Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag lära mig äta bönor?  (läst 5349 gånger)

gookie

Hur ska jag lära mig äta bönor?
« skrivet: 21 mar-08 kl 08:42 »
Måste lära mig äta det men jag får kväljningar. Det är konsistensen tror jag. Går bra om jag gör biffar av dom men inte annars. Har en liten nu och vill hon ska lära sig äta det men då kan ju inte gärna jag säga att jag äter annat för jag gillar inte det. Finns det några bönor som är annorlunda i konsistensen?

Varg-älva

• Finland
SV: Hur ska jag lära mig äta bönor?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 08:48 »
Testa med kik-ärter! De har helt annan smak och konsistens. Mina favoriter!

Misse

• nr 9424
« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 09:14 »
Testa med kik-ärter! De har helt annan smak och konsistens. Mina favoriter!

Japp!! :D Absolut!! ;D ;D

Om man inte kokar dom alltför dölänge så har dom lite tuggmotstånd kvar, helt ok å äta som dom e, med en massa typ chili-grillkrydda på.

Ibland när jag är slapp eller när det är superbråttom så tar jag en halv tallrik kikärter ur kastrullen med kokta kikisar som  brukar stå på iskalla köksgolvet=enkelt kylskåp, och häller på innehållet ur en eller 2 makrillburkar, sen in i micron några minuter.
Helt ok snabbis-krubb att kasta in i magen när man har 9 min matrast till förfogande... :(
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Kärleken

« Svar #3 skrivet: 21 mar-08 kl 09:53 »
Bönor är något jag aldrig har lärt mig äta. Gillar inte heller konsistensen. De flesta av mina barn äter i alla fall bruna bönor.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 10:57 »
Vilka bönor har du testat, och hur har du ätit dem? I sallad, soppa, gryta etc?
snus? vad är priset på en pris?

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 10:58 »
Pröva refried beans! Konsistensen är som en tjock smet nästan. Passar bra i tortillas med tomat, cilantro, jalapenos och kött om så önskas. Annars passar det bra tilll lite av varje.

Ta 2 burkar svarta bönor eller kidney bönor, eller en blandning. Häll av spadet men spara en halv burks spad. Ta en klick smör i en stekpanna.

Stjälp i bönorna och spadet i pannan, låt det fräsa upp ett par minuter. Krydda rikligt med salt, peppar, kummin och ett par skvättar tabasco eller annan het sås. Använd en potatis-mosare eller träslev och krossa bönorna. Häll i lite höns-buljong när det blir torrt. Fortsätt att krossa bönorna och häll i hönsbuljong tills det är en smet, med en konsistens av bruna bönor. Ät direkt, står det en tid så torkar det upp fort.

mistel

• -
« Svar #6 skrivet: 21 mar-08 kl 11:11 »
Jag har också haft svårt för konsistensen men jag lärde mig äta mera bönor genom att äta soppa. Främst en soppa med stora vita bönor i som man mixade slät med mixerstaven så den blev krämig, det var även creme fraiche + rivet citronskal + lite citronsaft i + man avslutade genom att ha ner lite bladspenat i den mixade soppan. Kikärter är nog de jag haft svårast att vänja mig med konsistensen men jag har börjat lära mig, jag har definitivt lärt mig att egenkokta kikärter har bättre konsistens än burkvarianterna.

Varg-älva

• Finland
« Svar #7 skrivet: 21 mar-08 kl 12:36 »
Jag gillar faktiskt kikärterna bäst som de är, kokta i lättsaltat vatten. Sen äter jag dem oftast kalla och hela..... i sallad, som tilltugg och så vidare. Marinerade kikärtor är också väldigt gott!

Soppa på röda linser, tomatkross, lök och vitlök är också gott

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-08 kl 12:52 »
Heinz vita bönor i tomatsås är enkelt och gott. Och ärtsoppa, utan kött om man vill.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mirami

« Svar #9 skrivet: 22 mar-08 kl 00:45 »
Om man blir bubblig i magen av bönor, ärtor och linser så kan det funka bra
att krydda koket med Koriander, Anis, Fänkål eller Kummin!

Superviktigt är också att skölja, blötlägga, byta vatten och skumma av under kokningen..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 23 mar-08 kl 02:09 »
Testa olika slags bönor och se om du hittar ngn du gillar. Jag älskar också kikärter, som inte är så "böniga" i smaken, men stora vita bönor (bondbönor) är också goda. De har en mjuk, lite "smörig" smak. Som tidigare sagts så beror ju smaken till stor del på tillagningen, vilken rätt man gör och vilka kryddor man använder. Som tur är så är ju baljväxter ganska billiga så man kan prova sig fram. Lycka till!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 23 mar-08 kl 18:41 »
Om man blir bubblig i magen av bönor, ärtor och linser så kan det funka bra
att krydda koket med Koriander, Anis, Fänkål eller Kummin!

Jag har för mig att vanlig gul lök ska ha samma effekt...

Om det är konsistensen på bönorna du har svårt för så tycker jag att soyabönan har helt annnan konsistens än andra bönor. De enda bönor jag absolut inte får ner är vita bönor. Varken de stora eller de små. De har nån konstig smak som jag bara inte klarar! Och jag som trodde det var tomatsåsen det var fel på (när det gäller heinz), och köpte hem en påse stora och en påse små vita bönor, och så hade bönorna precis den där äckliga smaken ;D

Min personliga favorit är de små gröna linserna! Supergoda! Med lite kryddor kan man använda dem istället för köttfärs i tex taco!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 23 mar-08 kl 20:16 »
Måste lära mig äta det men jag får kväljningar. Det är konsistensen tror jag. Går bra om jag gör biffar av dom men inte annars. Har en liten nu och vill hon ska lära sig äta det men då kan ju inte gärna jag säga att jag äter annat för jag gillar inte det. Finns det några bönor som är annorlunda i konsistensen?
Varför tvingar du dig att äta nåt du får kväljnningar av?
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Lotus

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-08 kl 19:48 »
Varför tvingar du dig att äta nåt du får kväljnningar av?
Anna
Jag undrar detsamma! Du behöver väl inte äta bönor om du inte gillar det? Det är ju det som är det bästa med att vara vuxen, man får bestämma helt själv vad man vill äta  ;)! Barnen kan du ju bjuda utan att äta själv, så får de bilda sig en egen uppfattnng!

Jag älskar Falafel, det gör man på kikärtor. Och så brukar jag lägga in bönor i olivolja och vitlök och persilja. Supersmarrigt tycker jag! Men du; plåga dig inte med bönor- ät något du gillar istället! Men prova Falafel först!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #14 skrivet: 04 apr-08 kl 12:56 »
Älskar också kikärtor, har de i allt!
elliha.blogspot.com

lindelou

• -
« Svar #15 skrivet: 03 maj-08 kl 10:33 »
Jag har inte kunnat äta en potatis i hela mitt liv och tro mig det har varit ett stort problem - för alla andra:-)
Jag kan äta välfriterade strips,chips,rå potatis osv men kokta,stekta (mjuka) är lögn. Bara att acceptera:-)
Det är gissar jag konsistensen och inte smaken på bönorna?

monac

« Svar #16 skrivet: 14 maj-08 kl 17:18 »
MÅNGA SOM  KÄNNER SOM DU inför bönor. Linser brukar ju annars vara ett allternativ gröna & röda.
Eller gör som du skrev...gör veg biffar av dem.Brukar riva lite rotsaker & ev.potatis,mosa bönorna, riv i feta ost ,hackade örter & ett par ägg & någon msk soyamjöl. stek dem i rapsolja(eller smör) spelar väl ingen roll om de är kalla eller varma för närings innehållet ::)
gröna haricotvert i lite olivolja & pressad citron(salt,peppar) är lätt ätna bönor som till och med barnen vågar smaka på.
Mungbönor kan du grodda....blir jätte goda!

m.v.h.
monac.

Sarah

• www.hirani.se
« Svar #17 skrivet: 14 maj-08 kl 22:49 »
Grodda dom!
Det godaste som finns och någon har sagt att en groddad böna innehåller hundra gånger mer näring än en tillagad men det var kanske överdrift..
Svarta bönor och mungbönor groddade t.ex. Supergott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser