Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna utan röd kam / Hedemoramix?  (läst 2254 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
Höna utan röd kam / Hedemoramix?
« skrivet: 06 apr-08 kl 22:38 »
Här kommer en gissa-anlag-fråga... Har blandrashönor och har nu fått en höna med minimal kam och den är inte det minsta röd. Kan detta vara ett anlag från någon längre tillbaka (som jag inte känner till). Eller är det en "defekt"? (eller både och)

Båda hennes föräldrar hade röda kammar.

Mamman var en brun lohman-blandning (ser ut som lohman fast med fjädrar på benen) och pappan en helvit med ull-anlag (någon gissade på hedemora för länge sedan, han lever inte längre).
Dottern blev vit baktill och brun framtill och med mörk, nästan obefintlig kam. Finns det raser som har sådan kam?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Höna utan röd kam
« Svar #1 skrivet: 13 apr-08 kl 16:52 »
Jag har hört att kammen inte blir röd förrän hönan börjat lägga ägg....Men det har hon kanske redan ..

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Höna utan röd kam
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 17:16 »
Ja, hon lägger ägg.

Men vad knepigt att jag ju fått svar på detta inlägg tidigare, men det är borta nu? Det handlade om att det kunde vara ett hedemora-anlag och en undran om jag kunde lägga ut en bild, vilket jag tänkte göra, men inte hunnit.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Höna utan röd kam
« Svar #3 skrivet: 13 apr-08 kl 17:29 »
Och här är en bild.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Höna utan röd kam
« Svar #4 skrivet: 13 apr-08 kl 19:54 »
Hej igen!

Ja, det var konstigt.. För det var ju jag som svarade...  ???

Gullan ser helt klart ut som en hedemora i kammen iaf..  :P
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Höna utan röd kam
« Svar #5 skrivet: 14 apr-08 kl 11:55 »
Jajamen, hedemorakam 8)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 7 användare (2 dolda)
Be, RickardR, Källeberg, AmaliaT, FrederickS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser