tja, hästarna ser väl inte direkt plågade ut. Vad de varit med om kan man ju inte utläsa utav en video.. Min reaktion var att lasset var i tyngsta laget. Men det är väl antagligen en del av sporten som sådan... Som någon skrev så verkar ju hästarna inte vara rädda för kusken (eller vad man nu ska kalla honom)
Dock har jag gubas inlägg i minnet! Han har skrivit lite om hästar som kastar sig iväg när man sätter igång dem. Vilekt enligt hans teori beror på att de fått dra för tungt, och tappat självförtroende.. Ligger nåt i vad han skriver, och i så fall kan man ju ifrågasätta sportens lämplighet för hästar som ska användas i arbete...
Å andra sidan kunde nordisarna som drog timmerlass i våra skogar förr få dra lass på upp till tio ton! Enligt vad jag läst så funkade det relativt bra, trots att arbetet var farligt både för hästar och kuskar, så länge timmerkuskarna fick använda sina egna hästar. Den egna hästen var man ju rädd om! Värre blev det när skogsbolagen började hålla med hästar. För att arbetet skulle vara effektivt tilläts inte de pauser och den vila som behövdes, och många hästar förolyckades. Det sjukaste var att de kuskar som körde livet ur flest hästar ansågs vara effektiva!
Angående vad man anser om olika hästsporter så tycks ju de flesta sporter utvecklas till mer och mer att endast tjäna sitt eget syfte! Jag känner mig tex rätt kritisk mot dressyrsporten, som i mitt tycke börjar gå mer efter skönhet och utstrålning än funktion! Och därmed driver halvblodsaveln mot mindre sunda hästar, eftersom de behöver en väldigt flashig och elastisk trav (till vilken nytta annat än att blända domarna?) för att hävda sig! Jag som ser dressyrarbete som friskvård har svårt att se ändamålet med tävlingsformen, när domarna dömer mer efter utstrålning än andra faktorer. Det är ju mina åsikter, och betyder ju inte att alla dressyrhästar, eller ens dressyrhästar i allmänhet, är plågade! Det tveksamma anser jag ligga i att det ger fel signaler till amatörer...
Som sagt, avarter finns nog överallt! Just horsepulling har jag sett aldeles för lite av för att uttala mig! Annat än då att man lär hästarna att kasta sig mot selen, att "rycka" för att få igång ekipaget.