Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa Svenskt  (läst 10821 gånger)

sprithitler

• Swedish survivalist.
Köpa Svenskt
« skrivet: 18 apr-05 kl 20:45 »
Jag försöker att i möjligaste mån köpa svenskt. något som inte ät helt enkelt när man döper holländsk kyckling till "Hannes Kyckling" och liknande.
Vet någon vart man kan hitta en lista över svenskproducerade varor och vart man hittar dem?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

manna

• -
Re:Köpa Svenskt
« Svar #1 skrivet: 18 apr-05 kl 21:46 »
Ofta kan man köpa bra råvaror, och för all del även förädlat, på diverse gårdsbutiker. Då får du tag i både svenskt och närproducerat, vilket ju är finemang om man även tänker på transporterna. Diverse miljöföreningar brukar ha koll på var gårdsbutiker och annat finns.

Ang. lista, så vill jag minnas att SNF (?) hade en "mudimums"-lista över företag som INTE var så kul om man hade miljö och resurser i åtanke när man var i matbutiken.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 18 apr-05 kl 21:57 »
Gårdsbutiker är jättebra, men de saluför sällan Jeans, täckjackor och DVD-spelare.
Klantigt av mig att ta matexempel när det inte enbart var mat jag syftade på, men mitt problem ligger främst på områdena kläder och kapitalvaror. Mat kan man i allmänhet hitta med svenskt ursprung om man handlar i vanliga butiker som Konsum och Vi.
« Senast ändrad: 18 apr-05 kl 21:59 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 19 apr-05 kl 06:39 »
Jaha... Ja, då känns det genast mycket svårare. Det dräller ju av svenska kläddesigners, men jag kan sätta ganska mycket på att den mesta produktionen sker utomlands. När det gäller tekniska prylar är jag definitivt fel person att fråga; inbillar mig att det mesta spikas ihop i Japan...

Ett alternativ kan ju vara att köpa tyg som framställts av ex natursnäll bomull (har sett en länk under länksamlingen här) och lämna tyget till en skräddare alt. sy kläderna själv. Mycket kläder man använder är ju basic: enkla modeller av byxor, skjortor, tunikor, västar,... Annars får du klippa får och tova varma brallor!  ;D

Hur man tovar sin egen dvd-spelare har jag ingen aning om.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 19 apr-05 kl 16:16 »
Jaha... Ja, då känns det genast mycket svårare. Det dräller ju av svenska kläddesigners, men jag kan sätta ganska mycket på att den mesta produktionen sker utomlands. När det gäller tekniska prylar är jag definitivt fel person att fråga; inbillar mig att det mesta spikas ihop i Japan...

Ett alternativ kan ju vara att köpa tyg som framställts av ex natursnäll bomull (har sett en länk under länksamlingen här) och lämna tyget till en skräddare alt. sy kläderna själv. Mycket kläder man använder är ju basic: enkla modeller av byxor, skjortor, tunikor, västar,... Annars får du klippa får och tova varma brallor!  ;D

Hur man tovar sin egen dvd-spelare har jag ingen aning om.

Precis. Saker tillverkas i Sydostasien (mindre ofta Japan idag, oftare Kina, vietnam och korea, även om Korea är på väg ut som billighetsproducent). Att sakerna kan vara billigare i svenska butiker trots att de skeppats halvvägs runt jorden beror inte på att de är så mycket duktigare på att göra saker snabbt och effektivt där, utan på obefintliga socialförsäkringar, slavlöner och total brist på miljöhänsyn.
Jag har tröttnat på den sociala dumpningen och miljödumpningen och kommit fram till att jag hellre köper en svensktillverkad T-shirt för 500 kronor, än en Kinesisk för 100 kronor, om jag bara kunde hitta någon. Detsamma gäller även för tekniska prylar.
Fabrikörerna i de länderna vi importerar våra billiga prylar ifrån kan betala slavlöner därför att de har en stark exportmarknad och inte behöver en stark hemmamarknad, eller en hemmamarknad över huvud taget. Jag vill köpa saker tillverkade av arbetare som har råd att köpa det de själva tillverkar.
Det var när Henry Ford började ge sina arbetare såna löner att de kunde köpa de T-fordar de själva tillverkade som det amerikanska välståndet uppkom. Samma sak behöver ske i Sydostasien, men det sker inte så länge de har en stark exportmarknad och kan skita i hemmamarknaden.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 19 apr-05 kl 21:38 »
När det gäller tex kläder så blir problemet att ingen odlar bommull/lin (m.m.) i någon större skala i sverige. Kanske finns någon som importerar råvaran och sätter ihop kläder men blir ju knappast bättre för det.
Kravmärkt odlad bommull som används i kläder finns, dessutom är dom oftast rättvisemärkta också. Antar att det är det bästa alternativet om man inte gör själv.

Svensktillverkade skor finns på
http://www.skramtraskskon.com/

Elektronik blir svårt, asien står ju för 99% av allt som tillverkas.
/Attis

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #6 skrivet: 19 apr-05 kl 21:54 »
Att vi inte odlar lin i någon märkbar skala är synd. att vi inte odlar bomull är väl ganska naturligt. Sådant vi inte kan odla på ett vettigt sätt själva ska vi naturligtvis importera, men då ska det vara från platser där odlingen sker på ett vettigt sätt ur facklig såväl som miljömässig synvinkel.
Tack för skolänken, de där skorna var ju inte ens dyra.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Monica

« Svar #7 skrivet: 19 apr-05 kl 22:12 »
Vad det gäller kläder så är det inte svårt.....eget garvat skinn.....ekologiskt, naturligt och resursbevarande iom att man tar hand om mer än köttet från slaktkroppen

Vad det gäller lin så är inte problemet odlingen utan snarare beredningen av linet till tyg.......
« Senast ändrad: 19 apr-05 kl 22:13 av Monica »

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 21 apr-05 kl 09:47 »
Vilka fina skor!!! Och mycket billigare än de jag vanligtvis köper... Hur fanken går det ihop?  ???

Var hittar man krav- och rättvisekläder?

De som har djur och är händiga på skinn har ju en resurs där. Ull kan man oxå göra en hel del nyttigt med.

Svinpäls har jag hört talas om, men...  ;)

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #9 skrivet: 21 apr-05 kl 17:34 »
Vad det gäller kläder så är det inte svårt.....eget garvat skinn.....ekologiskt, naturligt och resursbevarande iom att man tar hand om mer än köttet från slaktkroppen

Vad det gäller lin så är inte problemet odlingen utan snarare beredningen av linet till tyg.......

Eget garvat skinn är säkert jättebra, om man vill vara helt självhushållande, men det är det inte alla som kan eller vill vara, men man kan vilja ha en självhushållstanke för sverige som land.
Att vi inte har någon linberedning beror väl på att det är personalkrävande och därigenom blir dyrt.
Men är dyrt fel?
Låt Linne och andra tygvaror få kosta.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 23 apr-05 kl 10:55 »
www.alaanalui.se
säljer kläder och annat av ekologisk bomull.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 23 apr-05 kl 10:58 »
Angående svenskt: Kolla innehållsförteckningen!

Står det inget är det nästan alltid utlänskt.

Scan är svensk producerat
Brämhult också (tillverkad i Sverige, men utlänsk apelsin etc)

Kommer inte på mer just nu
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

nevyn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jun-05 kl 01:39 »
Angående elektronik.
Jag är ingen expert på det här, men det är fullt möjligt och löjligt enkelt att undvika de till typ 100% massproducerade elektroniken från asien genom att gå till lite mindre tillverkare eller sätta ihop eget. Behöver inte bli dyrare...

många mid- och high end tillverkare sätts ihop och tillverkas(till en viss del)  i "sitt egna" land, med hyfsade förhållanden. Jag tror många dessutom använder komponenter efter vad som anses bäst och då spelar inte priset någon roll, vilket leder till att komponenter kan vara producerade utanför asien.

här är ex på ganska stora svenska tillverkare inom hifi(knappast enbart svenska komponenter):
http://www.primaresystems.com/
http://www.martendesign.com
sök lite på internet så hittar du säkert fler...

svenskt diy forum:
http://www2.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=16

Sen var det inte så dum idé med en lista eller en databas där folk kan lägga upp affärer med ekologiska och svensktproducerade varor...  Kanske finns redan???
« Senast ändrad: 30 jun-05 kl 01:41 av nevyn »

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jun-05 kl 05:28 »

Hej.
I princip BORDE det gå att bedriva elektronikproduktion småskaligt som vilket annat hantverk som helst. Inte några stora marginaler eller vinster, utan med en mer direkt försäljning till kunderna.

Jag tror att detta kommer på elektronikens område när den tekniska utvecklingen inte är lika explosivt snabb längre, utan en konstruktion som man gjort har en livslängd på säg 10 år, och inte 2-3 år.

Jag har haft elektronikbyggande som hobby under stor del av mitt liv, och som arbete att sätta ihop småserier med i det närmaste hantverksmässig produktion under ca 10 år. På en verkstad för specialanpassningar var jag chef, konstruktör och projektledare under dessa tio år.

Hobbybyggande av elektronik har varit en stor hobby tidigare, men har numera nästan helt försvunnit.

Så elektronik GÅR att sätta ihop småskaligt, utan större problem.

Problemet är istället kunnandet att göra konstruktionerna. Det är ganska tidskrävande, och en konsturktion blir ju omodern på en 2-3 år, ja ibland på 1 år.

Och precis som data, är problemet att man måste inte bara kunna elektronik, man måste kunna det som elektroniken ska göra också.

Ska man till exempel göra en solcellsdriven elstängselgenerator (som finns att köpa, men som är svinaktigt dyr att köpa) , måste man veta att sådant behövs, och vilka spänningar och strömmar och regler som gäller på området. Så man måste vara väldigt bred i sitt kunnande.

Ännu mer är problemet att få tag på komponenter till någorlunda vettiga priser. Svenska komponentmarknaden är än mer monopoliserad än den svenska byggmaterialmarknaden.

Vad som tillkommer som problem är att konstruktioner måste testas gentemot ett stort antal olika normer och standards, vilket ofta tar längre tid än själva konstruktionen.

Mikael Perman.

EvaSara

« Svar #14 skrivet: 06 okt-05 kl 12:11 »
Hej alla!
Jag har ett par kommentarer om helt olika saker.
1. Om man vill minimera transporterna så är det inte säkert att gårdsbutiker är det bästa. Problemet är att de (oftast) ligger utanför tätorterna där de flesta bor. Om man tar bilen för att handla istället för att gå eller cykla till närmaste butik så förbrukar man vips mycket mer energi. Då kan det vara bättre att välja miljömedvetet i sin närbutik och ställa krav på handlarna att ta hem närproducerade varor. På så sätt får fler kunder möjlighet att handla närproducerat. Ekocentrum i Stockholm har gjort en utredning om mat, miljö och energikomsumtion som finns här
www.ekocentrum.info/Energiberakning.pdf
Men det finns förstås andra anledningar att handla på gårdsbutik, och dessutom kanske det är den närmaste butiken.
2. Jag handlar en del kläder från Gudrun Sjöden, www.gudrunsjoden.com mest för att jag tycker att de har bra kvalitet och passar mig. För de flesta plagg finns information om hur och var råvaran är producerad och var plagget är sytt och de har kläder i ekologisk bomull. Någon enstaka vara är tillverkad i Sverige och en hel del i Grekland och Baltikum där jag inbillar mig att arbetarna har hyfsade villkor. Lite dyrare än H&M men det kan jag gott betala.
Sedan finns det ju svensk lintillverkning. Det finns ett ganska stort märke, jag minns inte vad det heter men de gör byxor, kjolar, jackor och så vidare. Också dyrare än det billigaste man kan hitta men inte så stor skillnad om man jämför motsvarande kvalitet med okänt ursprung. Det finns även flera svenska företag som tillverkar ylletröjor, mössor och så vidare. I Umeå där jag bor finns Merete F (en affär) och hon säljer svensktillverkade kläder.
Till sist köper jag sockar av ekobomull som tillverkas av Trodac i Örnsköldsvik! Av en ren slump gick jag in på Grön Gåva i Övik och hittade dem. Se www.grongava.com

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 okt-05 kl 22:20 »
Snälla, inte är det väl mer ekologiskt eller rättvist för att det är svenskt.
Var köper jag en svensk laptop?
När jag var barn svalt dubbelt så många barn som svälter idag, trots att det finns dubbelt så många barn idag.
På 50-talet var det OK att jag som nioåring arbetede, det var t.o.m berömvärt, eftersom det var magert hemma. Detta slipper vi normalt idag i vår del av världen.

Att länder som nu matriellt reser sig lite ur ett eländigt liv, genom att en viss ekonomisk och teknisk utveckling kommer igång, är väl inget att vara ledsen för.

Värre är väl att vi låter svenska kapitalister tjäna milliarder på att köpa till ett pris som är gångbart på de marknader de köper på, och i  bruttomarginal ta ut mer än vad varan har kostat inklusive råämnen arbete och frakt, när det säljs här.

Ett viktigt problem är att får vi en global utveckling, liknande den som den nu rika världen har, går det åt skogen med det här klotet.

Om vi menar allvar med att bevara världen i gott skick för framtiden, så är det vi som först måste ändra vår livsstil, till att förbruka mindre och annorlunda, inte barfotabarnen i afrika.

Ett bra sätt att ge dem ett bättre liv är att just köpa något från dem, och se till att inte närboende förmedlare tar det mesta under vägen.

Det finns ex på att en mobiltelefon, som det skrapades ihop till hos några små cacaoproducenter, gav dem ett lyft, de fick nämligen information om priserna på marknaden och kontakt med andra kanaler, och dubbelt pris.

Därmed har jag inte menat att det skulle vara ok, att transportera vad som helst fram och tillbaka, i det fall detta är framgångsrikt, är transporterna för billiga.

Man kan ju hälla kranvatten på en flaska i Frankrike, tillsätta lite citronsaft och kolsyra, lasta det för transport till Sverige och så kan bilen i retur till Frankrike ha svenskt mineralvatten.
Om detta funkar är transporterna för billiga och konsumenterna lätta att manipulera.

Beträffande gårdsbutiker och transporter, så tror jag inte de
påverkar transportarbetet alls, visst kommer kunder i bil, men det gör de till stormarknadena oxå. På stormarknaden produceras inget allt transporteras dit från många och långa håll. En gårdsbutik ska delvis ha egen produktion och resten till stor del närproducerat, dessa varor transporters möjligen på skottkärra. Utan någon egen produktion är det ingen gårdsbutik, utan en lanthandel.

Tilläggas kan att Svergie är stort, en vara från de flesta EU-länder färdas kortare sträcka dit jag bor än från t.ex Boden.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

EvaSara

« Svar #16 skrivet: 10 okt-05 kl 09:25 »
Jag vet att gårdsbutiker säljer det gården producerar, men det är mer effektivt ur energisynpunkt att frakta varorna till de orter där människor bor och sälja dem där än att folk ska åka ut på landet för att handla.
Runt den stad där jag bor finns gårdsbutiker som säljer grönsaker, ägg och ost. Samma producenter levererar även till butiker dit jag har cykelavstånd. Det är mycket mer effektivt att producenterna skickar sina varor in till stan och att jag och andra i stan köper varorna i vår närmaste butik än att alla ska åka ett par mil tur och retur för att handla en matkasse. Jag tycker inte heller att det går att jämföra med stormarknader, de som handlar där gör det för att det är billigt eller stort urval och jag tror inte att de ser gårdsbutiker som ett alternativ. Det finns inte heller något som hindrar stormarknader från att sälja närproducerat, det gör till exempel Coop Forum här i stan.
Fråga efter närproducerade varor, då tar handlaren hem det och fler kommer att köpa varorna när de finns i butiken!

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 10 okt-05 kl 09:59 »
Hej,
en rolig grej i sammanhanget är att till och med en stor pryl-kedja som Jula har börjat med att märka svensk-tillverkade produkter.
Det ger ju lite hopp ner mainstream-säljare följer lite med på vägen mot social och ekologisk dumpning ;)
Eller i alla fall upptäcker att det ger marknadsfördelar att ha ett inhemskt alternativ.
/droliver

ericabus

« Svar #18 skrivet: 25 okt-07 kl 13:23 »
www.svensktillverkat.nu

jag och min sambo ska sammanställa en sida med endast svensktillverkade saker. Kom gärna och tipsa!!

begion

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 okt-07 kl 15:07 »
Att länder som nu matriellt reser sig lite ur ett eländigt liv, genom att en viss ekonomisk och teknisk utveckling kommer igång, är väl inget att vara ledsen för.

Jag tycker det låter som att vi ska lura på dem vår egen självdestruktiva kultur?

Det i särklass största problemet i dessa länder (enligt mig) är att vi tvingar dem att förstöra sin miljö, för att kunna producera produkter som vi vill ha.

Det är dessutom kolonialstaterna som har fört över idealet att man så många barn som möjligt, vilket nu fått totalt förödande konsekvenser.

Om dessa länder bara kunde ha modet att totalt strunta i att västvärlden anser att de lever eländiga liv, samt hyffsade till sin familjeplanering (så att de inte var fler än vad deras bördiga mark kan mätta) - så skulle de kunna bli en bra föregångsbild för oss!

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser