Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra grannars get-djurplågeri?  (läst 14798 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Våra grannars get-djurplågeri?
« Svar #80 skrivet: 12 feb-10 kl 11:49 »
Håller helt med Ulric, det är ju som en hets jakt på dessa get-ägare. Inget konkret har kommit fram, bara antaganden. Lägg ner och fokusera på djur som mår dåligt istället.
Industriproduktion - sköts enligt lagregler men inte tusan mår djuren bra för det (mentalt som Pålle skrev). Alla ensamma hästar som fortfarande får vara ensamma, i en liten rasthage där de inte kan springa övht och bara grus där bete borde finnas. Alla hundar och katter som aldrig får gå lösa ute och göra sånt de är ämnade att göra. Utan istället badas, kammas och matas till ohälsa.

Som sagt, sedan kan vi gå över på alla barn som far illa, fast det inte syns på ytan, alla gamlingar som tynar bort i vårdapparaten osv.

Skönt att det inte bara e jag som spårar ut från ämnet    " våra grannars get-djurplågeri? "   ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 12 feb-10 kl 12:11 »
Industriproduktion - sköts enligt lagregler men inte tusan mår djuren bra för det (mentalt som Pålle skrev). Alla ensamma hästar som fortfarande får vara ensamma, i en liten rasthage där de inte kan springa övht och bara grus där bete borde finnas. Alla hundar och katter som aldrig får gå lösa ute och göra sånt de är ämnade att göra. Utan istället badas, kammas och matas till ohälsa.

Som sagt, sedan kan vi gå över på alla barn som far illa, fast det inte syns på ytan, alla gamlingar som tynar bort i vårdapparaten osv.

Det kallar jag i så fall en riktigt rejäl urspårning från ämnet "våra grannars get-djurplågeri."

Emmaibäcka

« Svar #82 skrivet: 12 feb-10 kl 12:34 »
Tycker det låter som om geten har det rätt bra... Står i hö skrev trådskaparen, då måste hon ju ha mat iallafall.. har en killing.. måste betyda att hon iallafall nyss träffat en annan get (Bock), kan vistas ute, har skydd att gå in i.. kanske tråkigt att inte få gå ut och beta, men det finns det ju inga krav på som sagt. Kanske hon är "omöjlig" att stänga in, då är det svårt att ordna med ett större bete för henne..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #83 skrivet: 12 feb-10 kl 12:43 »
Jag hittar inget på djurskyddsmyndighetens sida som säger att måttbestämmelserna bara skulle gälla produktionsdjur. Och reglerna är luddigt formulerade, så om man råkar ut för en inspektör som inte är välvilligt inställd kan man säkert råka i problem om måtten på djurens utrymme skulle vara minimalt fel, även om djuren mår bra och har stora utrymmen utomhus, men att själva byggnaden är någon centimeter för låg eller utrymmet någon kvadratdecimeter för liten, och ingen av dessa faktorer måste enligt mig innebära att djuren inte har det bra, om de blir väl skötta och har stora ytor utomhus.

I trådstartarens fall är djurhållningen troligen tillåten, men djuren har ett tråkigt liv, i en del andra fall kan djuren ha ett jättebra liv, men djurhållningen är inte tillåten, pga några petitesser som inte uppfylls.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=83360.0
I ovanstående tråd var det någon som letade upp att man inte får ha höns och ankor tillsammans, kan inte hitta att det finns undantag från detta. Alltså kan man få problem om man har både höns och ankor frigående på samma yta, man får inte ha det ens för självhushållning.

Ibland är det inte rimligt att följa alla regler, reglerna verkar inte vara till för djuren alla gånger, utan är konstruerade för att tex underlätta stordrift, eller kontroll av stordrift, och är också till för platser där man har stor omsättning av djur, och därför högre smittotryck.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

• -
« Svar #84 skrivet: 12 feb-10 kl 16:22 »
Förlåt att jag fortsätter OT :-[ men jag hittade det här i tidningen idag....
Ledaren i dagens ATL belyser en del av problemet som bla Trollmor tar upp, jag tycker den är ganska tänkvärd:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=58183
                                               Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 12 feb-10 kl 16:37 »
Förlåt att jag fortsätter OT :-[ men jag hittade det här i tidningen idag....
Ledaren i dagens ATL belyser en del av problemet som bla Trollmor tar upp, jag tycker den är ganska tänkvärd:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=58183
                                               Mvh
                                              Charlotte
  Mycke bra tack Carlotte mvh

Sussilo

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 12 feb-10 kl 16:45 »
Tack Charlotte! En mycket bra ledare, hoppas alla här på tråden läser den.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #87 skrivet: 12 feb-10 kl 17:29 »
Om man som många på forumet har ankor och höns i samma utrymme kan man få stora problem.
Vad är tänket bakom att man inte få ha höns och ankor i samma utrymme ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

SecretQ

• Östergötland
« Svar #88 skrivet: 12 feb-10 kl 18:43 »

Kanske för att ankorna blöter ner mer då det badar och dessutom skitar ner mer med sitt blötbajs, då hönsen är mer fukt känsliga? bara min teori och min anledning till att jag inte skulle blanda dem denna årstid. ;D
Men visst har man 20 kvm yta och 3 höns och 3 ankor kan det ju inte spela någon roll, antar det kan bero på hur många man har på antal kvm  men nu spårar tråden ut helt  igen..........

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 12 feb-10 kl 20:45 »
D ett jer dej inge skäl till almälan  uta där ska du trädq in som med mämíska för bäda parter i görligate mån och inte vara nonn statsi aggent mvh ps du om nonn bor de be gripa
Jo då Pålle, jag om nån begriper då jag själv blivit anmäld 2ggr på inga grunder alls.
Japp jag hade 2cm för lågt i takhöjd på en takdel .
O självklart tog jag ur djuren på en gång .
Hästar fick inte gå på lereig ,mark enl djurinspektörerna så jag fick flytta dom två o två i mina sommarhagar .
Jag följde allt o fixade omedelbart även om jag kanske inte tyckte det var kul .

Men som en gård jag såg för inte så länge sen ,,fyyyyyy fan .
En av medlemarna härinne tyckte det var okej att ha hästar på lösdrift utan skydd, små föl ute i kylan utan skydd alls eller mor för den delen.
Kor som stod inträngda i ett kolsvart utrymme ,, skit o bråte fulla lagårn .
Sånt är inte okej enl mej !

Jag fattar inte hur man kan ha djur så , har folk inget samvete?
I alla lägen kommer djurens väl o ve först ! Oavsett vad jag måste försaka.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 12 feb-10 kl 21:46 »

De får fågelinfluensa då.

Tuppen Ture

« Svar #91 skrivet: 18 feb-10 kl 17:40 »
Jag har mina ankor och höns tsm och har hört många som har haft det och det tycks gå bra  :o
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #92 skrivet: 18 feb-10 kl 19:36 »
Jag har mina ankor och höns tsm och har hört många som har haft det och det tycks gå bra  :o
Det går utmärkt, men det är olagligt. Ett utmärkt exempel på en regel som inte är anpassad för självhushållare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #93 skrivet: 18 feb-10 kl 20:41 »
Vart i djurlagarna står det att man inte får ha höns och ankor i hop snälla skicka mig den länken på den lagentexten.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #94 skrivet: 18 feb-10 kl 20:54 »
Någonstans på jordbruksverkets hemsida finns den informationen. Detta har även diskuterats i flera trådar här på alternativ på sistone. Orkar inte söka på det nu, men du hittar det själv om du söker dels på alternativ, dels på jordbruksverket.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #95 skrivet: 18 feb-10 kl 21:00 »
Att leta på jorbruksverkets hemsida .........  bläää.   Den har dom ju inte ens uppdaterad !  pratade med dem via mail senast i dag, om annat.   men tack iaf :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 18 feb-10 kl 21:03 »
Vart i djurlagarna står det att man inte får ha höns och ankor i hop snälla skicka mig den länken på den lagentexten.

K24.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #97 skrivet: 18 feb-10 kl 21:31 »
K24.
Känns inte som getforumet e det rätta..... men satt och kollade K24 verkar som om det endast gäller om jordbruksverket upprättat en nivå 1,2  el.3 område?   Hur vet man om det har det och i så fall vilken nivå? 

bacillen

« Svar #98 skrivet: 20 apr-10 kl 12:06 »
Ojdå, hade helt missat vilken fart och vändning den här tråden tagit...

Kan ju då meddela att jag inte hann erbjuda mina grannar hjälp med bete till geten och killingen.
Det visade sig att de skaffat henne för att mjölka henne och ge mjölken till sonen som har allergiproblem, getmjölk ska tydligen vara bra mot det. När det inte hade förväntad effekt sålde de djuren.
Så problemet är ur vägen.

Givetvis, och det trodde jag framgick av mitt inlägg, var inte min första tanke att anonymt anmäla mina grannar... väldigt kontraproduktivt ju.
Nobody puts baby in a corner

Gumman82

• Värmland
« Svar #99 skrivet: 20 apr-10 kl 12:35 »
Vad jag fått höra så gäller det samma sak för getter som för får. På jordbruksvärket står det även hur mycket platts varje get behöver i stall/hus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser