Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingens ena ben spretar åt sidan sidan!!  (läst 8920 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Kycklingens ena ben spretar åt sidan sidan!!
« skrivet: 19 mar-08 kl 08:56 »
Halloj!
Har surfat nätet för att se vad man kan göra åt en kyckling vars ena ben spretar åt sidan.
Det var tydligen ett känt syndrom, och amerikanerna föreslår att man knyter ihop benen ovanför knäleden. Men hur gör man det i praktiken???
Vi provade igår med en bit tillklippt bandage föra tt det skulle vara mjukt,
men då kunde den inte gå alls längre...
Nån som har testat?

Den mår finfint i övrigt, och rör sig och äter och blir inte hackad på.
Tacksam för konstruktiva tips!

Harebra
/Jenny

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Kycklingens ena ben spretar åt sidan sidan!!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-08 kl 09:46 »
Hej Jenny,

Det bästa att använda sig utav när en kyckling får ett sånt benfel är silvertejp och gummiband (enl vår erfarenhet). Man sätter gummibandet precis ovanför leden, ganska tajt i början men så att den fortfarande kan stå på benen. Silvertejpen sätter man sedan på gummibandet så att det inte kan kana ner. Efter ett litet tag så släpper man på gummibandet så att den får mer rörelseförmåga. Så håller man på tills den kan gå för egen maskin. Det är viktigt att man samtidigt ger den sjukgymnastik och flera gånger om dagen tvingar den att stå och att man puttar på den så att den tar åtminstone några steg själv. 

Det är bättre om du flyttar undan den så att den får vara själv när ni gör detta, den kan få svårt att få i sig mat och vatten om den ska konkurera med friska kycklingar, de andra kan även börja picka på gummibandet och silvertejpen.

Det viktigaste för att kycklingen ska kunna bli återställd är att man ser till att åtgärda problemet när kycklingen är nykläckt. Ju äldre den blir destor svårare blir det för benet att växa i rätt läge.

Jag skickar med några bilder på en påfågelkyckling som hade samma problem, där syns det hur vi har gjort.

Hoppas det löser sig.

//Linda
« Senast ändrad: 19 mar-08 kl 09:59 av Sabelpoot »

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #2 skrivet: 19 mar-08 kl 10:35 »
Tusen tack för tydlig info! Jag ska genast shoppa små små gummiband.  :D
...och en extra värmelampa...

Blir det inte ett helsike att få loss silvertejpen ur dunet på benen bara?  ???

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 14:28 »
Nä, det är inte så svårt men några dun ryker med...
ajaj ;)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 18:51 »

Här kommer bild på korrigerad kyckling...

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 mar-08 kl 19:03 »
Blev lite nyfiken!

Har aldrig fått en kyckling med benfel, så jag undrar varför de får det?

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-08 kl 19:17 »
jag tror jag läst någonstans att det har med temperaturen att göra i slutet innan kläckningen, fick en kyckling med tår som inte "spretade" som de skulle, dom var vikta inåt och kycklingen kunde inte gå, tejpade tårna med kirurgtejp, det gick alldeles utmärkt, men det var en tupp :-\
är Återprenumerant såklart.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 mar-08 kl 21:32 »
Har aldrig fått en kyckling med benfel, så jag undrar varför de får det?

När ett eller flera ben spretar i sidled beror det på att kycklingen halkat när den kommit ur ägget. :o De måste ha ett helt halkfritt underlag, typ billig frotte som underlag.

Om de har benen rakt framåtsträckta däremot beror det på att de inte har trampat ifrån tillräckligt på väg ur ägget. Då kan de inte dra in benen under sig och komma på fötter. :-[ Det är lätt att åtgärda om man gör det snabbt efter de har kläckts. ;D
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 mar-08 kl 22:17 »
Oj där ser man! tack för informationen. Ska förebygga det då :)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 mar-08 kl 09:08 »
Använde hudvänlig tejp en gång till ett litet sår, lite hud följde med när jag tog bort det så var för guds skull försiktiga med silvertejpen.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #10 skrivet: 23 mar-08 kl 21:56 »
Det går inget vidare med kycklingens ben, det spretar mer och mer bakåt och hon rör sig mindre och mindre - är rädd att det ska bli något permanent. På det andra benet kröker hon tårna runt mitt finger när jag sätter dit det, men inte på det dåliga.

Vi funderar på att spjäla det framåt, mot ett sugrör el dyl -  och sedan sätta ihop med andra benet, så att hon inte KAN släpa det bakåt.

Syskonen kelar med henne, och kliver på hennes ben när det släpar, och ingen hackar...ännu.

Sirpa

• -
« Svar #11 skrivet: 27 mar-08 kl 22:21 »
Tiigare tråd om kycklingar med ett bakåt släpande ben...

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20246.0
« Senast ändrad: 31 mar-08 kl 16:57 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 mar-08 kl 09:18 »
Läste på min kläckare att om man har för hög luftfuktighet så kan spretande ben uppstå. Likaså att kycklingen måste ha motstånd från underlaget som någon beskrev. Halm låter väl bra då...

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #13 skrivet: 30 mar-08 kl 18:59 »
Hej!
Vi har befriat henne från alla plågsamma mitellor och snoddar.

Hon tar sig runt på sitt sätt, och är lika stor som syskonen, äter och sover med dem.
Svärfar som tar hand om skadade örnar och ugglor och sånt säger att eftersom hon är en tamfågel, äter & växer som hon ska och inte verkar ha ont - så kommer hon att hitta ett eget sätt att ta sig runt och kompensera för benet.

Så allt ser ljust ut - fast annorlunda  ;)

/Jenny

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 30 mar-08 kl 19:30 »
Läste på min kläckare att om man har för hög luftfuktighet så kan spretande ben uppstå. Likaså att kycklingen måste ha motstånd från underlaget som någon beskrev. Halm låter väl bra då...

då var det inte temperaturen då? utan luftfuktigheten, blir tvungen att läsa på då ;) eftersom jag tänkte försöka kläcka med min lilla kläckare (äggkokare) :)
är Återprenumerant såklart.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #15 skrivet: 31 mar-08 kl 15:40 »
Hej!
Jag hade inte mycket luftfuktighet i min kläckare, tyckte det var svårt att hålla den uppe runt 50%.

Däremot halkade raringarna omkring på gallret i botten av kläckaren när de kläckts. För att inte tala om alla ägg som låg ivägen att snubbla på... Äggen for i sin tur omkring som värsta krocketbollarna.

Ska ha handduk i nu nästa gång för att se om det blir bättre.

amarantus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 mar-08 kl 16:29 »
JennyN....i mina papper till kläckaren står det 40-45% luftfuktighet. Alla verkar ha olika och min kläckare skiftar lite fast jag ställt in den noga :P

ja det kanske funkar ändå, det får tiden utvisa för mig :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare
Einh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser