Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hvilaro.blogspot.com  (läst 1597 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
hvilaro.blogspot.com
« skrivet: 17 mar-08 kl 14:44 »
Vill någon följa våra renoveringsmödor i vår gamla prästgård så har vi hunnit lägga in en del av våra projekt. Ser tacksamt fram emot kommentarer och tips, vi gillar byggnadsvård och linoljefärg och tycker om att bygga själva.

Lägger in en bild på vårt nyfixade badrum (var tidigare ett litet tvättrum, en pyttetoalett och en del av ett sovrum....)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: hvilaro.blogspot.com
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 19:44 »
Ruskigt snyggt... *tummen upp*

MEN.. F´låt.. men kan ej va tyst.. Gammal prästgård? (nu talar jag bara för mig själv) *ber om ursäkt igen* men.. om man renoverar en gammal prästgård med tanke på byggnadsvård? Har då ej badrummet för "modern" look.. men det är ett snyggt badrum iaf..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 21:20 »
Tack för berömmet. Jag har följt din renovering här på alternativ och blivit inspirerad! ;D

Ang. byggnadsvården så har vi inte som mål att återskapa en autentisk 1700-talsgård. Vi försöker istället ta till oss det bästa från alla åldrar (vi sliter t.ex. inte bort de pappspända taken eller parketten i rummen som ligger i fil-ditsatta 1957-för att istället ta fram trägolvet), med elektricitet, varmvatten, badrum och vitvaror. Med såpskurade golv, linoljefärg och naturmaterial. Lister och profiler från "gamla" dar (allt var utbytt men vi lyckades hitta orginalen i bagarstugan så att vi kunde nytillverka i samma stil). Handhyvlat där det passar, maskinhyvlat där det passar. Använder synlig spårskruv och osynlig krysskruv. Vi har också räddat alla dörrar.

När det gällde badrum tog dock vår bekvämlighet överhanden, det fungerade helt enkelt inte med små separata, skilda rum att sköta sin hygien på. Vi hade tur, på 50-talet gjöts det in vattenburen golvvärme som började läcka lagom till att renoveringen skulle ta fart......
Vi har också satt in jordvärme vilket knappast är av 1700-talsstandard men som ger andra värden.

Det svåra med ett hus som renoverats i etapper är att bestämma vilken tidsperiod man är ute efter att "rädda", vissa är ytterst konsekventa medan vi har valt en medelväg som fungerar för oss.

Lycka till med ditt fortsatta renoverande!

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 19 mar-08 kl 08:04 »
Snyggt!
Om ett par månader så skall jag renovera kök och matrum i stora huset.
Efter att ha följt Palleman, Frances och nu Sar så inser jag att det är dax att höja upp renoveringsnivån en smula. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 19 mar-08 kl 08:12 »
Jag var inne och kollade på din Blog!!!!!!
Herre jösses vilken renovering. :o :o :o
Jag bara älskar toaletten! Med takmålning och allt.
http://hvilaro.blogspot.com/2008/02/takmlning-i-lill-toan.html
Skulle absolut vilja göra ett studiebesök hos er.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 19 mar-08 kl 10:22 »
Tack för dina rara ord :-*! Ni är hjärtligt välkomna på studiebesök, vi har så mycket kvar att renovera att de flesta brukar bli inspirerade och få fart på sina egna renoveringar eftersom de inser att de kommer att bli färdiga före oss!

Vi blev faktiskt riktigt nöjda med takmålningen på lilltoan, däremot har vi inte gjort något mer därinne utan vill försöka få mer klart på övervåningen. Det fattas fortfarande några grangolvplank eftersom vi fick kassera flera stycken som var ditlagda med kärnsidan fel väg. Vi har dock börjat limma ihop några sidor på vårt tänkta media/tvskåp (ska försöka få lite gustaviansk stil) och vi har skaffat material för att bygga en isolerad dubbeldörr i verkstaden så att vi äntligen kan få igång värmen där ute. 

Våmhuskullan

• -
« Svar #6 skrivet: 19 mar-08 kl 10:31 »
fin fint ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #7 skrivet: 19 mar-08 kl 22:52 »
Tack, tack! :D

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-08 kl 09:29 »
Åh! Undebart vackert.
Vårt badrum ska göras ordning, just nu ser det ut som ett
riktigt före projekt.
Men erat badrum är sååååååååå fint.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 20 mar-08 kl 10:20 »
Det är faktiskt mitt favoritrum. :-[ Nu ska vi snart slänga ut skötbordet så jag söker efter en hög, sirlig rottingstol att fixa till så att man kan sätta sig ner och njuta efter badet.
Belysningen har varit svårast att få till, eftersom detta blev ett så "nytt" rum så vågade vi sätta in spottar längs kortsidan, det finns även 2 nedåtstrålande spottar under spegelskåpet, en tavellampa över en liten spegel ovanför toaletten samt i ett av "intjacken" bredvid toaletten. Det använder vi som mysbelysning.
Sedan har vi en vitmålad kristallkrona i taket. Allt går att dimra vilket är väldigt viktigt för att få belysningen rätt.

I övrigt så har takspottar varit "förbjudet" i resten av huset.
« Senast ändrad: 20 mar-08 kl 21:44 av Sar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare (1 dolda)
Purpurea

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser