Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blött hösilage till hönsen?  (läst 3505 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Blött hösilage till hönsen?
« skrivet: 25 mar-08 kl 14:12 »
Vi har en hösilagebal som tagit in lite vatten på några ställen, så att innehållet blivit blött. Det luktar inte konstigt, och är inte mögligt men jag vill inte ge det till hästarna. Därför har jag gett det till hönsen istället, men det kanske är dumt? Kan det vara farligt tror ni? Jag tror inte de äter så mycket av det, mest gillar de att krafsa i det och plocka frön som finns i. Jag ser det mest som miljöberikning för dem (vi har djupströbädd till hönsen)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Blött hösilage till hönsen?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-08 kl 16:47 »
Bara en fundering..... Om du inte vill ge det till hästarna som är stora djur. Varför då ge det till hönsen? ???
Jag har aldrig gett mina ensilagen även om vi har det hemma. Det håller ju inte så bra.

Jag frågar för att jag är nyfiken inte för att tillrättavisa..
Kramiz
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Bäsen

« Svar #2 skrivet: 25 mar-08 kl 17:06 »
Mina höns tillbringar en stor del av sitt födosök i dynghögen som består av torv,halm och dynga i olika förmultningsstadier.
Där föredrar de att picka i sig frön och olika insekter tillsammans med halm.

Kan inte tänka mig att lite blött hösilage skulle ha den minsta påverkan på dina höns.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 25 mar-08 kl 17:31 »
Då skall jag gå ut och ta in lite så dom kan roa sig med det...... Som sagt jag fråga för att lära mig.
Skall ändå ut och prata med hönsen en stund.
Vi skaffade våra första i januari så nyfiken måste man vara annars får man ju inget veta.
Ha de gott.
Kramiz
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 17:51 »
Kan inte tänka mig att lite blött hösilage skulle ha den minsta påverkan på dina höns.

Troligtvis inte men det påverkar ströbädden..
som blir sunkig och illaluktande ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 07:28 »
Trevligt med svar!
Lite förtydligande: Det är alltså hösilage, inte ensilage. Och jag kanske skulle skrivit fuktigt istället för blött. Det är inte sådär blött så att det rinner om det, men det känns inte heller så torrt som det andra gör. Det luktar inte gott, men inte illa heller, om ni förstår.

Och jag ger det till hönsen mest för att de inte äter det på samma sätt som hästarna, hönsen har det som sagt mer till förströelse än till mat. Till foder får de förstås inte något som är ruttet eller mögligt eller så. (Utom om de hittar det själva ute förstås... ::) ;D)

Men jag måste kolla hur det går med ströbädden, det har jag inte tänkt på!

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 27 mar-08 kl 09:51 »
Jag la en hög utanför dörren där kan de gå och plocka lite i det.....hönsen uppskattade det.
Vi har en del i hönshuset  (kalkon delen) som inte är färdigställd
ännu och där brukar de få gå fria på dagarna nu när det är så trisst väder.
Hoppas det är lika uppskattat hos dig.
Kramiz

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 01 apr-08 kl 15:12 »
Vi sopar ihop och ger till hönsen av "böset" som faller av från hösilaget vi ger hästarna. Det består av små klöver- och gräsbladsbitar samt frö. Proteinhalten är troligen dunder i detta!

Bovanägare

• Gäst
hö?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-08 kl 20:25 »
Jag brukar ochså sopa ihop där höet har legat. Annars så tänkte jag investera i en kompostkvarn, och köra lite hö i till hönsen. Vad tror ni om det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser