Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurplågeri?  (läst 7340 gånger)

Bäsen

Djurplågeri?
« skrivet: 20 mar-08 kl 17:59 »

Vad är meningen med detta, att pitbullen inte skall orka käka människor?
« Senast ändrad: 20 mar-08 kl 18:01 av Bäsen »
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Silverwolf

SV: Djurplågeri?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-08 kl 18:12 »
Vad är meningen med detta, att pitbullen inte skall orka käka människor?

Jag tolkar det som att du är ironisk :D

Jag tycker att det är på gränsen till djuplågeri... ifall de lastar på hundarna extremt mycket så är det deffinitivt djurplågeri men det är svårt att bedöma.
Annars så hade de ordentliga och vaderade selar, och hunden i första klippet såg inte ut att må dåligt. Den var definitivt pigg på att få tag på husses fusk-tupp men det är inte speciellt konstigt.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 11:07 »

Jag tycker att det är på gränsen till djuplågeri... ifall de lastar på hundarna extremt mycket så är det deffinitivt djurplågeri men det är svårt att bedöma.
Annars så hade de ordentliga och vaderade selar, och hunden i första klippet såg inte ut att må dåligt. Den var definitivt pigg på att få tag på husses fusk-tupp men det är inte speciellt konstigt.

Jag tror att det är ganska svårt att få en hund att dra flera hundra kilo om den inte tycker att det är roligt att dra. Sen är det ju inte direkt så att man lägger på 1200 kilo direkt på en helt grön hund.
Själv har jag lite svårt att förstå tjusningen med just WP men jag ser hellre att man jobbar med hunden på det viset än att man släpper dem i en pit eller går runt på stan och kaxar sig med sin coola hund...

Mistah

« Svar #3 skrivet: 21 mar-08 kl 17:41 »
Frågan är ju om detta är mer djurplågeri än att köra långdistans med sina draghundar. Jag ser inget av det som djurplågeri, och det är bra att de får utlopp för sin energi och kamplusta så här. Så länge hundarna är med på noterna så.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 09 apr-08 kl 13:06 »
Djurplågeri är det väl knappast. Ingen tvingar ju hundarna, försöker bara motivera dem. Däremot känns det lite fånigt.
Ska man använda dem är det väl bättre att de får göra nåt vettigt? Att hundar används i arbete är inget fel, så länge man inte överarbetar dem. Det finns ju idag för många hundar som bara går omkring och förväntas vara mysiga för att vi vill det. De ska tillfredsställa nåt behov vi har. Det är väl djurplågeri? Många hundägare i dag vet ju inte ens hur en hund fungerar.
Hundens historia hos människan har hela tiden gått ut på att den ska vara till nytta. Jobba för födan alltså. Idag mår hundarna dåligt av att de inte får göra nåt vettigt.
Så fram för mer användande av hundar i vettiga avseenden.

Sia

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 11 apr-08 kl 15:49 »
Det är väl bra att folk jobbar med och aktiverar sina hundar?
Hittade en sida om några stycken i Norrköping som håller på: http://www.pitbull.se/?p=40
Efter att ha läst Den här texten så är jag dock tveksam om inte det ena tub-klippet kanske ska klassas som djurplågeri  :-\.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lusa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 apr-08 kl 15:39 »

BjörkåsGård

• Låt solen komma och fyll din tillvaro med blommor!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-08 kl 01:54 »
Ursäkta att okunniga lilla jag lägger mig i, men en av mina vänner har en pitbull som han tävlar i just Weight Pulling, det är ett bra sätt för hunden att bli aktiverad, uttröttad och stimulerad på säger han.
Eftersom han då också brukar "uppfostra" problemhundar på uppdrag från polisen (lite av en svensk Cesar Millan) så känns det nog som han vet vad han pratar om. Och som tidigare nämndes i tråden så är det ju inte precis så att man hänger på 250 kg på en nybörjarhund.....  ::)
Kul att se detta "på riktigt" då han hittills bara har berättat om hur det går till.

Bor med sambo, två barn,  tre hundar, en katt, en shetlandsponny, en islandshäst och två par diamantduvor på en underbar mindre skogsgård i Sjuhäradstrakten. Önskar hönsgården vore iordninggjord...men det blev övervåningen istället som blev prio 1.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 21 apr-08 kl 22:16 »

Vet inte riktigt om jag tycker någon i den här videon ser ut att ha kul eller bli stimulerad/aktiverad på ett trevligt sätt... I alla fall INTE hunden. Uttröttad (om det nu är vad man strävar efter när man tränar hund) kanske båda två blir efter allt gapande och skrikande.
 Det verkar trevligare att gå ut i skogen och låta hunde använda sin näsa eller något annat.
Jag undrar om hundar verkligen är byggda för att dra så tungt?
 118 ggr sin vikt och lika mycke skrikande...                       

Charlotte
« Senast ändrad: 21 apr-08 kl 22:20 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #9 skrivet: 22 apr-08 kl 10:38 »
En viss logik i Charlottes inlägg ;) Gör nåt naturligt och trevligt för hunden istället.

Silverwolf

« Svar #10 skrivet: 22 apr-08 kl 13:05 »
Man kan inte kalla hela typen av aktivitet som denna till djurmisshandel rakt av...

Allt är ju en fråga om inte pressa för mycket... att sätta en nybörjarhund på att dra 250 kg i den sporten är lika mycket djurmisshandel som att träna sin hund i agility 10 timmar i sträck...

Så länge ägarna är ansvarsfulla och lyhörda för vad hunden kan och orkar är det bara bra för hunden att arbeta. :)
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 22 apr-08 kl 13:51 »
Men ÄR verkligen hundar byggda för att dra 118 ggr sin egen vikt? Oavsett hur tränade de är eller inte?
Vi människor klarar ju i princip helt "omöjliga" saker inom idrott om vi tränar oss från låg ålder, men hur blir kroppen på en elitgymnast tex på äldre dagar, eller en balettdansös? Vi människor gör det ju ändå av fri vilja.
Vi kan ju t o m lyfta bilar vid olyckor med hjälp av adrenalin, men hur blir ryggen på oss efteråt?
 Våra jakthundar har alla blivit rejält gamla och dessutom varit aktiva i det närmaste till sin död, hur länge klarar en hund att dra 118 ggr sin vikt? Kommer ni inte ihåg rabaldret om Fjordingarna som drog 5 ton, eller hur mycket det nu var...
                                       Mvh
                                     Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

dfee

« Svar #12 skrivet: 15 maj-08 kl 08:03 »
inte det minsta plågeri om det är vettiga människor. är det inte vettiga människor så blir det mesta plågeri.sedan osar inledande inlägget och flera efterkommande trångsynthet, men to each his own.

Bäsen

« Svar #13 skrivet: 15 maj-08 kl 15:02 »
.sedan osar inledande inlägget och flera efterkommande trångsynthet, men to each his own.
Hur i he...te får du in trångsynthet i en enkel frågeställning utan den minsta baktanke med ett öppet sinne och stor nyfikenhet undrandes över en företeelse jag inte har någon egen erfarenhet om.

Ajaj, man får tydligen passa sig för att ställa frågor om sådant man inte kan något om, nu skulle jag kunna uttrycka vad jag tycker om sådana som kommer med liknande kommentarer som den ovan men avstår då det skulle bli riktigt barnförbjudet.

Att anse oliktänkande/tyckande är trångsynt säger mer om dig själv än andra.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #14 skrivet: 15 maj-08 kl 18:18 »
Wp är en ganska förekommande *hund sport* inom Pb & ambulldog, amstaff, staff mm.
Har själv en Ambulldog och här i krokarna är det många som håller på med WP.

Undrar om det egentligen som många här tycker är djurplågeri, utsätter vi inte våra hundar/hästar och andra djur för så mycket annat som är lika onaturligt ??

Travhästar tex...
eller små islandshästar som bär stora tunga karlar...är inte det lika onaturligt som för en hund att dra ??

Man kan inte tvinga en hund att dra, hunden som syntes i klippet på den översta länken var ju verkligen taggad och hade motivationen. Så länge som hunden är intresserad och tycker att det är roligt, och är tränad för sin uppgift så finns det inget skadligt i det.

Men ska man tävla och träna wp ska man göra det med förstånd som med allting annat.

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

dfee

« Svar #15 skrivet: 16 maj-08 kl 08:55 »
Om det inte är självklart så kanske jag ska förtydliga, det är inte ”grund”frågan i sig, utan hur frågeställer väljer att formulera sig. Å andra sidan har jag inget hopp om att detta ska gå hem så någon mer förklaring ges ej.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 16 maj-08 kl 10:10 »
Wp är en ganska förekommande *hund sport* inom Pb & ambulldog, amstaff, staff mm.
Har själv en Ambulldog och här i krokarna är det många som håller på med WP.

Undrar om det egentligen som många här tycker är djurplågeri, utsätter vi inte våra hundar/hästar och andra djur för så mycket annat som är lika onaturligt ??

Travhästar tex...
eller små islandshästar som bär stora tunga karlar...är inte det lika onaturligt som för en hund att dra ??

Man kan inte tvinga en hund att dra, hunden som syntes i klippet på den översta länken var ju verkligen taggad och hade motivationen. Så länge som hunden är intresserad och tycker att det är roligt, och är tränad för sin uppgift så finns det inget skadligt i det.

Men ska man tävla och träna wp ska man göra det med förstånd som med allting annat.

Fast jag påminner igen om hästekipaget som blev stoppat i Gävleborg. Tre fjordingar som drog en vagn strax under 5 ton och dragit det från Jylland (tror jag det var) så de borde varit tränade, om inte annat blivit det på vägen ;) De ansågs plågade, så jag tycker inte att det är helt irrelevant att ifrågasätta vikten som hundarna får dra.
Vad är det onaturliga för travhästen? Den är i generationer avlad för att trava.
Om man nu tycker det är "onaturligt" för travaren att trava så skulle det på något sätt göra det mindre dåligt att man låter hundar dra "onaturligt" tunga vikter?!? Det är säkert jättebra och kul för hundarna att bli aktiverade och göra av med energi, men varför dessa enorma vikter? Finns det någon sorts övre gräns för vad man FÅR lasta på hunden i Sverige?
 Jag har egentligen ingen bestämd åsikt om jag tycker det är djurplågeri eller inte (jag har aldrig sett WP live, filmer kan ju både försköna och svartmåla), men jag tycker inte om Gap och skrik och "Hetsning" överhuvud taget när det är fråga om djur.
                                                          Mvh
                                                      Charlotte
« Senast ändrad: 16 maj-08 kl 10:15 av Charlotte »

ekoStina

« Svar #17 skrivet: 16 maj-08 kl 11:26 »
hej!
här i norrköping hade de sm i wp i somras. jag var och tittade och det verkade som att hundarna hade mycket roligt! jag läste även lite på deras hemsida innan jag gick dit för att ta reda på vad det var. de hade samarbete med veterinärer och "hästpsykologer" för att hålla hundarna friska, inte skada dem med vikterna och framförallt att öka hundens självförtroende! hela tävlingen utfomras så att de börjar på låga vikter och går sedan "ronder" på högre vikter tills endast en hund återstår som vinnare. om hunden inte orkade dra i slutet så puttar man försikigt på i smyg för att den ska tro att den klarade det och får sluta med att klara vad matte/husse ville att den skulle göra och få bra själförtroende. det tyckte jag var så himla sött gjort av dem som håller i tävlingen.

hundarna var riktigt taggade och älskade dra! de som inte ville mer fick lite hjälp och slutade tävlingen där. de verkade mycket vettiga där. just wp passar bra för dessa raser då de är avlade för extrem uthållighet och kämparglöd och då är de ju bra att de får något att slita i istället för att göra något dumt (som många hundar gör med fel ägare). men som sagt alla sporter med djur spårar ur om inte de som håller på med det har vett i huvudet.

fjäderfän

« Svar #18 skrivet: 19 maj-08 kl 09:28 »
en hund som inte tycker det e kul skulle aldrig dra det e väl bara jämföra med att man kör hundspan när det e snö mm.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 19 maj-08 kl 09:50 »
en hund som inte tycker det e kul skulle aldrig dra det e väl bara jämföra med att man kör hundspan när det e snö mm.
Fast det där är jag inte SÅ säker på, man KAN hetsa en hund till att göra saker även om den tex har ont...
Därmed har jag inte sagt att WP hundar behandlas så!
Men att tro att inte djur kan göra saker på instinkt/för att det är avlade för något/eller att vi hetsar eller driver på dem trots att det egentligen tar emot, då tror man nog fel...
                                                     Mvh
                                                Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser