Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon här med Shetlandsponnyer?  (läst 8304 gånger)

I@

• Gäst
Någon här med Shetlandsponnyer?
« skrivet: 27 apr-05 kl 17:10 »
Hej!
Jag undrar bara om det finns någon mer här bortsätt från mig som har shettisar ???
Jag har haft shettisar sen 1998 och jag är "fast" kan jag säga!
De är fantastiska hästar i litet format :-* Jag bara älskar dom!

Mvh Ia  8)

Densy

• Gäst
Re:Någon här med Shetlandsponnyer?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-05 kl 19:57 »
Hej!
Titta på Evas inlägg en bit ner - där står massor av kul om shettisar och deras användning.

Rosovja

• Svensbygården
« Svar #2 skrivet: 19 maj-05 kl 22:09 »
Har inte shettis nu men jag har haft, det är en väldigt trevlig ras.
Numera har jag Basjkir hästar, en rysk allergivänlig ras.
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

ninna

« Svar #3 skrivet: 23 aug-05 kl 15:48 »
Hej
jag har 4 st shettisar.
Dom är helmysiga.
Här går dom på sommar bete.
« Senast ändrad: 23 aug-05 kl 15:49 av ninna »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 26 aug-05 kl 15:53 »
Jag har oxå en shettis. En hingst från Skåne. Skäpperöds Sakarja heter han. Kör med honom sommar som vinter. Brukar köra in ved och dylikt. Mäter 88cm över marken. En hel go kille. Det bästa i hästväg jag har skaffat :D
« Senast ändrad: 30 aug-05 kl 13:10 av Dollar »
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

I@

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-05 kl 19:17 »
Hejsan!
Vad kul att så många har shettisar!  ;D

Ninna: Vad heter din brunskäck ???

Snart har jag även en Fjording här hemma, hon är bara 2 månader ännu så hon kommer inte hem förrän i december :D LÄNGTAR!

Må så gott allihop!
MVH Ia  :)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
« Svar #6 skrivet: 26 aug-05 kl 20:48 »
Har en liten fuxdam på sju år!
Söker just nu efter rockard o bra sele så jag kan sätta igång med körningen.
Börjar bli lite trött på att bara tömköra...
Hon får hänga med på släp när jag rider o kör gamlingen- tjugoårige fullblodet!
Blir kul att utveckla shettiskörningen,men man får nog konstruera egna bruksredskap till småttingen!

« Svar #7 skrivet: 31 aug-05 kl 02:00 »
Hej!

Vi har blivit med två minishettisar. En är av den lättare modellen, en av den äldre grövre. Har införskaffat sadel (till dottern) sele och allt annat man kan tänka sig... men inte hittat en rockard till vettigt pris än.

Jag ser verkligen fram mot att köra dessa damer..... vad gör ni andra på forumet med era shettisar? Finns det någon som använder dem "till bruks"?

Funderar på att låta dem harva trädgårdslandet... vi har en liten pinnharv och starka är de ju ;-)

Goa hästar dessa!

MVH
Maria

PS. Betäckte båda damerna under sommaren. Hoppas vi får små miniminisar nästa sommar. DS.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

I@

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 sep-05 kl 19:51 »
Hallå!

Meningen när jag köpte mina shettisflickor var att jag skulle använda dom till lite avel, samt körning och ridning. Mina flickor vill inte bli dräktiga så nu används ena till ridning (går bla på ridlektioner) och båda två är under inkörning. Meningen är att de ska användas till de mesta inom körning, bla bruks.
Börjes säljer rockarder till bl.a shettisar ;)

MVH Ia  :D

Minidragarna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 feb-06 kl 14:05 »
Hej. Har två shetlandsponnyer som går som gallrinshästar i skogen & som kör fram stängsel matrial till hagarna....... Harva går det att göra med dom också. Iår ska vi kupa potatis med dom två herrarna. Dom går under namnet som  Minidragarna  här hemma. Det mesta av redskapen har vi gjort själva..
 MVH minidragarna

Kopia

• Västergötland
    • Björnasäter
« Svar #10 skrivet: 14 feb-06 kl 08:38 »
Roligt att det finns fler som kör "timmer" med shettis! Vår valack släpar ut massaved ur hagen där inte traktorn kan komma fram. Han är superduktig, och verkar som att han tycker det är roligt också.
//Kopia

Florina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 mar-07 kl 11:07 »
Nej va roligt att ni använder shettisen till det som jag hade tänkt! nu blir det ABSOLUT 2 vallacker som ska få skoj o jobb på gården :D

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 18 mar-07 kl 00:12 »
Har bl.a. tre shettisar, mamma/pappa/barn. Mamma Lina som vi haft i 13 år, Pappa Ior som kom till oss som 5-månaders liten en och som nu är pappa till Mimer, snart 3 år. De används mest som betesdjur o keldjur eftersom barnen vuxit "ur" dem. Fast ibland kör vi dem, har bla a kört in hö med Lina.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ruth

• http://www.freewebs.com/hollysavelskaniner/index.htm
« Svar #13 skrivet: 20 mar-07 kl 19:27 »
Hej... jag har också shettisar... otroligt söta och go... jätte roliga att ta ut och köra med en tur... vi har 5 st hemma i stallet=)

git

• På våran gård är det
« Svar #14 skrivet: 22 mar-07 kl 17:37 »
jag har en valack nu han är Western in riden och hanterad utav dom vi köpte honom, han är även inkörd och 100% trafik säker. tyvärr har jag bara sulky och bröstsele till honom men önskar mig loksele och flakvagn just för att kunna jobba bättre med honom. Innan vi skaffade honom hade jag till låns varje vinter en mini shettis hingst som var helt underbar. har bara haft snälla lätt arbetade och olatsbefriade hästar. Annars vet jag att mångatycker dom är  både är tjuriga och naffsiga.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 26 mar-07 kl 22:38 »
Jag har 2 nu medans jag gör uppehåll med Nordisar.
Stoet född-98
Vallack född -84
Du får det svar du förtjänar.

MariaS

• Östergötland
    • Danielssonsgården
« Svar #16 skrivet: 28 mar-07 kl 15:49 »
Här har vi två stycken. En shettistant som blir 25 snart och en minishettis/shettis som blir 5.. Shettistanten går bara och njuter av lata dagar numera  :) medans den andra används till körning och ridning. Dock så har körningen kommit av sig då vi inte har nån vagn längre men det får bli ett nytt projekt, att göra en ny vagn till honom..
Sjubarnsmamma och djurgalen

Bellatrix

« Svar #17 skrivet: 04 apr-07 kl 08:18 »
Jag har en minishettishingst på 2 år.
Håller på att köra in honom så smått, förhoppningen är att han ska kunna dra vagn nästa vår.

sube

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 04 apr-07 kl 23:21 »
Jag föder upp Shetlandsponnyer i liten skala.
Har nu tre avelsston och ett ettårs sto. sålde unghingsten nyligen men han står kvar inakorderad på gården = ) så jag får se honom iaf.
I helgen åker jag och hämtar en avelshingst!
En Holländsk import som jag leasat i år.
Han är 93 cm hög, brunskäck Troligen är han homozygot = dvs. ger endast skäck avkommor.
Någon här som går i betäcknings tankar?
Håller med. Rasen är en guda gåva. helt underbar. = )
www.123minsida.se/gullsmyrastuteri

Har lagt ut mitt föl till försäljning på "Djur finnes" om ngn är intresserad.
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 22:30 av sube »
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

caka

• Tegen Gård & IT
« Svar #19 skrivet: 05 apr-07 kl 11:25 »
Om det är någon mer som har shettis... kan du ha missat mej?

Jag har flera shettisar o väntar mitt första mini föl i maj :-)
Har en liten kvalitetsuppfödning på totalt 10 vuxna hästar och ponnier. Hälften nordisar och resten shetland. Se min hemsida www.tegengard.se. Shettisarna visas regelbundet på utställningar och används till ridning, körning, löshoppning och till dagligt gos.. ;-)

Föder upp Nordsvensk brukshäst och Shetlandsponnier. Har även genbank med Gotlandskaniner. Orientalisk katt samt vanliga musfångande katter på liten gård med höga ambitioner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser