Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mest bagglamm  (läst 3901 gånger)

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
mest bagglamm
« skrivet: 30 mar-08 kl 10:06 »
nu när lammningen är nästan klart har jag räknat ut att 75% av lammen är bagglamm. jag har också surfat runt på flera hemsidor där dom flesta har också fått mest bagglamm. är det någon annan som har mest bagglamm?
alltid kul att höra.
det blir mycket jobb på slakthuset till sommaren
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Vilse

• Gäst
SV: mest bagglamm
« Svar #1 skrivet: 30 mar-08 kl 10:10 »
Jag fick bara baggar!
Så inte ett enda lamm överlever slaktaren i år!
Året innan fick jag också mest baggar fast några tacklamm.

fungilla

« Svar #2 skrivet: 30 mar-08 kl 11:23 »
18 lamm varav 10 bagglamm. Men ett par andra fårafarmare här i närheten har nästan av 8 lammningar bara fått tacklamm,
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 30 mar-08 kl 17:02 »
Vi har fått sju lamm ännu så länge.. 4 baggar + 3 tackor ;D
« Senast ändrad: 17 apr-08 kl 23:41 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-08 kl 18:01 »
Jag har märkt att i början av lammningen blir det ofta ett stort överskott på bagglamm. Det brukar komma  fler tacklamm efter en vecka, eller när ett tiotal tackor har lammat. Har man då inte så många tackor så kommer man inte över bagglamms-rushen, så att säga. Därför får små besättningar många  bagglamm.
Jag har också alltid en större andel bagglamm, på mina 50-70 lamm

Jag har aldrig fått någon förklaring på detta, men gissar själv att det handlar om att baggens spermier i början mest består av "pojk-spermier" :o
.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 30 mar-08 kl 19:18 »
Har fått två lamm hittills. Bagglamm ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 30 mar-08 kl 19:54 »
Vi har hittills fått 15 bagglamm och 10 tacklamm. Det blir en del att slakta i höst.  :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

klorofyll

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 mar-08 kl 21:30 »
Fyra tacklamm och fem bagglamm i vårt fårhus.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 30 mar-08 kl 21:52 »
Inga lamm här ännu men, ifjol så deppade jag över alla bagglamm det blev 16 st och så 8 tacklamm varav ett visade sig vara tvekönat. I år vill jag verkligen ha fler tacklamm än bagglamm. Vi får väl se hur det blir när det väl sätter igång. Några vänner som också har får fick nästan exakt lika många bagglamm som tacklamm.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #9 skrivet: 30 mar-08 kl 23:04 »
När vi började med får 8st. så hoppades vi på många tacklamm för att kunna öka vår "besättning". Baggar, baggar och åter baggar.....Eftersom vi inte fick några tacklamm så behöll vi ju baggen 1 år till. Nästan bara baggar det året också. Vi fick rådet att byta bagge och si nästa år så fick vi våra efterlängtade tacklamm. Kan det va nåt?   ???

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 30 mar-08 kl 23:14 »
När vi började med får 8st. så hoppades vi på många tacklamm för att kunna öka vår "besättning". Baggar, baggar och åter baggar.....Eftersom vi inte fick några tacklamm så behöll vi ju baggen 1 år till. Nästan bara baggar det året också. Vi fick rådet att byta bagge och si nästa år så fick vi våra efterlängtade tacklamm. Kan det va nåt?   ???
Mycket troligt.  Har förstått att vissa tjurar "bara" ger tjurkalvar, så varför inte samma visa även bland fåren?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #11 skrivet: 30 mar-08 kl 23:41 »
Jag har samma "erfarenhet" (statistisk...? njaaa), fick 80% bagglamm på förra baggen två år i rad - den nya baggen har i år gett 80% tacklamm.......hurra!! ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 31 mar-08 kl 00:03 »
Har fått 8 lamm hittills, hälften av vardera könet!

Fordson

« Svar #13 skrivet: 31 mar-08 kl 11:28 »
Hitills har vi fått 14 bagglamm och 5 tacklamm. Två tackor att kvar att lamma så vi får se vad det blir.
Förra året fick vi flest tacklamm och det var med samma bagge som i år. Så "tjurteorin" stämmer inte hos oss.
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 11:30 av Fordson »

attefocratte

« Svar #14 skrivet: 06 apr-08 kl 12:32 »
Vi har fått 10 tacklamm och 19 bagglamm i år, förra året var det ungefär hälften av varje men 2006 hade vi 2/3 tacklamm! Allt med samma två baggar inblandade!
Det känns mest som naturlig variation!

Birgit

« Svar #15 skrivet: 09 apr-08 kl 07:12 »
Vi har hållit på med får i 16 år och tittar man tillbaka så är tendensen helt klart fler bagglamm. Går ju att kolla i Fårkontrollens listor. Det är säkert ett helt normalt förlopp. Läste någonstans att fenomenet finns hos oss människor också - fler pojkar föds.
Själv har jag i år bara fått två lamm än och det är tacklamm, pappan en ungbagge. Toppen eftersom vi vill öka på vår roslagsbesättning. ;D  Fast det är ju ca: 50 tackor till som ska lamma!
Kanske är det så att han-spermier är mer påstridiga och hon-spermier försiktigare (som resten av livet) ???

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #16 skrivet: 09 apr-08 kl 11:51 »
När det gäller människor så föds ju fler pojkar i orostider, krig t ex. Kan det ha något samband med att det föds flera baggar? Känner fåren på sig att det är oro i luften?
Åsenfår, hundar och katter

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 09 apr-08 kl 12:34 »
Jag har faktiskt utslaget fått 50/50 även i år :)
Jag tror inte på någon övervikt åt bagghållet i det långa loppet.
Det enda jag märkt av är att tacklamm/kvigkalvar (oftare när det gäller kalvar) är något piggare och vaknare när det tex gäller att lära sig dia.
                                        Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

maunen

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 12 apr-08 kl 01:45 »
Jag fick 8baggar och 9 tackor i år. Förra året var det 3 baggar och 6 tackor, så tackorna leder en liten aning här, men jag hoppas bli av med mina baggar som livdjur, de andra har jag blivit av med. Kommer förresten ha dorsetbaggar till salu inom kort  ;D .

_matte_

« Svar #19 skrivet: 12 apr-08 kl 10:45 »
Av fyra lamm är 3 bagglamm(en dödfödd) och ett tacklamm,  vill helst inte ha för många tacklamm då jag ändå inte har några planer på att utöka besättningen så dom flesta ska ändå gå till slakt i höst.

En lite rolig grej är att av alla lammningar vi har haft här har alltid det första lammet för året varit bagglamm,  någon mer som har något sånt "mönster"?

//Mattias
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare
alfhild, ärt, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser