Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hönshus?  (läst 3486 gånger)

Aasa

• Uppland
Storlek på hönshus?
« skrivet: 01 apr-08 kl 12:12 »
Tänkte skaffa vår första hönsflock nu till sommaren, och funderar för fullt på hönshusets utformning. Har ett litet utrymme i uthuset som troligen varit hönsbebott förr, men det är bara 2.7 kvadratmeter stort. För en liten flock på ca 5 hönor, hur stort behöver man ha? Regelverket säger hela 6 hönor per kvadratmeter (?!), men det måste väl bygga på att man har ganska många kvadrat att förflytta sig emellan? Någon som vet? (Givetvis kommer de att få stora utrymmen utomhus att vara på också...) Dessutom fundrar vi på hur stor en flock måste vara för att de ska trivas? Behöver man ha fler än 5?
/Åsa

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-08 kl 12:16 »
Kan inte svara på hur mycket plats dem ska ha, men jag tycker inte det låter för litet till ett mindre gäng. Fem höns kan du absolut ha, det blir väl en trevlig liten grupp. Tänker du ha tupp till dem?
Lycka till
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 21:43 »
Vilken ras vurderar du att ha? En del raser behöver inte mycket till plats.
Det blir drygt 0,5 m2 pr. djur. Jag mener att det bör gå bra för de flesta raser om de har gott om plats ute.
Det går att prova, tycker du det blir för trångt kan du väll gå ned till 4 djur.
Aliquando et insanire iucundum est

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 08:23 »
Hejsan. Här håller jag på att göra om ett gammalt dass till höns hus jag tror att det är 2kvm stort. Ska bli en stor utegård och jag kommer att ha kindahöns med genbank! Häng inte upp dej på "storleken" utan se efter om de trivs? det tipset fick jag. Dels så är det lättare för hönsen att hålla värmen i ett mindre hus, och vad jag förstår så är lantraserna inte så krävande med sitt utrymme! Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Aasa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 15:00 »
Å, kul, ska du ha kindahöns! Det är just vad vi också funderar på. Trevlig och robust ras. Men väldigt ovanlig... Vad bor du och dina höns? Om de inte är alltför nära släkt kanske man kan byta tuppar någon gång? Om vi bestämmer oss för kindahönsen kommer våra att komma från Omberg och Asby, via Nyköping. :)
Nej, utrymmet kanske inte är så viktigt när de kan vara ute mycket, men hur blir det under de ruggigaste perioderna på vintern? Och hur viktigt är det med ljusinsläpp i huset? Kan lampor och ett inglasat, vindskyddat uterum kompensera för en ganska mörk liten försterglugg?

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 2 användare
fall, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser