Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här med Shetlandsponnyer?  (läst 8296 gånger)

I@

• Gäst
Re:Någon här med Shetlandsponnyer?
« Svar #20 skrivet: 12 apr-07 kl 11:55 »
Jag föder upp Shetlandsponnyer i liten skala.
Har nu tre avelsston och ett ettårs sto. sålde unghingsten nyligen men han står kvar inakorderad på gården = ) så jag får se honom iaf.
I helgen åker jag och hämtar en avelshingst!
En Holländsk import som jag leasat i år.
Han är 93 cm hög, brunskäck Troligen är han homozygot = dvs. ger endast skäck avkommor.
Någon här som går i betäcknings tankar?
Håller med. Rasen är en guda gåva. helt underbar. = )

Hej!
Har ni ett stuteri som heter Gullsmyra? Såg att du bor i Tärnsjö, bara ca 1½ mil ifrån mig!
MVH I@  :D

sube

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 12 apr-07 kl 21:20 »
 :) Stämmer bra det,  Gullsmyra Stuteri,   :)  
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

I@

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 apr-07 kl 15:45 »
:) Stämmer bra det,  Gullsmyra Stuteri,   :)  
Jag mailade dig förut! Men du svarade inte...  Jag jagade fodervärd/köpare till mitt shettissto Lyktans Melinda! Såg att ni hade Melindas mamma och syster, så jag trodde ni kanske kunde vara intresserade. Nu har jag dock hittat en fodervärd till henne redan. Synd att ni inte svarade, för hästarna hos er verkar ha det superbra!
MVH I@
« Senast ändrad: 16 apr-07 kl 15:48 av I@ »

sube

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 16 apr-07 kl 17:35 »
Hej
Vi har mailat till varandra tidigare under vintern... ;)
Dock var jag inte intresserad av ditt sto.
Nu på senare tid har jag inte fått ngt mail från dig.
Skönt för dig att det löser sig med ditt sto.
Var det inte henne Havsrosens var intresserad av ett tag?
/Susanne
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 16 apr-07 kl 20:49 »
Här huserar också ett par shettisbröder. När jag får råd så tänkte jag införskaffa en varsin loksele o lära mig köra par!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bonnmoran

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 16 apr-07 kl 21:02 »
Det går alldeles utmärkt att köra i bröstselar...... o det är mycket billigare också.....  Du får sy på en ring mitt fram bara ifall att det inte redan finns.

Bonnmoran från Trollhättan

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 apr-07 kl 21:16 »
Okej. Jag har inte det heller.. Kör travsele!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #27 skrivet: 16 apr-07 kl 21:26 »
Vad jag förstått så kan bröstselar ofta vara liite knepiga på shettisar pga deras grova halsar. Svårt att hitta nåt vettigt läge för bröstan. Skulle jag ha möjlighet så satsade jag nog hellre på lokselar till de små. Min mor har en shettis som drar med ett hopkok av bröstsele och travsele + ett par extra snören. En körkunnig person hjälpte till med inpassning. Det tycks funka utan att han får ont utav det (vagnen är lätt), men, som sagt. Deras anatomi talar mer för loksele då.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 apr-07 kl 21:36 »
Hmm.. det var lite så jag tänkte också..Travselarna funkar utmärkt till vår lätta träningsvagn..men dra en tyngre trodde jag va nödvaändigt mede lokselar.. Dom är ju inte billiga bara för att dom är små!

I@

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 17 apr-07 kl 16:15 »
Hej
Vi har mailat till varandra tidigare under vintern... ;)
Dock var jag inte intresserad av ditt sto.
Nu på senare tid har jag inte fått ngt mail från dig.
Skönt för dig att det löser sig med ditt sto.
Var det inte henne Havsrosens var intresserad av ett tag?
/Susanne
Hm, har vi ??? Nej, det tror jag inte. Inget jag kommer ihåg iaf  :-[
Ja, väldigt skönt att det ordnade sig med "Mellis" iaf. Det var AKUT, att få bort henne från stallet där hon stod då!!!
Jo, Havsrosens var intresserad av henne ett tag  ;)
MVH Maria  :)

Falin

• -
« Svar #30 skrivet: 23 apr-07 kl 12:53 »
Deras anatomi talar mer för loksele då.

Jag är nog benägen att hålla med. Min shettis är stor och ädel, jämförelsevis, och jag tycker det är gränsfall med hennes giggsele. Lokselen sitter betydligt bättre. Sen är det ju å andra sidan svårt att få till en bra draglinje i kombination med svängeln på tex rockard och fyrhjulsvagnen med lokselen, tycker jag.

camizz

• Djur camilla
« Svar #31 skrivet: 12 aug-07 kl 17:11 »
hej ja har två shettisar en treårig hingst å en 16 årig valack så myyysigt =) :D
vill ha många hönor

bacillen

« Svar #32 skrivet: 19 aug-07 kl 20:43 »
Jag har precis blivit fodervärd åt en shettistös, hon är riden och mycket körd.
Jag har sån tur att det finns en loksele med till henne! Vi vill dra hem lite ved med henne och jag undrar vad jag behöver för redskap, hur man hittar dem, alternativt tillverkar dem??
Snälla kom med tips!! :)
Nobody puts baby in a corner

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 aug-07 kl 20:46 »
Jag är verkligen sugen på nåt mindre dragdjur. Just till att dra ved, flytta runt grejer på gården, ta med verktyg och stängselstolpar dit man arbetar osv. Kanske en shettis? Fast det är lite utopiskt att skaffa just nu, men planera och drömma kan man ju. Hur mycket bete behöver en shettis ungefär? Måste fundera på om det skulle få plats en. Och hur mycket hö+kraftfoder äter den per år?

zebra_norrland

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 okt-07 kl 00:11 »
Jag har en supersöt liten tjock kritvit shettis. Ja bortsett från lerabn på benen. Han har tyvärr käkrotation och underbett så han kan ej ha bett i munnen.

Finns det någon som kan tänkas veta var man kan få tag i ett bettlöst träns i shettis storlek? Finns ju bara för stora hästar! Eller nån annan enkel lösning?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #35 skrivet: 23 okt-07 kl 08:54 »
Jag vet att det finns bettlösa träns till shettisar, jag har funderat själv på att köpa det. Men var hittade jag det nånstans nu då.... Jag vet att jag sökte på bitless bridle, tror jag. Det ska finnas i shettis strl.

buschiq

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 23 okt-07 kl 18:10 »
Hur mycket bete behöver en shettis ungefär? Måste fundera på om det skulle få plats en. Och hur mycket hö+kraftfoder äter den per år?

Jag har två shettisar (plus en islänning) och de äter ungefär 3-4 kg hö var och en näve kraftfoder plus mineraler. Så får mina linfröolja också, men det är inget måste utan bara något jag tycker de mår bra av.
Sommartid klarar de sig på mycket mindre bete än vad man tror, i somras lyckades mina bli alldeles för feta på 1,2 ha bete, så nu är det extrarundor med flakvagnen som gäller. Hellre ett kuperat skogsbete än en odlad vall om man säger så...
Shettisar klarar sig på lite mat, men det är viktigt att man ser till att det ändå är kvalité på det man serverar, inte gammalt dammigt hö eller så.

De är ju ruskigt starka på att dra och envisa därtill så med ett gott samarbete ( så länge du får hästen att vilja jobba med det du vill och inte leta grästuvor istället ) får du många hästkrafter till billigt pris.

Jag tycker att fördelen med shettisar är just att de är så små och behändiga. De kan vända på liten yta - med bra vagn - och tar sig fram överallt. Perfekt till det lilla självhushållet!

Hoppas du hittar en liten pälsboll i framtiden! ;)

stallfrösvi

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 09 nov-07 kl 17:14 »
Japp , ja har mor + dotter hemma på gården.
Mor Emma ä inkörd , men då ja gick omkull me henni i vintras har ja ej törs o kört mer me henni , men ja vill prova igen , men vet ej om ja törs.
Hon tror nämnligen att hon inte ska orka o stannar så när man lastat vike i skogen o ska dra ut det , så stegrar hon sig. Dt va så dt gick till i vintras när räddningstjänsten fick komma ut o hjälpa mig. Va givetvis ensam den ggn me :( så ja har inte använt kälken sen då. Eller kört heller för den delen.
Tömkört är det enda. Men den andra däremot ska ja prova att sätta för skakler för nu när ja kommer ner härnäst.
Emma heter mamman o Moonlihgts lovly Simmenova heter dottern , far som ett yrväder ;) , men dt är kul dt me  , bättre dt än tvärtom.

Boström

• Småland
« Svar #38 skrivet: 09 nov-07 kl 18:44 »
Vi har en shettisvalack på 10 år.Vi har haft honom i 6 år och han har lärt många barn å rida och jag har kört på många skogsturer.
Varje midsommarafton de senaste 5 åren har han varit på midsommarfirande och låtit barn rida.
Han ligger oss varmt om hjärtat.
Men han har blivit sjuk (trachael collaps) och ena bihållan e inte bra. Trachael collaps= luftstrupen har kollapsat. Vi har varit på många vetrinärbesök den senaste tiden.
I måndags var vi återigen på atgklinken och fick beskedet att vi ska ta bort honom :'(.
Många tårar har fallit och många kommer falla.
Han kommer vandra till de eviga gröna ängarna nästa vecka.
Gården kommer inte bli sig lik utan han.
Jag är tacksam för de åren vi fick med han,men hade hoppas på många fler. :'(
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

stallfrösvi

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 10 nov-07 kl 11:38 »
Jag vet en som kan ev fixa en sele till dig. Han gör selar o sånt. Han är sadelmakare nämnligen  :)
Kram Memmet

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser