Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Heder åt handmjölkare!  (läst 2589 gånger)

Falin

• -
Heder åt handmjölkare!
« skrivet: 05 apr-08 kl 06:34 »
I ett par dagar har jag mjölkat ur lite från en av våra kor, och aj, aj vad ont det gör i handen när man inte är van! Då är det ändå bara ett par liter åt gången det handlar om....  :-[
Alla eventuella tankar på en hushållsko har raskt försvunnit, kan jag meddela.  ;D
Och jag är tämligen imponerad av de som fixar att handmjölka dag ut och in, även om det kanske inte är så många nuförtiden. Är det någon här på forumet som gör det?

Kärleken

SV: Heder åt handmjölkare!
« Svar #1 skrivet: 05 apr-08 kl 06:53 »
Kor som inte är vana att bli handmjölkade släpper inte till mjölken lika bra som en som är van. Sen handlar det mycket om teknik.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 13:56 »
Och träning. Man kan få rätt ordentlig träningsvärk första veckan.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 05 apr-08 kl 15:41 »
Under de 4-5 år våran Fina gav mjölk så handmjölkade jag henne två ggr om dan, kl 5 på morgonen och kl 5 på eftermiddagen. Hon gav upp till 18 liter per dag, men släppte mjölken lätt och fint. Visst blev man trött i händerna, men det handlar mycket om teknik, speciellt som hon bara lät mig mjölka från hennes högra sida ;D. En liten egenhet hon har :-*.

Numera går hon bara här och skrotar, har inte haft kalv på 6 år och går på sitt 19:e år. Men när hon är borta en dag, så skaffar jag nog en ny, en jag kan mjölka igen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 05 apr-08 kl 20:28 »
Under de 4-5 år våran Fina gav mjölk så handmjölkade jag henne två ggr om dan, kl 5 på morgonen och kl 5 på eftermiddagen. Hon gav upp till 18 liter per dag, men släppte mjölken lätt och fint. Visst blev man trött i händerna, men det handlar mycket om teknik, speciellt som hon bara lät mig mjölka från hennes högra sida ;D. En liten egenhet hon har :-*.

Numera går hon bara här och skrotar, har inte haft kalv på 6 år och går på sitt 19:e år. Men när hon är borta en dag, så skaffar jag nog en ny, en jag kan mjölka igen.

Blir rörd av att höra vilket fint liv Fina har hos dig!  :-*

Jag prövade att handmjölka en gång. Efter många problem (naturligtvis  ;)) och efter bara några minuter fick jag ont i händerna.

Så jag håller med - Heder åt handmjölkare!

Men visst vore det underbart att ha en liten hushållsko som man kunde handmjölka.  :)

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 apr-08 kl 20:36 »
Kommer ihåg vad mormor sa en gång:Mjölk-maskinen är det bästa som hänt på den här gården.
Hon hade 8 kor att mjölka för hand.Krokigare fingrar och mer förstörda händer har jag aldrig sett på en gammal människa
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 05 apr-08 kl 20:51 »
Kommer ihåg vad mormor sa en gång:Mjölk-maskinen är det bästa som hänt på den här gården.
Hon hade 8 kor att mjölka för hand.Krokigare fingrar och mer förstörda händer har jag aldrig sett på en gammal människa
Du har naturligtvis rätt. Folk for illa förr och 8 kor att mjölka måste ha satt sina spår. Det var ju inte bara att mjölka, sedan skulle all mjölk lyftas, bäras, silas och diskningen, ofta i iskallt vatten, hur illa gick inte den åt händernas leder. Huuuaaa :-\ .

Men att bara ha en, eller möjligen två kossor, och varmt härligt vatten att diska spänner o annat i, hur mycket som helst direkt ur kranen, sliter inte så särskilt. Möjligen kunde man knorra lite när klockan ringde före 5 på morgnarna, men man hann ofta krypa ner en stund igen, innan det blev dags för att ta upp barnen .
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

nejji

« Svar #7 skrivet: 05 apr-08 kl 22:03 »
jupp blir ett par i månaden iaf , nykalvade kor beroende på vilken tid på dygnet dom kalvar dock är det innan mjölkning tar vi spann , men är det efter så mjölkas det för hand. går rackarns bra , gäller att ha rätt teknik =)

Lena A

« Svar #8 skrivet: 06 apr-08 kl 11:24 »
Ja visst måste det har varit avlastande när mjölkmaskinen kom.

När jag säger "heder åt handmjölkare" menar jag mest de som KAN handmjölka (och inte att man måste handmjölka sin besättning på flera hundra kor) och de som kanske har en eller två kor som man handmjölkar (som du Anette).

Isolde

« Svar #9 skrivet: 14 jun-08 kl 16:23 »
När ja va 9 "fick" jag en egen ko av min farfar som jag mjölkade varje dag innan skolan och varje dag efter, som tur va var det bara en liten SKB, tror inte ja skulle ha klarat av att mjölka en högproducerande SLB tex:P Även om jag inte gör det nu (förutom i nödfall) så var det en bra erfarenhet där man verkligen fick lära sig att ta ansvar, det gick inte att strunta i att kliva upp bara för att man var trött utan man var verkligen tvungen att kiva upp och ta på sig arbetskläderna:P
Jag förstår inte riktigt hur folket från förr klarade av att mjölka varenda ko för hand, år ut och år in. Huvva. Hard work. Men de finns väl vissa fäbodar nu där dom fortfarande gör så under sommarhalvåret, tror ja iaf.
Nyexaminerad 18årig djurskötare med 12års "erfarenhet" av kor och getter, nybliven kattägare:)

Peace

covboy

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jun-08 kl 12:57 »
Då dagens bonde är tvungen är att mjölka förhand är det oftast för att kon har något fel,juverinflam.. el höga celler .. och då ger ju inte kon ner  nån mjölk så lätt :(

För att en frisk ko ska ge ner mjölken lätt spelar många faktorer in..kon ska känna sig lugn och vara väl förberädd.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 15 jun-08 kl 17:41 »
Jag fick prova på att handmjölka som liten flicka (det är ett tag sedan). Undrar om det sitter i? Måste vara bra att kunna, i en osäker framtid med peak oil och dyrare el.

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 15 jun-08 kl 18:38 »
Jag fick prova på att handmjölka som liten flicka (det är ett tag sedan). Undrar om det sitter i?
Det sitter säkert kvar "i ryggmärgen". I alla fall var det så för mig, jag hade inte mjölkat en ko på över 30 år och det gick galant när vi fick hem Fina. (Och sanningen att säga så var de tillfällena som jag fick möjlighet  att mjölka som barn, de var lätt räknade, men jag hade en duktig "lärare" i gamle Elof ;D.)

git

• På våran gård är det
« Svar #13 skrivet: 16 jun-08 kl 11:29 »
Att handmjölka är som att cykla har man en gång gjort det så kan man det.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

gustafson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jun-08 kl 12:24 »
Min mamma lärde mig när jag var sådär åtta eller nio år, jag klarade en kossa under tiden hon mjölkade två.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser