Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignonbusar  (läst 1380 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Mignonbusar
« skrivet: 22 mar-08 kl 16:44 »
Mina små Mignonraringar blir åtta veckor idag...och de verkar just ha märkt att de har vingar, och att de kan flaxa med dem...
så nu spriner de runt och gör just det...flaxar ....skitkul är det  :D

Vid vilken ålder är Mignoner fullvuxna och vid vilken ålder börjar de lägga ägg?

Kan någon förklara hur man ser skillnad på könen...på näbben, Jag har hört att det ska gå...

/AnkMaya
« Senast ändrad: 22 mar-08 kl 16:51 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Mignonbusar
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 07:33 »
på lätet!!!!
 honan är MKT mer pratglad och "bjäbbar" mer än hanen, sen ska hanen få en knorr på svansen.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 23 mar-08 kl 08:58 »
Honorna röst är gäll medan hanarna är hesa i sina läten. Går att höra från ca 4-6 veckors ålder.

Jag skulle tro att du kan få nåt ägg av dem redan i höst om du har tur annars är de i full gång till nästa vår.

Näbben har jag aldrig hört att man kan se skillnad på könen på.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #3 skrivet: 23 mar-08 kl 10:54 »
Jo, knorren har jag hört talas om , vid vilken ålder kommer den ???
, Maya fortsätter att undra ;)
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 21 apr-08 kl 09:34 »
Knorren kommer när de byter fjädrarna andra gången och kommer i vuxendräkt vid ca 5-6 månaders ålder.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 27 apr-08 kl 15:15 »
Nu börjar det visa sig....Jag har ju tre ljust viltfärgade; där är det två damer och en drake (han blir mörkare på huvudet och bröstet för var dag som går)
Sedan har jag två bruna viltfärgade och där verkar båda två vara damer.

Vad tror ni...kommer det funka med en liten flock med fyra honor och en drake? Eller är det stor risk att inte äggen kommer att bli brefruktade?

/Maya

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 27 apr-08 kl 19:13 »
Det finns en risk att han väljer ut en favorit och håller sig till henne men det finns även hanar som "fixar" flera honor. Chansa och se.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser