Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beställa märken, hjälp!  (läst 8265 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Beställa märken, hjälp!
« Svar #20 skrivet: 09 apr-08 kl 22:31 »
Ur MV-reglerna 2007-03-13

"Fårkontrollens nuvarande bestämmelser för ID-märkning är godkända för djur i MV-programmet.
Detta innebär att djuren skall märkas med öronbrickor. ID-numret bör bestå av fyra-sex siffror, varav den första anger djurets födelseår.
Annan metod kan godkännas om djuren är otvetydigt märkta med ett unikt ID-nummer för varje djur."
« Senast ändrad: 10 apr-08 kl 14:02 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 09 apr-08 kl 23:44 »
Ska du slakta alla lammen innan 12 månaders ålder? I så fall kan jag inte se att det skulle spela någon roll. Om du ska behålla dem när de är över 12 månader måste du individmärka dem.

Observera att djuren ska vara märkta med minst en bricka senast sex månader efter födelsen.
Djur som är avsedda att slaktas innan de uppnår tolv månaders ålder ska vara märkta med minst en öronbricka.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 10 apr-08 kl 09:03 »
Observera att djuren ska vara märkta med minst en bricka senast sex månader efter födelsen.
Djur som är avsedda att slaktas innan de uppnår tolv månaders ålder ska vara märkta med minst en öronbricka.

Det där var det nog ingen oklarhet om. Mitt svar;
Citera
Citat från: javill skrivet April 09, 2008, 21:34:04
Ska du slakta alla lammen innan 12 månaders ålder? I så fall kan jag inte se att det skulle spela någon roll. Om du ska behålla dem när de är över 12 månader måste du individmärka dem.

Var ett svar på;
Citera
Citat från: purelyplatonic skrivet April 09, 2008, 20:04:43
Jag har en fråga till om detta med öronmärkning.
Jag tänkte märka mina med bara SE-nummer, alltså inte med individnummer. Nu kom jag på efter lamningen och ha släppt ut dem i hagen att det är skit svårt att räkna in dem. Så min fundering är om man får skriva tex mammans namn på märket där indivnummret ska stå?

Där det tydligt framgår att purelyplatonic tänkt märka sina lamm med SE-nummer.  :) Jag undrade om hon skulle slakta lammen innan 12 månaders ålder för i så fall kunde jag inte se att det spelade någon roll att hon märkte med SE-nummer och skrev t ex tackans namn på brickan. Lammen blir ju märkta korrekt dock med tillägg av tackans namn. Har inte hittat någonstans att det inte skulle vara tillåtet men, eftersom jag inte vet säkert blev rekommendationen längre ner att kontakta Jordbruksverket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #23 skrivet: 10 apr-08 kl 09:28 »

För den som bara läser det här du skrev och inte tidigare inlägg
(och jag lovar det är ett antal som gör så)

så kommer dom att minnas att:
Man behöver inte märka lamm som ska slaktas före 12 månaders ålder.

Vilket då är helt fel.
Men så blir det ofta eftersom det är vanligt att man inte orkar läsa hela trådar. Därföt lade jag in den röda texten för att inga missförstånd skulle ske..

(men antagligen trots det, kommer det att skrivas här i framtiden att man inte behöver märkt lamm under 12 månader för "det har dom läst någonstans på forumet"

;D  ;D

/Rosa

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 10 apr-08 kl 09:52 »
För MV-programmet måste djuren vara otvetydigt märkta. Inga krav på årtal!

För fårkontrollen skall djuren vara märkta med årtal som inledande siffror! (och fårkontrollens godkända märkning godkänns av djurhälsovården...)

Som sagt, läs hela texten!

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 10 apr-08 kl 11:54 »
För MV-programmet måste djuren vara otvetydigt märkta. Inga krav på årtal!
Som sagt, läs hela texten! //Mikaeln

Jag läser alltid hela texten! Men gör du det ? -->

"Fårkontrollens nuvarande bestämmelser för ID-märkning är godkända för djur i MV-programmet.
Detta innebär att djuren skall märkas med öronbrickor. ID-numret bör bestå av fyra-sex siffror, varav den första anger djurets födelseår.

Annan metod kan godkännas om djuren är otvetydigt märkta med ett unikt ID-nummer för varje djur."
Ur MV-regler 2007-03-13

Skulle dessutom gissa att det bara är en tidsfråga innan det står "skall" istället för bör där.
Det brukar bli så...  /Rosa
« Senast ändrad: 10 apr-08 kl 14:06 av Rosa »

fungilla

« Svar #26 skrivet: 10 apr-08 kl 12:10 »
Ursäkta en dum fråga. Men vad menas med fårkontrollen?  :-[
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #27 skrivet: 10 apr-08 kl 12:16 »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 10 apr-08 kl 12:37 »
Bestämmelser om ID-märkning:

http://www.svdhv.org/Artiklar/070320bestammelsermvprogrammet.pdf

Fårkontrollens märkningsregler behöver inte tillämpas för MV-programmet.

Räcker det inte med externa dumkrav? Skall vi hitta på egna också?

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #29 skrivet: 10 apr-08 kl 12:49 »
En hel del dumkrav är tyvär på förekommen anledning.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 apr-08 kl 12:57 »
För mig som databasnisse är id-numret en primärnyckel vars främsta plikt är att vara unik och att försöka koda in extra information som årtal i en sådan skär i ögonen. Lika dumt som att säga att webbservrar skall ha udda ip-adresser och mailservrar jämna.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 10 apr-08 kl 14:13 »
För mig som databasnisse är id-numret en primärnyckel vars främsta plikt är att vara unik och att försöka koda in extra information som årtal i en sådan skär i ögonen. Lika dumt som att säga att webbservrar skall ha udda ip-adresser och mailservrar jämna.

Men hallå !!!

Det är några får vi pratar om.

Har man 10-20 får behöver man kanske inte ett dataprogram för att hålla reda på fåren och även om man lägger in tex födelseår före djurnumret så ställer ju inte det till några olösliga problem i databasen heller.

Numret blir väl unikt även om man lägger till årtalssiffra först och löpnummerserie sen ?  Det är ett jättevanligt och praktiskt sätt att numrera sina får.

RaggarBonden 8)
« Senast ändrad: 10 apr-08 kl 14:16 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 apr-08 kl 14:20 »
Klämma in orelaterad information i samma fält är big nono. Har man 10-20 får (eller ett) behövs kanske ingen märkning alls rent tekniskt sett.

Camillur

« Svar #33 skrivet: 10 apr-08 kl 15:18 »
Men det finns ju inget annat fält att klämma in det i!  ;) (På öronmärket.)

Och det är väl jätte praktiskt att kunna se när fåret är född utan att gå in i en databas.

Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 10 apr-08 kl 15:25 »
I största allmänhet är jag benägen att hålla med Ulric, dock är detta typiskt en sak där jag skulle kunna göra undantag, det är rätt jävla smidigt att se ålder på tackan utan tillgång till stalljournal.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 10 apr-08 kl 23:39 »
Klämma in orelaterad information i samma fält är big nono. Har man 10-20 får (eller ett) behövs kanske ingen märkning alls rent tekniskt sett.
Vem har sagt att det i databasen måste stå i samma fält ?

Tex tacka 8129 = tacka nr 129 född 2008 kan ju i databasen heta 129 med "prefixsiffra" 8 ( på korna har vi ju tex kontrollsiffran på slutet och den är ju bara en extrasiffra)

Så med lite vilja är det ju inte så krångligt databasmässigt heller !!

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Birgit

« Svar #36 skrivet: 13 apr-08 kl 09:41 »
Enligt märkningsreglerna måste fem siffror användas. Det rekommenderas t.om att använda årtal först. Har man många får är det mycket praktiskt att direkt kunna säga vilket år de är födda.
Rek. att man i år börjar på 08001. Detta nr får inte användas igen inom 20 år. Blir ju rätt unikt då ???
Funkar bra för mig och de tidigare rek. där årtalet stod först - 8 var ju förvirrande om man hade djur över 10 år. Det beskrev ju inte om det var 08, 18,  28 osv.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 11 aug-08 kl 20:16 »
Snor in mig på en befintlig tråd i samma ämne istället för att starta en ny.

Nu har ena tackan lyckats dra av sig ena öronmärkte men efter att ha läst på SJV blir jag inte klok på hur jag ska göra.  Vilket alternativ är det?

1. Kan jag beställa ett nytt öronmärke med samma nummer?    eller...

2 Måste jag byta båda och ge henne ett nytt nummer?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #38 skrivet: 11 aug-08 kl 20:19 »
Du beställer en ersättningsbricka med samma nummer.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 11 aug-08 kl 20:37 »
Du beställer en ersättningsbricka med samma nummer.

Okej, tack!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser