Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får/getter?  (läst 5114 gånger)

Birgit

SV: får/getter?
« Svar #20 skrivet: 22 jun-11 kl 16:44 »
Citera
Min erfarenhet är att får sällan hoppar över. Däremot kan de krypa under. Vad gäller gutar är de lättstängslade så länge de har mat. Om de tycker att det är för dåligt går de ut.

Ja och 50 x 50 m är för litet för gutefår, de vill röra sig på lite ytor, oavsett generella regler. Men de äter gärna sly också utöver gräs.

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 22 jun-11 kl 16:57 »
Sen brukar folk vara pigg på att vilja ha småfläckar betade.
Detta har glömts bort i tråden, som visserligen är gammal men kan vara intressant ändå :)
Jag har idag 45 tackor men skulle antagligen kunna ha 100 (minst) om jag tackat ja till alla olika marker, både små och stora som folk vill ha betade, det hänger mer på storleken på mitt fårhus att jag får begränsa mig.
Har man små marker får man välja lättstängslade får, jag har en liten grupp finullskorsningsungtackor som för tillfället städar runt gården, dom verkar kunna ha hur smått som helst ;) och är ändå nöjda och glada bara dom har mat.
 Har man några elstängselnät och ett bra batteriaggregat så kan man säkert få tag på bete till ett fåtal får.
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 22 jun-11 kl 17:57 »
Så.  Är även JBF nöjd nu?  :-[
;)

Kanon-nöjd Trollmor!  ;D
Jag har idag 45 tackor men skulle antagligen kunna ha 100 (minst) om jag tackat ja till alla olika marker, både små och stora som folk vill ha betade, det hänger mer på storleken på mitt fårhus att jag får begränsa mig.

Mvh
                                       Charlotte

Precis Charlotte! Hade det bara varit lite lättare att följa alla regler med ppnr så hade även jag gladeligen haft får på alla småplättar folk har erbjudit mig! (Nja, kanske inte riktigt alla, blev erbjuden en liten markplätt i ett villaområde, stor som en villatomt ungefär... Tackade vänligt nej)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser