Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kastrera bagglamm?  (läst 4521 gånger)

bea

kastrera bagglamm?
« skrivet: 09 apr-08 kl 09:25 »
Hej jag har en underlig fråga kanske!?
Om man kastrerar ett bagglamm...vilka instinkter är det som försvinner?
Jag menar kastrerar man hund eller katt så blir de ju lugnare, gäller samma med baggar?
Skulle det funka att ha en kastrerad bagge ihop med en flock med bagge i?
Eller blir det fight ändå??
Hoppas att någon kan svara på detta gärna någon med  erfarenhet av liknande själva
Tack på förhand!

Mvh Bea

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
SV: kastrera bagglamm?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-08 kl 12:52 »
Vi gjorde så att vi kastrerade ett bagglamm förra året. Han har gått som sällskap till vår "avelsbagge" men han har också gått i med i flocken under betäckningstid. Inga problem alls. Vår avelsbagge är också lugnare nu under den tiden då han förr fick stå själv... Jag tror att det är ett jättebra alternativ att göra så. Men ett tips är ju att inte vänta för länge. Vi gjorde det mitt i sommaren och han hade växt till sig bra nog och pungen var lite väl stor för tången.

Visst blir dom lugnare efter kastrering, men inte mesiga. När baggarna sätts ihop ät det klart att det blir lite fight. Men ställ dom i ett väldigt litet utrymme så stångar dom inte ihjäl varandra.

Hoppas jag gav några svar på dina funderingar... :)

bea

« Svar #2 skrivet: 09 apr-08 kl 14:48 »
Tack för svaret!!
Jo det är så här att jag har inga får själv...men min bror har!
Och han har haft lite otur i år.
Den ena tackan ville inte ha det ena lammet givetvis ett bagglamm :P
Så nu har jag honnom här hos mig och flaskmatar.
Eftersom vi är lite blödiga av oss så skulle jag vilja leta efter alternativ till slakt till hösten....ett alternativ är ju att någon behöver en bagge och vill köpa honnom och ett alternativ är ju att kastrera honnom....om någon vet något annat alternativ så tar jag tacksammt emot tipps!!!
Man fäster sig ju så vid dom små!!
Han är korsning värmlands får/päls får vilket förmodligen försvårar tanken på att sälja honnom vidare till avel :-\
Men men hoppas att det ska lösa sig på något sätt!!
Om någon även har tipps på hur man "fostrar ett bagglamm bäst"
Så tas det också tacksammt emot!!

Mvh Bea

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 apr-08 kl 16:46 »
:) finns några tidigrae trådar om flasklamm här.

Kanske du kan hitta info där ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bea

« Svar #4 skrivet: 11 apr-08 kl 08:36 »
Har läst de flesta av de trådarna (iaf de som jag hittat)
Men det diskuteras mest matrutiner/matmängder.
Det jag letar efter är erfarenheter från fårägare som flaskmatat bagglamm som blivit "bra" baggar=ej så stångbenägna.
Då jag vill "fostra honnom rätt" men inte har någon som helst erfarenher av "får språk" vänder jag mig till er här på forumet och hoppas att någon kan ge mig tipps...tyvärr verkar den mesta infon som jag hittat endast gå ut på att få lammen att överleva.....det är dock inte problemet här !
Han är pigg och frisk och mår toppen förutom att han har en mamma som inte är ett får....och därför inte kan förstå och fostra honnom rätt!
Risken är ju förståss ändå att det blir slakt till hösten :'( men jag är sådan som person att ger jag mig in i en uppgift så vill jag ta reda på så mycket fakta jag kan ...jag har inget behov av att göra misstag om jag kan undvika det .
Jag lär mig heldre av andras ;)
Så jag hoppas att någon har erfarenheter av att ha flaskmatade lamm kvar i flocken när de blivit vuxna ,vilket kön spelar ingen roll!!
Alla erfarenheter tas tacksammt emot!
Jag hittade på nätet någon som gjort ett expriment.
Dom hade haft ett bagglamm som de flaskmatat,och ett bagglamm i hagen med sin mamma som sonen i familjen hade retats busat med varje dag.
"kökslammet" var ju kelad och gosad med han blev väldigt stångig men lammet i hagen som dom hade varit ute och "retat" fick en väldig människo respekt.
Men det är ju bara en erfarenhet ,skrivet av en dam om hennes barndomsupplevelse.
Det måste väl ändå finnas fler!?

Mvh Bea

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 11 apr-08 kl 11:35 »
Vi har ett såkallat flasklamm som är en tacka nu. Hennes mamma dog strax efter lamning och lammen tog en av våra grannar hand om och födde upp med flaska. De fick gå med deras tackor och lamm men matades med flaska.
Vi fick sen tillbaka tacklammet och har henne hos oss. Hon är som du sa, rätt så respektlös mot människor. Hon är alltid först fram till hinken, vilket är bra när man ska locka på dem. Hon är väldigt duktig på att följa hinken var man än går och då följer de andra tackorna också efter. Men jag kan tänka mig att om han hade varit en bagge så skulle hon säkert bli rätt stånging för att hon är respektlös och rymmer om hon får tillfälle. Och de som tog hand om henne var inte speciellt gosiga och keliga med henne men ändå har hon fått den här respektlösheten.
TYvärr kan jag inte ge dig något råd hur du ska uppfostra bagglammet för jag har själv inte fött upp något lamm på flaska. Jag ville bara informera om den tacka vi har som är uppfödd så.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-08 kl 19:45 »
Inga djur frågor är underliga ;). Det finns flera sätt att kastrera.Du kan välja att ha kvar driften hos baggen eller inte. Din vet. kan förklara närmare. (annars återkom)Men det går inte att kastrera till en snäll/snällare bagge
Min erfarenhet är att det beror på individen och då har det ingen betydelse om det är flask lamm. Känner Du instinktivt att detta kan bli problem längre fram så lyssna på dig själv om Du klarar av den tid det tar. Själv är jag lite " ´Har jag tagit fan i båten så ska vi klara av de´"
Det blir inte som med hingst, hund eller katt  annat än som katten kan vissa få problem med urinsten, (Det händer men är inte dokumenterat).Stelkramp kan oxså före komma efter ingreppet men det kan man ju spruta mot.
Alla djur hävdar sitt revir ( även vi :D)Jag låter baggen vara kvar hos tackorna ( vi har 8 st  ::)) innan jag släpper in ny bagge. En bagge försvarar ju alltid sitt revir o av sett vem som kommer dit så bråk blir det sen får vi ta problemen som dom kommer med andra lösningar.
Se hur tackorna behandlar sina lamm. Ungarna går i början på sidan för tackan kan se dom p.g.r sina ögons placering och att hon har " simultan kapacitet" med att se olika saker  med varje öga :D  Senare gå lungt på led, rusar bagg lammen och hoppar på bakifrån får dom oftast en åt hutning.
Jag använder/visar fot bladet när bagg ungarna rusar på mig . Så klappar jag alltid under ifrån på huvudet aldrig på
   En test jag gör är att klappa mot huvudet och se om ungen nickar mot handen ; det kan även tack lamm göra
Med rätt Individ/bagge har du en livskamrat men strular det är en tam/hanterad bagge farlig kanske inte för dig men din omgivning. Kastrerad eller inte.
Lycka till :)
Hälsning Cokett

« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 09:54 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

bea

« Svar #7 skrivet: 14 apr-08 kl 07:48 »
Tack så jättemycket för ett bra svar!!
Ska ta allt det du skrev i beaktning!!
Han bor ju nu endast med människor i ca 2 veckor...eller till dess att det räcker med att han får mat 2ggr per dag.
Så det hålls många tummar här för att det ska gå bra med återsläppet till flocken !
Det är alltid lika spännande att försöka förstå sig på ett djur/en djur art som man inte har någon erfarenhet av ;)
Och i många fall är då detta forum ovärderligt!!
Tack alla som svarat mig!

Mvh Bea

fungilla

« Svar #8 skrivet: 14 apr-08 kl 19:59 »
Jag har ett bagglamm som är tre månadre. Vi försökte "skola" in honom snabbt bland de andra men han kommer inte in i gemenskapen utan struntar i elstötar och kommer in till oss. Han går helst för sig själv och äter upp blommorna i rabatten. Jag hr inte sett någon tendens att överhuvudtaget stånga.
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

I.A

« Svar #9 skrivet: 16 apr-08 kl 13:00 »
"Det finns flera sätt att kastrera.Du kan välja att ha kvar driften hos bocken eller inte. Din vet. kan förklara närmare. (annars återkom)Men det går inte att kastrera till en snäll/snällare bock
Min erfarenhet är att det beror på individen och då har det ingen betydelse om det är flask lamm. Känner Du instinktivt att detta kan bli problem längre fram så lyssna på dig själv om Du klarar av den tid det tar. Själv är jag lite " ´Har jag tagit fan i båten så ska vi klara av de´"
Det blir inte som med hingst, hund eller katt  annat än som katten kan vissa få problem med urinsten, (Det händer men är inte dokumenterat).Stelkramp kan oxså före komma efter ingreppet men det kan man ju spruta mot." ( Skrivet av Cokett )

Vi frågade vår gamle erfarne veterinär om han kunde kastrera en bagge hos oss men han gör inte det eftersom de flesta baggar dör av stelkramp efter en kastrering!? Cokett skriver att det finns flera sätt, vilka sätt handlar det om då?

Mvh Ingela

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-08 kl 16:07 »
Det är riktigt som jag oxså tidigare skrev att det är risk för stelkramp. Likväl som hos häst. Därför ska man tycker jag vaccinera ordentligt innan. Efter vården är ju inte heller helt oviktig som vid alla ingrepp :)men inte krånglig . Veterinären skär av sädesledarn och låter baggen behålla pungen. Eller tar och knippsar av och tar bort stenarna vilket är som hos hingst. Det första låter baggen behålla sin drift.
 Vi har ju alla olika erfarenheter vare sig vi är veterinär eller "bara" djurägare ;D
Jag känner till  :)med absolut all respekt att ´gamla` ;)veterinärer på fältet inte vill göra ingreppet p.g.a infektions risken.
 Det är ju inte helt fel att göra kastreringen på klinik .
MvH Cokett
« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 09:57 av Cokett »

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 16 apr-08 kl 17:51 »
Vi skall ta våran Sven med i bilen nästa månad till veterinären. Det blir till att åka i hundbur.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 16 apr-08 kl 18:49 »
När jag gick i mellanstadiet hade jag en klasskompis som brukade ha flasklamm på gården (villaområde) om somrarna. Bagglammen gick nog till slakt på hösten, men jag tror att de hann med en tid i flocken innan dess. Minns  nu inte så noga, det var ju länge sen, och jag var ju inte med, utan försöker komma ihåg vad tjejen berättade.. De flesta tacklammen gick i flocken efteråt. Hennes första tacka var i allafall kvar som avelstacka. Jag följde med henne och hälsade på fåren en gång när denna tacka var ca två-tre år. Hon var jättetam, och komm springande och la klövarna på klasskompisens axlar! Men från början när hon gick med flocken blev hon dock lika skygg som de övriga fåren, men tamheten kom tillbaks efter ett tag!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 16 apr-08 kl 22:23 »
"Det finns flera sätt att kastrera.Du kan välja att ha kvar driften hos bocken eller inte. Din vet. kan förklara närmare. (annars återkom)Men det går inte att kastrera till en snäll/snällare bock
Min erfarenhet är att det beror på individen och då har det ingen betydelse om det är flask lamm.

Mvh Ingela

Det är riktigt som jag oxså tidigare skrev att det är risk för stelkramp. Likväl som hos häst. Därför ska man tycker jag vaccinera ordentligt innan. Efter vården är ju inte heller helt oviktig som vid alla ingrepp :)men inte krånglig . Veterinären skär av sädesledarn och låter bocken behålla pungen. Eller tar och knippsar av och tar bort stenarna vilket är som hos hingst. Det första låter bocken behålla sin drift.
 Vi har ju alla olika erfarenheter vare sig vi är veterinär eller "bara" djurägare ;D

MvH Cokett

Har jag missat något här tro? Är det så att man kallar en kastrerad bagge för bock?  ??? Trodde det var pojkgetter som var bockar och att alla pojklamm var baggar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 17 apr-08 kl 10:05 »
Javisst Javill är det så  :)Det är nu rättat. Hittar du fler fel får du återkomma jag vill ju gärna även du ska förstå vad jag menar ;)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #15 skrivet: 17 apr-08 kl 10:12 »
Javisst Javill är det så  :)Det är nu rättat. Hittar du fler fel får du återkomma jag vill ju gärna även du ska förstå vad jag menar ;)

Vilken tur! Har ju inte hållit på med får så länge så man kan ju inte vara säker.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser