Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diet, kronisk tunntarmsinflammation  (läst 11402 gånger)

LasseN

  • Inlägg: 23
    • Hulu Gård
Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« skrivet: 27 mar-08 kl 20:22 »
Vår dotter har fått reda på att hennes hund har kronisk tunntarmsinflammation.
Hon har blivit rekommenderad att ge dietfoder, ett svindyrt veterinärfoder. Det är byggt på
ris och ägg och div. spannmål. Enl påsen lättsmält, speciella proteiner och med lågt fettinnehåll.

Min fråga är nu om någon av er har ett recept eller tips på vad hon kan ge i stället för det här dyra,
eller dryga ut det med i alla fall. Hon har kokat ris och gett, men det kan ju inte vovven klara sej på.
Ett måste i taget...
www.hulugard.se  Blogg: www.hulugard.se/blogg

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #1 skrivet: 27 mar-08 kl 22:01 »
det finns  hundmat kokböcker,tänker ffa p marie sallander s bok,dr du räknar ut exakt foderstat.
marie sallander kan nog även hjälpa till med råd för en rel billig peng

kom ej ihåg omd te var Slu hon var vid dock
Disability is an attitude

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #2 skrivet: 21 apr-08 kl 08:37 »
Hade en storpudeltik som hade kroniska problem med tarmen.
Kräktes och hade diarre ofta.
Jag började dagen  med en skiva rostat vitt bröd, hade det som godis i fickan.
Hon hade mycket svårt att komma igång med ätandet på morgonen.
Hon fick ngt lättsmält färdigfoder kommer inte ihåg vilket.
För övrigt åt hon en medicin som heter Salasopurin om jag minns rätt.
En 1/2 tablett/dag. Jag kokade också ris och fisk.
I längden blir detta slitigt både för hund och en själv,
och dyrt med många vetbesök under åren.
Bella levde dock i 10 1/2 år och var en av mina bästa hundar.
Man får överväga om man orkar med allt detta.
Vilken ras är det och hur gammal är den?
« Senast ändrad: 21 apr-08 kl 08:38 av Lycka »
Hedemorahöns

klorofyll

  • Gäst
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #3 skrivet: 21 apr-08 kl 16:58 »
Tack för svaret, det låter ju dock positivt!
Nellie är en 6-årig Welsh springer spaniel. Hon får nu det rekommenderade dietfodret,
inte billigt, en stor utgift för en student...
Vi har fått veta att det är ganska vanligt bland den rasen, lite stresskänsliga vovvar...

Men nu mår hon bra på det där fodret och hon gillar det.

filurfigur

  • Gäst
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #4 skrivet: 22 apr-08 kl 06:17 »
Nu vet jag inte vad ni menar med dyrt, men jag antar att vetrinärernas dietfoder är dyrare än James Wellbeloveds foder.

James Wellbeloved är ett bra foder för hundar med allergiska eller andra bekymmer, och säljs i vissa hundbutiker. 15 kg kostar ungefär 550 kr tror jag, och hos mig räcker en sån säck i ungefär 5-6 månader, för en liten och en mellanstor hund.

Annars blir det nog till att ge barf, och det finns ju en del duktiga inom det området som säkert kan ge bra tips och råd.

Hoppas ni hittar något som känns rätt och bra och som funkar för hunden.  :)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #5 skrivet: 22 apr-08 kl 16:56 »
Barf tror jag inte, är något för hund med tarmproblem.
För övrigt så ger jag mina hundar. bara Klass nuförtiden .
De mår jättebra och är blanka och fina.
Klass har ialla tider använts på hundskolan Sollefteå.
Det är köttrester som mals ner  + vitaminer och mineraler m.m.
« Senast ändrad: 20 sep-08 kl 15:46 av Lycka »
Hedemorahöns

Dandelia

  • Gäst
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #6 skrivet: 23 apr-08 kl 08:35 »
Barf tror jag inte, är något för hund med tarmproblem.
För övrigt så ger jag mina hundar. bara Klass nuförtiden .
De mår jättebra och är blanka och fina.

Barf fungerar utmärkt för tarm-hundar! Rå föda är det mest skonsamma för magen. Lättsmält, lättupptaglig näring, helt naturligt utan tillsatser eller konserveringsmedel. Inget allergiframkallande t ex soja, vete, majs.

/Dandelia

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #7 skrivet: 23 apr-08 kl 11:29 »
Du har kanske rätt gällande Barf.
Det är många hundar som har magproblem,
utan att det är kroniskt.
Blev avrådd på Strömsholm att ge min tik, frukt och grönsaker iaf.
Hedemorahöns

Dandelia

  • Gäst
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #8 skrivet: 23 apr-08 kl 11:38 »
Ingen hund behöver frukt och grönt :) :P Det är mest utfyllnad. Dom äter gräs när dom behöver ha fibrer. Allt dom ska ha finns i köttet, benen och inälvorna. Glöm bara inte fisken eller ge fiskolja som tillskott! Kaninmage (rå med innehåll) ska vara bra för hundar med bl a diarré! Har ett gäng i frysen men har inte gett mina än. Deras magar är oftast fina.

/Dandelia



Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #9 skrivet: 23 apr-08 kl 11:47 »
Håller helt med Dandelia. Det som hundar är gjorda för att äta naturligt är det mest skonsamma. Har aldrig haft ett magproblem på mina hundar och det är många (10) jag haft och av olika raser (10).
När jag inte har slaktrester hemma köper jag Fodax Foder, från A O Ekman AB, Nässjö: 0380-91481.
Det är ett färskfruset foder som är lämpligt för alla vuxna hundar i rörelse,  samt hundar som är överkänsliga. Färdigt att servera efter tining. Inga tillsatser av konserveringsmedel eller färgämnen.
Hundarna älskar det! Det är inte ens dyrt, jämfört med torrfodret, de äter mindre mängd och blir mättare + att det inte blir jätte högar ut, som vid hög spannmålshalt, då det mesta går rakt igenom.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #10 skrivet: 23 apr-08 kl 11:51 »
Om vi hemslaktar får hundarna alla inälvorna. Mage o tarm, med innehåll käkar de gärna ;D

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #11 skrivet: 24 apr-08 kl 09:41 »
Om din veterinär råder dig att ge ett visst foder efter en sån diagnos, så skulle jag inte börja mixtra själv. Har en hund som har kronisk gastrit och får endast Royal Canine Hypoallergenic, och blivit bra mycket pga att jag håller mig till rätt diet.
Jag tycker nog att man ska lita på att veterinären vet vad som är bäst. Dom rekommenderar sällan foder för att "tjäna" på det som vissa påstår. De pengarna som man lägger ut kommer inte de enskilda veterinärerna tillgodo. I det fodret finns allt din hund behöver, ska du blanda själv är risken stor att något blir fel, och till slut kanske din dotter har en hund som har än värre problem!
Dessutom varar den här specialmaten ganska länge eftersom man inte behöver ge så mycket.
Ta ditt förnuft till fånga och låt inte snålheten bedra visheten! ;)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

klorofyll

  • Gäst
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #12 skrivet: 24 apr-08 kl 19:19 »
Hej, Gräbban!
Om det är vår lilla welsh som du syftar på, så äter hon sitt veterinär-diet foder (kolla inlägg i denna tråden, den 21 april)
och mår utmärkt på det. Vår första efterfrågan var i desperation, då vår dotter är en fattig student (finns det rika??) och just
opererat den lilla vovven med en räkning på 6000 kr att betala för att få hem henne. Trots bidrag från föräldrar, dvs vi, så var det en tuff månad.
Fö håller jag fullständigt med dej!

Lusa

  • Gäst
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #13 skrivet: 24 apr-08 kl 23:28 »
Hur dyrt är fodret ni ger?
Ett tips från mig är färskfoder. Jag ger Nordic eftersom jag hade en hund med problem med tarmar/allergi. Hon blev frisk på samma dag jag bytte från torrfoder till färskfoder. Hon väger ca 24 kilo och en kartong räcker ca en månad (300:-) Kanske är det billigare än erat vet.specialfoder? som oftast är HUTLÖST dyrt och garanterat inte det bästa ändå för hunden.


http://www.nordichundfoder.com
Kika på återförsäljare i menyn så kan du se om det finns någon i dina trakter.
« Senast ändrad: 24 apr-08 kl 23:30 av Lusa »

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #14 skrivet: 27 aug-08 kl 22:29 »
Barf tror jag inte, är något för hund med tarmproblem.
För övrigt så ger jag mina hundar. bara Klass nuförtiden .
De mår jättebra och är blanka och fina.
Klass har ialla tider använts på hundskolan Sollefteå.
Det är köttrester som mals ner och kokas + vitaminer och mineraler m.m.

Vad jag har läst och hört så är BARF speciellt bra för hundar med mag och tarm-problem.
Men vad bra att du hittat ett foder som passar din hund. Men Klass är ett färskfoder, dvs köttet är inte kokt utan rått. ;)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Diet, kronisk tunntarmsinflammation
« Svar #15 skrivet: 20 sep-08 kl 15:47 »
Har rättat till det.
Hedemorahöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser