt stor ansträngning för att konsturera en produkt som uppfyller allmänhetens krav.

Med allmänhetens krav menar jag de krav som folk i allmänhet, dvs mugglare ställer på sin normala tvättmaskin. Genom att de mer eller mindre medvetet jämför med vad de har idag.

Alternativen för att lösa detta blir:

A-handtvätt. Enbart för en extremt liten minoritet, om man inte blir tvingad.

B-En vanlig tvättmaskin i energiklass A. Kräver mindre skattelättnader för att slå igenom på bred front.

C-En varmvattenslinga för 75 grader. Dyr, skulle behöva speciella installationer som måste kunna betala sig på något sätt, tex genom ganska stor skattereduktion.

D-För den som lever oansluten till elnätet, så blir alternativet att starta elaggregatet (kanske tom automatiskt) då man slår igång tvättmaskinen eller dammsugen, och använda en vanlig tvättmaskin i energiklass A.

E-Acceptera en något sämre produkt, tex en tvättmaskin som enbart klarar 30 och 40-graers tvätt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Slutsats:

Att göra egna experiment och prov är en sak, då kan man åsidosätta betjäninskonfort, säkerhet ja tom energieffektivitet.

Men ska ett alternativ få ett bredare genomslag, måste det till en proffesionell produktframtagning med allt vad det innebär.

Och om inte VI gör detta, vem gör det då?

Eller ska vi sitta på arselet och vänta på alternativ A innfinner sig, dvs att vi blir tvingade att återgå till handtvätt?

Så jag ser inget som helst positivt i en amatörism som innebär att ALLA ska bygga sin egen tvättmaskin från skrotade delar. (Annat än som ren nödlösning)

Jag ser däremot något positivt i arbetsdelning.
Jordlöparen förverkligar sin ide på ett proffesionellt sätt,
medan jag förverkligar en väl fungerande och effektiv inverter som ger god sinusvåg ut, med 93% verkningsgrad från batterispänning.

Sedan köper eller byter vi det av varandra.

Mikael Perman
 

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Jag har en fundering i andra änden.
När tvättmaskinen töms på vatten, eller när jag duschar, eller diskmaskinen går, eller när jag häller ut potatisvattnet så kastar jag ut värme.
Hur svåret kan det vara att montera en schysst värmeväxlare i avloppet för att ta tillvara den värme vi kastar ut den vägen?

Och i andra änden igen, Varmvatten får vi genom att värma kallvatten, kunde man inte ta tillvara på kylan i det blivande varmvattnet på något sätt?`Exempelvis genom att föra det genom en värmeväxlare för att skapa svalluft till luftkonditionering på sommaren, eller kanske dra det genom ett element i matkällaren för att på så vis ge matkällaren lite extra kyla på sommaren.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

  • Gäst

Hej Sprithitler.
Både frånluftsvärmepumpar och avloppsvärmepumpar finns att köpa. En som jag känner har satt in en frånluftsvärmepump, och några hundra watt ger det ju.


Vad gäller kylanläggningar, så har många större vattenburna kylanläggningar det som kallas "frikyla". Det betyder att istället för att kompressorn och kylmaskinen ska gå, så tar man kallluftens kyla eller kallt sjövatten, för att åstadkomma en mer energibesparande rumskylning.

Detta används ofta i tex datahallar, telekom-containrar, och liknande, där det genereras mycket spillvärme. Sparar en himlans massa pengar/energi, faktiskt.

Mikael Perman.


sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Fjärrkyla från sjövatten är ett bekant fenomen, frånluftvärmepumpar också.
Det som vore nytt är som sagt att förvärma blivande varmvatten genom att använda dess kyla till vettiga applikationer i huset, samt att använda värmen i avloppsvattnet, vilket kanske redan görs på en del håll, men jag känner inte till det isf.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Wolverine

  • Gäst
I USA säljs shuntar(ventiler för att blanda kall- och varmvatten) för att kunna leda varmvatten från pannan direkt till tvättmaskinen.
Oftast klarar man sig med 30/40/60 gradigt vatten för tvätt vilket man lätt får sin värmepanna.
anledningen till att mycket av "nytänkandet" inte finns på den svenska marknaden hänger ihop med låga energipriser och en förgubbad bransch.
Hör med vvs - firmor om möjligheten att installera ett dylikt system, ingen stor sak.

Sedan har betänkligheter angående batterier, de innehåller bly och är inte återvinningsbara till 100 %.
Bäst är bränsleceller, fast det dröjer ett tag innan de är överkomliga i pris och hela lösningar för privatpersoner är tillgängliga.

Det går och göra jättemycket i energibesparing, men man skall helst inte använda sig av komplicerad teknik för att spara, det är en spännande utmaning.
Superisolerade hus med självdrag, återvinning av spillvärme och en smart planering tillsammans med reflektion över sina vanor revolutionerar.
Varför ligger det inte slingor för inkommande kallvatten i duschkabiner? Duschvattnet kan ju förvärma kallvattnet.


Mikael Perman

  • Gäst
Re:Vidare med torkskåp.
« Svar #5 skrivet: 05 maj-05 kl 10:17 »

Hej.

Som sagt, det är inte tekniskt SVÅRT att koppla in en extra ledning från varmvattenberedaren/ackumulatortanken, som leder säg 75-gradigt vatten till en förbrukare som en tvättmaskin eller diskmaskin eller torktumlare. Inte alls svårt, utan faktiskt ganska enkelt.

Ännu bättre borde som sagt vara att ha en sluten slinga med tillräckligt hög temperatur, som kunde användas både för vattenburna radiatorer och tvättmaskinen och diskmaskinen och torktumlaren/torkskåpet.

Saken är närmast att det inte är gjort i några hus, för det finns ingen apparat att köpa som man behöver ansluta till det.

Så tar man en modern tvättmaskin i energiklass A, med lite bättre kvalite, och bygger om den, så borde man kunna få en produkt som fungerar mycket väl. Det borde inte behöva mer än minimala förändringar i tex styrprogrammet. Istället för att slå på och av en elektrisk värmepatron, skulle man koppla i eller ur hetvattenslingan.

Att ändra till DC-motorer för 12 volt kan vara lite mer problematiskt, eftersom strömstyrkorna ökar vid 12 V (säg till en 30-50 Ampere) vilket gör att hela kabelstammar och kontaktson och inre reläer måste bytas, och starka 12-voltsmotorer som ska styras både vad gäller varvtal och riktning, är ganska dyra. Så troligen är det enklare att ha en inverter för just motorerna, och den behöver ju inte vara på mer än en 500W.

Så varför har ingen gjort detta då? Svaret är väl att de flesta har el i sin bostad, och tvättmaskinen är ju inte en så väldigt stor förbrukare ändå. Dessutom kräver ju lösningen att man har stor tillgång på varmt vatten till lägre kostnad än priset på el. Detta förutsätter ju solvärmt vatten eller ved/fliseldning. Det kanske går jämt upp om man har varmvatten från en värmepump?.

Alltså, kör man ändå en elektrisk torktumlare, så är ju själva tvätten en mindre kostnad ändå.

Vilket får mig att komma ihåg torkskåpen som var vanliga förr. Helt enkelt en garderob med öppning neråt och uppåt, där man hängde in sina våta kläder då man inte kunde torka utomhus.

Längst ner satt ett värmeelement/radiator, som värmdes med vatten. En enkel och mycket väl fungerande lösning, som man lätt skulle kunna bygga i ett hus idag.

Som sagt, en torktumlare som drivs av hetvattenslinga är kanske än mer intressant? Enklare att bygga/modifiera en befintlig torktumlare, än en tvättmaskin, och en större besparing.

Det var enkla och bra tingestar, något av det borde jag bygga i mitt eget hus.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Att suga upp spillvärme med vattenslingor här och där, stöter ofta på ett praktiskt problem, det är relativt lite effekter att vinna, och vattentemperaturen i ackumulatortanken är ofta så hög, åtminstonde tidvis, att det inte blir någon reell uppvärmning, om man inte har väldigt stark skiktning i sin ackumulatortank.

Alltså för att en enkel slinga ska fungera, måste värmen man suger till sig ha en högre temperatur, än vattnet i själva tanken. Och i tanken försöker man ofta hålla relativt hög temperatur, för det gör att den håller större total energi.

Vedeldar man tanken, så vill man nog värma upp till säg en 80-90 grader, för att en eldning per dygn ska räcka.

Rent praktiskt så blir det därför mer realistiskt med en avloppsvärmepump, som sitter på det totala avloppet. Den kan ju mata in en 60-70 grader som bäst i ackumulatortanken.

Jag har dock för mig att en del VA-verk förbjuder just avloppsvärmepumpar på grund av att avloppsvärmen används för att förhindra frysningar i avloppssystemet ute i gatan.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Extrem isolering är svårt, men det är väl vad vi har i moderna hus av idag. Jag har tex 40 cm mineralull på vinden, vilket är precis lika mycket som grannens helt nybyggda hus.

En 20-30 cm i väggarna verkar också vara det normala i moderna hus.

Vad som slarvas med i moderna hus, är isoleringen neråt under plattan, om man har golvvärme, där verkar inte många moderna hus ha mer än ca 20 cm.

Taget samman så är alltså moderna småhus extremt väl isolerade, men självklart kan man isolera ännu mer.

Problemet är istället hur man tilläggsisolerar ett gammalt hus, som är byggt före 1995, utan diffusionstäta skikt, och med bibehållet självdrag i de tilläggsisolerade väggarna.

Det behövs det handböcker och riktlinjer för. Alltså, det är inte så svårt att göra, bara man vet hur man ska göra det.

Mikael Perman.

Wolverine

  • Gäst
Jo, du är inne på vanskligheten att isolera hus. Främst ett kunskapsproblem. Har man advekvata kunskaper i byggnadsfysik kan eventuella problem förhindras. Tyvärr är byggbranschen faktiskt inte så värst utbildad som man kanske vill tro eller har gamla tiders sunda förnuft.


Jag ställer mig frågande: varför skall man ha torkskåp eller torktumlare(eldrivna eller värmedrivna)? Jag klarar mig bra utan dem. Dessutom drar de fruktansvärt mycket energi.
Det samma gäller för dammsugare, man leva utan dammsugare och på köpet få en friskare inomhusmiljö. Dammsugarnas filter finfördelar partiklar så att de kommer längre ner i lungorna. Nåja, en kraftig minskning i användandet och mer arbete med sopkvasten, så sparar man energi.

Sedan är vårt förhållandevis låga elpris roten till mycket ont. Svensken sätter likhetstecken mellan konsumtion och välfärd, vilket oftast inte stämmer längre.
I nybyggda hus borde det finnas värmeväxlare för avloppsvatten, shunt mot tvättmaskin, solpaneler på taket, bästa fönster, mycket tjockt isolerat och effektstyrning.
Det senare borde intressera dig, det är många fastighetsägare som kan säkra ner sig om de bara ville planera lite. På sätt skulle energi sparas, och man kan drömma: hyrorna/avgifterna sänkas.
Ventilationssystemen bör vara av "hybridtyp" (självdrag på vintern och lite fläkthjälp på sommaren).
Elspisarna kan vi slänga till fömån för gasspisar. Här har vi ett problem. Gasol är inte en förnyelsebar energikälla så vi borde trycka på AGA och andra aktörer att börja sälja biogas. Med byte från elspis till en gasolspis fås en miljöförlust, så man kan inte byta ut saker utan eftertanke.

Viktigast av allt: folk måste få tillgång till kunskap på ett lättförståeligt sätt.
« Senast ändrad: 12 jul-05 kl 00:52 av Jordlöpare »

Mikael Perman

  • Gäst

Hej.

Börjar bakifrån med ditt inlägg. Folk ska ha tillgång till kunskap. Kunde inte säga det bättre själv. Det är ena grunden för allt ifrån en sann demokrati till förmågan att stå emot manipulationer från reklammakare, till att bygga bra bostäder.

Och det är väl själva huvudpoängen med en sida som detta, den sprider kunskap? Så sorgligt bara att en del har en så kunskapsfientlig inställning här. (Och då menar jag inte dig, på något sätt!)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vanskligheten att isolera hus, är ju reell. Men det jag pekade på, är att helt moderna hus, där man bygger nytt, är en sak. Och något relativt lätt, man gör rätt från början helt enkelt.

Vad gäller byggarna, så får man ju skilja på felaktiga metoder, som ligger i färdiga konstruktioner, brist på utbildning, och framför allt byggfusk och dåliga byggmaterial. De två senare anser jag är de egentliga problemen vad gäller nya bostäder.

För ombyggnaden och tillägsisolering av GAMLA bostäder, är det nog de två första som är allvarligaste.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Du ställer dig frågan, varför ska man ha torkskåp eller ännu hellre torktumlare?

Självklart vet du varför 98% av befolkningen köper torkskåp, torktumlare, eller använder dessa i sin allmänna tvättstuga.

Därför att det är bekvämt och sparar tid, och för att kostnadenrna för det upplevs som överkomliga. Speciellt som den svenska sommaren normalt är mycket regnigare än normalt, och vintern är så svår att torka tvätt ute. Och torkvindar finns inte i så många bostäder idag.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

DU har självfallet din rätt att använda DIN tid som du vill. Till att ha en sopkvast och torka kläderna hur sjutton som helst.

Alltså DU är en form av idealist, som TAR dig tid för det du gör, och prioriterar en låg energianvändning. Helt OK att DU gör det. Och DU mår säkert bra av det, och har därför en god anledning att göra det.

Problemet blir då DU ger dessa inställningar och vanor någon form av allmängiltighet och ger dem ett normativt värde.

För MIG personligen så har jag inte någon som helst lust att återgå till någon form av mindre tekniskt avancerat samhälle.

Helt tvärtom, faktiskt. Jag eftersträvar så LITE arbete som möjligt, för att få mer tid till lek och kultur och nöjen. Men jag vill inte ha det till priset av en förstörd natur och spolierade resurser.

Och jag påstår att det finns tekniska möjligheter till det idag, om vi använder tekniken förnuftigt.

Jag skulle gärna ha en solcellsdriven gräsklippar-robot, dvs något som ser ut som en överkörd sköldpadda som rullar runt och klipper gräset genom solens försorg. Utan att jag lyfter ett finger.

Tyvärr är de för dyra än, och lite primitiva. Jag får hålla mig till den batteridrivna dito, som jag knallar runt med då och då.
(Och varför använder jag inte den lien som jag trots allt har, och kan använda? Kärnfråga, faktiskt!)

Jag vill också ha en fungerande damsugarrobot, som har ett microfilter som gör dammfri luft. Som travar runt för sig själv. Inte för att det kommer att avlasta mig så mycket, men det finns andra i hushållet som dammsuger mera. (För att jag gör andra arbeten, som inte min fru klarar av eller orkar, eller inte tycker om.)

För att inte tala om diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, som har i praktiken gjort livet mycket lättare för kvinnorna. Få använder klapphuset i Kalmar idag, trots att det står där K-märkt och allt. Och i andra städer är de rivna. Har du klappat kläder under vintern i ett klapphus? Eller ifrågasätter du inte det moderna behovet av en tvättmaskin? Varför drar du gränsen där, och inte vid torktumlaren då?



Och detta är kärnpunkten i min fråga om vad egentligen är alternativen, vilket få verkar förstå. Det är inte programförklaringar som behövs för att definiera alternativen. Inte abstrakta motiveringar. Minst av allt behövs politiskt korrekt svammel, som jag tycker mig ha läst en hel del av på denna sida. (Ta det inte personligt, det ÄR inte dig jag avser.)

Inga alternativ kommer att få en bredare spridning innan alternativ-människor faktiskt respekterar de som har valt att inte vara alternativ-människor.

Ett väldigt centralt tema i detta är att alternativmänniskor ofta tror att alla andra är lurade och manipulerade och kanske till och med dumma. Så att de rakar benen eller köper torktumlare eller använder bil istället för cykel.

Mikael Perman.


qualmos

  • Inlägg: 43
Mikael> Förstod jag dig rätt om du menar att det är fel att tillägsisolera ett hus. isåfall, hur menar du då?

Mikael Perman

  • Gäst

Hej.

Nej, inte alls, tvärtom är det en av de bästa sätten att spara energi.

Vad jag menar är att alla kan förstå på ett intiutivt sätt, att det är den bästa "energikällan". Kan jag på ett hyfsat enkelt sätt spara mig fram till en acceptabelt låg energiförbrukning, så är det ju bästa sättet att gå. Rent allmänt och teoretiskt, filosofiskt, sådär. Som glad amatör, kan man förstå principen, utan problem.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Att göra det i praktiken kan dock medföra problem, speciellt i äldre hus, där man redan har en konstruktionsprincip, och så kommer man dit och förändrar en massa, som sätter en tidigare konstruktionsprincip ur spel.

Det är då man kan få problem med mögel, fukt, sjuka hus, osv.

Därför gäller det att man har antingen stor erfarenhet, eller verkligen lär sig korrekta metoder. För det som tex har varit väl etablerat sunt förnuft hos tex en byggare/snickare, kanske inte stämmer längre, då man börjar göra extremt välisolerade hus, eller man tex försöker använda utrymmet i en källare som bostadsdel.

Så här duger det inte med amatörism, utan det är kunskap, erfarenhet och hantverksskicklighet som gäller.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Säg att du till exempel har ett gammalt våvåningshus med källare. Säg att det är normalt isolerat för sin tid och användning, Det betyder att källaren inte har världens mest välfungerande dränering.

Börjar du inreda källaren då, kommer du troligen få problem med fukt som kapillärsuger upp i ditt byggmaterial, och som med tiden ger mögel.

Säg att du vill ha åtminstonde 40 cm isolering av taket, för det är där som mycket av värmen försvinner. Hur gör du det rent praktiskt, då du tex har en inredd vind?

Och så vidare, och så vidare.

Detta är inte teoretiska spekulationer, utan vad jag sett själv då jag tex varit ute för att leta hus, eller hjälpt vänner och släktingar med att granska hus för eventuellt köp.

Jag kännre alltså inte till att det finns böcker som lär ut väl fungerande och beprövade metoder för att åstadkomma ett extremt välisolerat hus av en äldre byggnad.

Hur man utför en hyfsad tilläggsisolering finns beskrivningar av, javisst. Men inte hur man utför en långt gången isolering av ett hus, som medför minimal tillskottsvärme förutom det som genereras av din stereo, dator och kylskåp och kondenstumlare.

(Och självklart kan det vara bättre att göra en mindre tillägsisolering, än ingen alls.)

Jag känner inte till det, i varje fall. Men har någon ett uppslag för det, så tar jag glatt emot information om den boken.

Mikael Perman.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Hej på er, alla glada!

Min tanke kring detta är att dra hetvatten som ett komplement till tvättmaskinsanslutning. Det finns en Amerikansk tvättmaskin med både het- och kallvattenanslutning som har inbyggd blandare. Dessutom är den byggd för att repareras av ägaren! Servicemanualer går att ladda ner! 8)
Jag vet inte om den bara går på 110 V/60 Hz, men på nått sätt måste det ju gå att få den för 230 V/50 Hz....

Adressen? "http://www.staber.com/"

Sum: Se till att den finns för 230 V, dra fram en varmvattenledning, KÖP!

//P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Hej igen!

Pratade just med en kompis som också är lite naturmupp.. Han kör in varmvatten direkt från varmvattensystemet. Han har solfångare så det blir billigt nu på sommaren. :)
Han säger att vattnet kyls från 65 till 55 gradet när det kommer in i maskinen och sen sjunker, och att hans kläder får acceptera för varm 40-graderstvätt (dom har visst inte klagat än). När maskinen startas är det varmvatten in i maskinen, och efter ungefär 5 minuter när maskinen hunnit efterfylla slår han om till kallvattenmatning.

Detta är nog bara början på det rätta; Han kommer att bygga magnetventiler som styrs via tidrelä. Då är det bara att komma ihåg att trycka på varmvattenknappen när man startar maskinen, så kopplas det automagiskt om till kallvatten efter 5 (eller så) minuter..

Detta borde ge mest för pengen, för magnetventiler finns ju tillgängligt på "SKÖ" (Soptippen)

//P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Wolverine

  • Gäst
Hej på er, alla glada!

Min tanke kring detta är att dra hetvatten som ett komplement till tvättmaskinsanslutning. Det finns en Amerikansk tvättmaskin med både het- och kallvattenanslutning som har inbyggd blandare. Dessutom är den byggd för att repareras av ägaren! Servicemanualer går att ladda ner! 8)
Jag vet inte om den bara går på 110 V/60 Hz, men på nått sätt måste det ju gå att få den för 230 V/50 Hz....

Adressen? "http://www.staber.com/"

Sum: Se till att den finns för 230 V, dra fram en varmvattenledning, KÖP!

//P


Tackar för länken.
Man kan tycka det är konstigt att inte fler inser fördelarna med att ta värme från energikällor med lägre kvalité. Troligtvis spökar vårt låga elpris.
Är man händig kan en shunt byggas själv.

/Jordlöpare

skravlinge

  • Gäst
Jag återgår till tvättmaskinen.
Du kan använda  tvättmaskinen som den är.
Termostaten fixar att du förbrukar nästan ingen ström för uppvärmning, bara lite för att behålla värmen.
Så se till att vattnet som kommer till tvättmaskinen har rätt temperatur för det du skall tvätta.
Har Du spillvärme kan Du spara en hel del på detta.

Rizz

  • Gäst
Tänk på att tvättmaskinen går en stund innan vattnet blir varmt (Den bearbetningen är minst lika viktig som varmvattnet) så man behöver både kallvatten och varmvatten. Industrimaskiner har nästan alltid det men hur många har en sån hemma?

Diskmaskin går däremot bra. Då blir gångtiden mycket kortare. Fast sen kanske det inte behövs så mycket varmvatten till diskmaskinen

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Hej på er!

Jag har börjat fylla maskinen manuellt med pelletsvärmt vatten. Jag fyller i lite "Mor Annas såpa" i tvättmedelsfacket, tar handduschen och spolar i varmt vatten i samma fack (40-60 grader) tills det just ska till att rinna ut ur luckan, sen klappar jag igen luckan och den tvätter snabbt _och_ rent!

Vår tvättmaskin (ElektroHelios TF 802-2) är förberedd för varmvattenanslutning invändigt, men jag har inte hittat var på programverket som man ansluter varmvattenmagneten.

Jag tror att vi konsumenter kan se till att det blir standard med både KV- och VV-anslutning på maskinerna även här i Sverige, men inte gör dom det utan påstötningar, inte!

Min slutsats är iallafall så här långt att det funkar bra att förkorta tvättiden och sänka kostnaden med hjälp av varmvatten _utan_ att försämra tvätteffekten. Eller så är såpan bättre än alla dyra kemiska preparat som Konsum säljer...  ;)

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

  • Gäst

Hej.
Detta var intressant. Det finns alltså maskiner som är FÖRBEREDDA redan för varmvattenanslutning?
Finns det något land i världen där detta verkligen används? Isåfall borde vi ju dra någon nytta av EU!

Mikael Perman

Rizz

  • Gäst
Min slutsats är iallafall så här långt att det funkar bra att förkorta tvättiden och sänka kostnaden med hjälp av varmvatten _utan_ att försämra tvätteffekten.
Tiden det tar att värma upp vattnet idag används till att slå och banka på tvätten. Tar man bort det momentet blir tvätten inte ren. Och att använda varmt vatten i det läget är slöseri och inte alltid bra för tvätten. Fixar du varmvattenanslutningen ska tvättmaskinen fixa allt sånt själv.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Nu måste jag föra in den här debaten på en vettig nivå.  :D

Vad tror ni om dessa båda tvättmaskinsmotorer? Går de lätt att bygga om till generatorer? Jag har inte öppnat dem än, men båda ser ut att vara borstlösa, med statorlindningarna i ytterhöljet och med permanentmagneter i rotorn. Kan det var möjligt? I så fall är det bara att linda om dem och tuta och köra, om inte antalet poler är för få...blir så högvarviga annars!? Någon som vet?


annabirgitta

  • Gäst
Citera
Nu måste jag föra in den här debaten på en vettig nivå.  

Om man vill ha tvätten och disken ren duger det inte med bara varmvatten i maskinerna. Äggviteämnen  koagulerar (tänk på hur vanlig äggvita beter sig i varmvatten) och mycket av smutsen fastnar än hårdare på kläderna/disken.  :(

En bra maskin måste alltså först skölja i kallt vatten (med lite bearbetning) och därefter fortsätta tvätta i högre temperatur.  Om nu poängen var att få ren tvätt vill säga ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser