Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurplågeri?  (läst 7341 gånger)

Silverwolf

SV: Djurplågeri?
« Svar #20 skrivet: 19 maj-08 kl 11:28 »
en hund som inte tycker det e kul skulle aldrig dra det e väl bara jämföra med att man kör hundspan när det e snö mm.

Det resonemanget kan hålla ifall hundägaren bryr sig om hunden. Man kan få djur och människor att göra otroligt mycket de inte vill genom att misshandla och kuva dem... hetsa dem...
Även om man är snäll och älskar sin hund så kan den göra mycket den inte vill, eller jobba trots smärta,  för att göra matte/husse glad.

Pga det så anser jag att misshandel av djur, speciellt hundar som ofta är beredda att göra allt för matte/husse inte alls beror på aktiviteten i sig - utan på just ägarens behandling.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Birgit

« Svar #21 skrivet: 19 maj-08 kl 11:34 »
Denna typ av misshandel är ju väldigt svår att upptäcka om man inte närmare känner ägaren och hunden :-\

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #22 skrivet: 23 maj-08 kl 10:39 »
Stackars hundar! :-\ :'(

Gille

• -
« Svar #23 skrivet: 24 maj-08 kl 14:59 »
Frågan är ju om detta är mer djurplågeri än att köra långdistans med sina draghundar. Jag ser inget av det som djurplågeri, och det är bra att de får utlopp för sin energi och kamplusta så här. Så länge hundarna är med på noterna så.
Håller med.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #24 skrivet: 24 maj-08 kl 18:30 »

Vad är det onaturliga för travhästen? Den är i generationer avlad för att trava.

Vad jag menade med travhästar är ju att man tränar hästarna hårt  och sedan så medicinerar man när dom har ont  och fortsätter att träna , är inte det lika onaturligt ??
En travare har väll inte heller valt att tränas och tävlas på det viset lika lite som en hund kan välja ??
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Birgit

« Svar #25 skrivet: 24 maj-08 kl 18:38 »
Där träffade du väl lite av huvudet på spiken Embla! Människans förmåga att gå till överdrift med det mesta.
Tror djuren, med mer naturliga förutsättningar, är ganska duktiga på att sysselsätta sig själva. Får de aktivt leva i en flock (inte två individer, utan flera) och vara med på ett naturligt sätt och göra det de är ämnade för, funkar de nog bäst och mår bäst också ;)

Weija

« Svar #26 skrivet: 21 jun-08 kl 22:58 »
Weightpulling är ju en sport utformad för väl musklade hundraser. Pitbull, Amstaff och alla dessa hundar är raser som jag vill "jämställa" med brukshundar, alltså de är raser som vill arbeta och ha sina uppgifter. Dessutom verkar dessa raser tycka det är skitkul att dra, ungar i vagn, vikter, husse på cykel. Det är uppgifter som de gillar och klarar av. Det får dem att känna sig betydelsefulla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare
Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser