Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatisjakt!  (läst 3100 gånger)

Attis

• -
Sättpotatisjakt!
« skrivet: 21 apr-05 kl 21:15 »
Nu har jag varit runt i minst 7-8 plantaffärer på jakt efter sättpotatis. Både i Blekinge och Stockholmsområdet och visst finns det i de flesta affärer, men sortimentet är bedrövligt, 6-10 sorter är max. Och det är alltid samma återkommande sorter överallt. Till slut hittade jag sorten jag letade efter (Matilda), fanns på en mindre plantskola i Viksjö (2 mil utanför Stockholm) dom har ett förhållandevis imponerande sortiment, kanske 25 sorter och många finns i både 1, 2 och 5 kg påsar.

Men visst måste det finnas fler sorter att välja på? Någon som vet var? Postorder, butik, internet vad som helst (utom Sesam).....
Vill slippa leta i sista minuten nästa år :)

/Attis
/Attis

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:Sättpotatisjakt!
« Svar #1 skrivet: 21 apr-05 kl 21:18 »
Håller med dej om att det är svårt att hitta ett brett sortiment. Själv har jag i flera år letat efter sorten Grata, en ganska liten, rund, gul och otroligt god potatis. Har inte hittat den nånstans. Råkar du stöta på den kan du ju hojta till!
Kobbe
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

maj-lis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 maj-05 kl 14:34 »
Hej,
Blev nyfiken när jag såg att någon mer än jag saknar potatisen
Grata. För mig är den oöverträffad både i smak och lagringsegenskaper. Vill gärna bli informerad om den finns till avsalu någonstans. Har själv ringt runt mycket bl a till Genbanken.
Trevlig vår
maj-lis

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #3 skrivet: 02 maj-05 kl 15:41 »
Kanske skulle spara av årets skörd till nästa års utsäde?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 04 maj-05 kl 19:08 »
Jovisst kunde man spara utsäde till nästa år - om man bara fick tag på några potäter att sätta i jorden i år..!
Kul att vi är fler Gratafantaster! Jag blev för evigt förälskad i Grata när jag gick trädgårdsutbildning på Capellagården på åttitalet. Godare potatis finns inte...
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1647 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser