Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skosömnad  (läst 7105 gånger)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
skosömnad
« skrivet: 15 apr-05 kl 15:59 »
hej!

lite olika undringar från mig..

jag vill gärna börja sy skinnskor,  enkla modeller, någon som vet vilket sorts skinn jag ska sy i, vart kommer sullädret ifrån å så vidare,.. vilken sorts sytråd..?
jag har sytt skor förut men i fuskskinn bara för att jag inte ville stödja den stora skinnproduktionen.
Nu lever jag i andra förhållanden och jag vill gärna sy i ekologiskt skinn, alltså i skinn från djur som levt ett gott liv. Någon som vet vart jag kan få tag i berett ekoskinn? Veg. garvat.
Och så en önskan till, någon som vill ta emot en praktikant i skosömnad? eller någon som har kurs eller vet om någon kurs?
Vet om lite folkhögskolor med skinnsömnad men jag vill endast lära mig sy skor denna gång.

rörtigt, men hoppas ni greppade det!

vacker vår! Kram/Malin

« Senast ändrad: 15 apr-05 kl 15:59 av Vintersol »
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Reinholdsson

• Gäst
Re:skosömnad
« Svar #1 skrivet: 09 maj-05 kl 16:38 »
hej!
Du kan köpa veg. garvade skinn i Morjärv.  Det är barkgarvade skinn från vilda djur och restprodukter från slakt.
kolla hemsidan www.morjarvsskinn.com
Kerstin

Reinholdsson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 maj-05 kl 16:40 »
Hemsidan är: www.morjarvsskinn.se
sorry!

Mullvaden

« Svar #3 skrivet: 17 maj-05 kl 15:48 »
även jokkmokks naturskinn i dragnäs säljer barkgarvat. annars kan du ju alltid göra själv,fast det kräver ju en del arbete förstås.
jag har bara sytt nuthagat och tjatjegat,alltså samiska skor men har funderat på att sy "vanliga"
har provat göra toaller i tyg,mönsterkonstruktionen är inga problem utan problemet är sulan,men tjäder läder säljer sulor billigt så det går antagligen att lösa.
till tjatjegat använder man granbarksgarvat koskinn med rårand,det är för att få stadga i skon plus att det tål mer slitage ,till skaftet vanligt renskinn.
till mitt skoprojekt tänkte jag sy hela skon i renskinn och lägga in viselin och foder för stadgan,en bindsula av läder och så limma en gummisula utanpå. jag har flera par olika hantverksmässiga skor och det verkar som om de flesta är sydda av nöthud,att jag valt renskinn beror på att det är gratis.
ring dragnäsanders 0971-380 46 å säg att du ska sy skor,han vet vad du ska ha.

Monica

« Svar #4 skrivet: 17 maj-05 kl 17:49 »
Hallå Mullvaden.....jag skulle gärna vilja ha tag i renskinn.....oberett......kan du ordna det?

uffe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 okt-05 kl 11:20 »
Hej! Ville bara tipsa om en bok som jag köpte i Örebro som handlar om hur man gör herrskor. Den heter "Herrskor" av Laszlo Vass och Magda Molnar, utgiven av Könemann. Det visar i detalj hur man gör klassiska herrskor och även om man inte har tänkt att göra sin egna skor så kan man njuta av det vackra hantverket!

Fast_i_stan

• -
« Svar #6 skrivet: 18 jul-07 kl 12:01 »
Hemsidan är: www.morjarvsskinn.se
sorry!

Det står inga priser på sidan? :S

idamaria

« Svar #7 skrivet: 18 jul-07 kl 17:41 »
Jag kan också rekomendera dragnäs utanför jokkmokk, där får du tag på naturgarvade skinn, o han är bra o ha o göra med o har bra priser. Tror ja betalade kring 300 kr för mina skobottnar i kohud därifrån.

har också bara sytt nuvtahat & cázehat, cázehat, näbbskor antar ja att d heter på svenska kan man ju sy i kohud eller i renskinn, ska man inte sula så bör man ju ha en kraftigare kohud, men ska man sula dem kan man ha renskinn, lättare att sy i och luktar definitivt bättre. fast det kanske är en vanesak mer :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Våmhuskullan

• -
« Svar #8 skrivet: 03 aug-07 kl 15:06 »
Citera
Hallå Mullvaden.....jag skulle gärna vilja ha tag i renskinn.....oberett......kan du ordna det?

i höst då renarna slaktas kan du köpa direkt från samerna

Ostschnitzeln

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-07 kl 18:18 »
Jag sydde medeltidsskor för kanske ett år sen. Vi köpte kohudar från tjäderläder om jag minns rätt. 2-3 mm tjockt i ovanlädret, och 4-6 mm tjockt i sulan.
Men det kanske inte riktigt är samma sak, då det inte är moderna skor. Jag använde mönster från Skoboken och de skorna är vändsydda, så jag vet inte om det är samma sak.

Vilken sorts sko hade du tänkt sy?

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 21:08 »
Hej Vintersol.
såg att du undrade om kurser i skotillverkning. Jag jobbar som tillverkningskomakare och erbjuder nybörjarkurser.

Tacksam om någon kan informera om forumets policy angående att marknadsföra sig själv. Ifall detta inlägg bryter mot någon regel så är jag tacksam om moderatorn tar bort det.

Mvh Janne Melkersson
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 21:16 av gaid »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 10 okt-07 kl 08:21 »
Här finns det lite info om annonsering:
http://www.alternativ.nu/annonsera.php

Förövrigt var det mycket snygga skor på hemsidan  :)
Landsflykting i storstan...

gaid

• Jämtland
    • www.melkershoes.com
« Svar #12 skrivet: 10 okt-07 kl 09:10 »
Tack för länken till annons info och för komplimangen om skorna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser