Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beställa märken, hjälp!  (läst 8266 gånger)

hustran

Beställa märken, hjälp!
« skrivet: 23 mar-08 kl 16:59 »
Nu sitter jag här med en blankett för att beställa Hortenmärken. I och med man skall ha 2st. märken /djur så får man väl gissa hur många lamm det blir. Dessutom bör de ha id. nr. På blanketten finns det 5 st. fula små rutor där man skall fylla i startnr...... Man måste väl börja med 1 ? SE numret är ju för långt så det kan de ju inte mena. Vi har haft de fula plastmärkena förut och de är för stora för lammöron tycker jag. Oestetiska också. Vi hade Horten för många år sedan och de fungerade rätt bra. Vi klipper lammen i öronen med "kanttång" i lammboxen så får de sina Horten när öronen är större, är det kriminellt?   Vad skall jag fylla i de 5st. rutorna? ???

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Beställa märken, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 17:13 »
Du bestämmer själv vilket nummer du ska börja på.. jag började årets på 08001.. 08 för årets lamm..
Så ser man direkt vilket år de är födda.. ganska vanligt att man gör så..
Du kan ju beställa ett gäng utan nr oxå.. men med SE-nummer naturligtvis.. :) Så du har lite extra..

Att klippa i öronen vet jag faktiskt inte nåt om ???
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

hustran

« Svar #2 skrivet: 23 mar-08 kl 17:16 »
Jösses så dum jag är, det är klart man måste ha årtalet med.  Tack snälla. ;D

Sanna95

« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 22:49 »
Enl. de nya reglerna har jag för mig att man SKA ha 5 siffror i individnummret varav de två första ska visa vilket år de är födda. Och givetvis SE nummret på andra sidan märket.
Har jag fel??

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 23:33 »
From 2006 måste individnumret vara femsiffrigt.. om årtalet måste stå där är jag lite osäker på..

SE numret står på bägge  sidor ovanför individnumret .. man får skriva individnumret manuellt på åtminstone det ena örat kanske på båda.. Har sett på några djur jag köpt att det handskrivna nötts bort..
Djuret måste vara märkt i ett öra så länge det är på gården..men i båda om det lämnar gården..

Köpte nyligen en bagge som var född 2006 men individnumret började på 00.. hoppas att det är Ok iaf..
Han fanns iaf i Fårkontrollens register så det ska välan vara lugnt..

Att man inte märker bara det ena örat är enbart för att spara brickor om man slaktar djuren..

Blev tyvärr många kanske och tror.. Men jag tar det säkra före det osäkra och märker båda öronen direkt.. med årtal 08001 osv.. vet att det är rätt iaf.. ;D
« Senast ändrad: 23 mar-08 kl 23:36 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

fungilla

« Svar #5 skrivet: 24 mar-08 kl 01:50 »
hmm jag beställdee visst utan årtal mina börjar med 00001 dumt att jag inte tänkte på det
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

evaronny

« Svar #6 skrivet: 24 mar-08 kl 12:18 »
Hej! Vi har oxå varit lika "dumma" som du. Har oxå beställt öronmärken som börjar på 00001. ;) Det hade klart varit bättre att ha 08 i början. Man lär så länge man lever eller hur! :) Mvh Eva
Mammaledig fårägare med 11 tackor och en bagge. På gården finns oxå hästar, höns, hundar, katter och en kanin. 3 barn samt en man =)

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 24 mar-08 kl 13:25 »
Det är helt ok att inte sätta i öronbrickorna direkt. De behöver inte vara märkta förrän de antingen fyller sex månader eller lämnar gården (födelseplatsen). Vi klipp-märker också de nyfödda.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #8 skrivet: 24 mar-08 kl 22:06 »
Vilka induvidnummer man vill har bestämma man själv, ingne föreskrift att har år med. Jag började också med 00001 ... osw .
Jag beställde till 100 djur så jag har lite förråd och slipper betala portot varje år. Vilket år djuren födds finns ju i stalljornalen.

hustran

« Svar #9 skrivet: 24 mar-08 kl 23:19 »
Men det blir ju betydligt enklare med årtalsnr. i märket så att man slipper håltången och att klippa så mycket i små öron. Fiffigt. Märken måste de ju ha i alla fall, fast jag inte gillar det.  :)

Emmaibäcka

« Svar #10 skrivet: 25 mar-08 kl 09:25 »
Att klippa med "kanttång" som  husran skrev är tyvärr "kriminellt", inte tillåtet iallafall, sen vet jag inte om djurskyddsinspektörerna kanske ser genom fingrarna angående detta....
Att märka med årtalet är fiffigt, förutom när man skickar lite äldre lamm, det händer ofta att slakteriet går på öronmärkningen när de dömmer djuret som vuxen (över ett år) istället för lamm, och det kan man förlora flera hundra kronor på om man inte är uppmärksam. Nuförtiden måste oxå alla märken vara förpräglade med individnummer, förutom de djur man tänker skicka till slakt inom ett år. Vi gör så att vi tar gamla märken som blivit över från 2007, 2006 osv och märker de djur vi vet ska gå till slakt, så  förvirrar vi slakteripersonalen ;) och slipper ha bekymmer med märken som det blir "fel år" på.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 25 mar-08 kl 10:48 »
Det är helt ok att inte sätta i öronbrickorna direkt. De behöver inte vara märkta förrän de antingen fyller sex månader eller lämnar gården (födelseplatsen). Vi klipp-märker också de nyfödda.

Är djuren Ekologiska (KRAV) så ska dom vara individmärkta från födseln.

Hur är det med lamm födda i Fårkontrollen dom ska väl också märkas vid födseln ?

Vilka induvidnummer man vill har bestämma man själv, ingne föreskrift att har år med.
FEL!
Är man med i Maedi-Visnaprogrammet ska djuren märkas med födelseåret först i nummret !

Och lika är det väl med reglerna i Fårkontrollen.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 25 mar-08 kl 12:19 »
Djur som ska leva längre än 12 månader eller gå i avel ska märkas i båda öronen även om de är kvar på gården! Jag har gjort så att jag märker alla djur med gul plastbricka i ena örat och metallclips i andra örat. Båda har jag beställt med produktionsplatsnummer och individnummer. Jag har årtalet först så i år blir det brickor med start på 08001. En sak som jag tycker är lite fiffig och jag fick tips om när vi köpte våra första får är att vi sätter gula brickan i ena örat (tror vänster) på tackor och i andra örat på baggar. På så vis kan vi lätt skilja på bagg- och tacklamm även när vi ser dem framifrån.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 25 mar-08 kl 12:44 »
Också jag märker  med 08001 osv, och använder Stallmästarens gula combi mini, de är inte så stora.

Jag märker alla tacklamm i båda öronen, och bagglammen i ett öra - så ser jag skillnad. Bagglammen går ju oftast till slakt, och i de fall de går till liv så trycker jag bara i det andra örat innan leverans.

Jag brukar märka lammen när jag släpper ut dem från lammboxen, dvs när de är en dag plus samma antal dagar som antal lamm i kullen. Samtidigt avmaskar jag tackan och verkar klövarna.

Hortensmärkena sitter nog bättre, men man ser inte numret så bra.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

fungilla

« Svar #14 skrivet: 25 mar-08 kl 14:11 »
Maedi-Visnaprogrammet ... Visste inte att man ska ha särskilda brickor för det. Jag har maedi-fria får. Måste jag beställa nya brickor i så fall?
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

purelyplatonic

« Svar #15 skrivet: 09 apr-08 kl 20:04 »
Jag har en fråga till om detta med öronmärkning.
Jag tänkte märka mina med bara SE-nummer, alltså inte med individnummer. Nu kom jag på efter lamningen och ha släppt ut dem i hagen att det är skit svårt att räkna in dem. Så min fundering är om man får skriva tex mammans namn på märket där indivnummret ska stå? Alltså göra en slags anteckning eller är det helt förbjudet?
För om man skriver mammans namn så vet man ju exakt vem lammet tillhör.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 09 apr-08 kl 21:34 »
Jag har en fråga till om detta med öronmärkning.
Jag tänkte märka mina med bara SE-nummer, alltså inte med individnummer. Nu kom jag på efter lamningen och ha släppt ut dem i hagen att det är skit svårt att räkna in dem. Så min fundering är om man får skriva tex mammans namn på märket där indivnummret ska stå? Alltså göra en slags anteckning eller är det helt förbjudet?
För om man skriver mammans namn så vet man ju exakt vem lammet tillhör.

Ska du slakta alla lammen innan 12 månaders ålder? I så fall kan jag inte se att det skulle spela någon roll. Om du ska behålla dem när de är över 12 månader måste du individmärka dem.

purelyplatonic

« Svar #17 skrivet: 09 apr-08 kl 21:37 »
Ja, jag ska slakta dem efter sommaren. Men det var inte det som var min fråga. Utan får man skriva namn el liknade på öronmärket med vanlig märkpenna eller måste det vara blankt när man inte har individnummer?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 09 apr-08 kl 21:41 »
Jag vet inte men, tror som sagt att det inte spelar någon roll. Huvudsaken borde ju vara att det som måste finnas med finns med. Vill du vara helt på den säkra sidan, är det kanske bäst att höra med Jordbruksverket?

äppelmos på min nos

« Svar #19 skrivet: 09 apr-08 kl 22:19 »
Har aldrig hört något om att årtalet måste vara med på öronbrickan bara för att man är med i maedi visna programmet. När djuret är fött syns ju i stalljournalen!
Vi gjorde så när det blev bestämt att det skulle vara femsiffrigt att tackorna började på 00001 och baggarna på 50001 sen har vi kört löpande nummer år för år. På så vis behöver vi aldrig slänga några nummerlappar kanske sparar några kronor.

Världen behöver fler rumpnissar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser