Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det något behov? (affärsidé)  (läst 2442 gånger)

blowmeakiss

• Gäst
Finns det något behov? (affärsidé)
« skrivet: 17 mar-08 kl 10:41 »
Mitt arbete medför att jag har långa perioder av ledighet där man egentligen mest går och drar fötterna efter sig och inte åstakommer allt för mycket. För att leda bot på detta har jag funderat på att börja tillverka lite möbler av äldre modell (vi alla minns ju farmors byrå där lådorna vägde 200 kilo och den hade hållt i 150 år), samt lite andra inredningsdetaljer (dörrar osv).

Frågan är ju följdaktligen; Finns det någon efterfrågan på sådant här?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Finns det något behov? (affärsidé)
« Svar #1 skrivet: 17 mar-08 kl 16:10 »
Frågan är ju följdaktligen; Finns det någon efterfrågan på sådant här?

Ja.

Kan du berätta mer?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 19:59 »
JA JA JA!! Verkligen.. kvalitetsgrejjer är alltid intressant.. med lite klassisk design så är det lättsålt..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-08 kl 21:01 »
Nja, nu är det ju inte riktigt så att jag står med verktygen i handen... Men det var trevligt att det finns människor som är intresserade.

Lovar att skriva när jag fått ihop lite =)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #4 skrivet: 27 mar-08 kl 10:45 »
Tyvärr är jag lite skeptisk :(
Som en kul hobby funkar det säkert, man kanske får igen pengarna för materialet. Men som affärsidé är jag tveksam.
Loppisar och antikaffärer är belarmade med just stora tunga svårsålda möbler just för att de inte passar i morderna hem. Jag köpte när jag bodde i stockholm just en nytillverkad mormorsbyrå från skogåsanstalten, vill minnas att den då kostade 600:-, tvivlar på att materialet (2 tums furuvirke) uppgick till det priset......
Bättre då att nischa in sig på ett smalt område, kanske kopiera 1700-tals stolar till herrgårdar, slott och museér, där kanske man kan få ut pengar för arbetet man lagt ner också.
En annan nisch som jag tror skulle funka är att handhyvla inredningslister, där finns ett stort behov vid renoveringar av kulturbyggnader och ett klent sortiment på marknaden. Titta bara på Gysinge som säljer en relativt enkel handhyvlad golvlist för 120:- metern!
Investeringen är ju också liten till ett sånt projekt, snurra runt på lite auktioner och köpa gamla profilhyvlar + en gammal gedigen hyvelbänk för en billig peng :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #5 skrivet: 27 mar-08 kl 10:52 »
Tror nog på en "nicsh" oxå.. specialmöbler.. ej vilken svenssonbyrå som helst. Samt lister och detaljer i trä. Svindyrt med sånt..

Vet även att en enorm marknad finns i "det stora landet i väst" för just sånna här grejjer.

Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-08 kl 11:58 »
Jag skulle absolut föredra sånna möbler.. Om jag vore miljonär vill säga.. Kostnaderna brukar skena iväg så fort det räknas timpeng.. :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 mar-08 kl 10:51 »
Tyvärr är jag lite skeptisk :(
Som en kul hobby funkar det säkert, man kanske får igen pengarna för materialet. Men som affärsidé är jag tveksam.
Loppisar och antikaffärer är belarmade med just stora tunga svårsålda möbler just för att de inte passar i morderna hem. Jag köpte när jag bodde i stockholm just en nytillverkad mormorsbyrå från skogåsanstalten, vill minnas att den då kostade 600:-, tvivlar på att materialet (2 tums furuvirke) uppgick till det priset......
Bättre då att nischa in sig på ett smalt område, kanske kopiera 1700-tals stolar till herrgårdar, slott och museér, där kanske man kan få ut pengar för arbetet man lagt ner också.
En annan nisch som jag tror skulle funka är att handhyvla inredningslister, där finns ett stort behov vid renoveringar av kulturbyggnader och ett klent sortiment på marknaden. Titta bara på Gysinge som säljer en relativt enkel handhyvlad golvlist för 120:- metern!
Investeringen är ju också liten till ett sånt projekt, snurra runt på lite auktioner och köpa gamla profilhyvlar + en gammal gedigen hyvelbänk för en billig peng :)

Tackar tackar för svaret.

Ja, "affärsidé" var väl inte riktigt rätt ord, då det egentligen handlar mer om att få gjort något vettigt. Jag har redan ett arbete som ger mat på bordet, så det är lugnt med den delen.

Golvlister har väl ungefär samma kilopris som guld. Fördelen med att ha tillgång till både egen skog och faderns snickeriverkstad är ju att man kan se priserna i brädgården, skaka på huvudet och gå hem och göra det själv (priset man får betala är ju dock att ha en granskande blick över axeln hela tiden och ibland höra några suckar om dagens ungdom...  ;D ).

Angående det stora landet i väst så finns det ju inom "timmerhusbranschen" (som är sjukt stor där jämfört med hemmavid) faktiskt något som kallas "swedish style"  :)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #8 skrivet: 10 apr-08 kl 08:00 »
Citera
Fördelen med att ha tillgång till både egen skog och faderns snickeriverkstad är ju att man kan se priserna i brädgården, skaka på huvudet och gå hem och göra det själv

Kom och tänka på en gammal gubbe som fanns på vår fädbod för ca:10 år sen. Han skulpterade sin ungskog med kilar och snören så att de växte på rätt sätt. Metoden andvänds för att tillverka medar till slädar, båtkölar m.m.
Kanske kan vara nåt, inget man blir förmögen på, men man blir nog rik i själen av att föra en kulturtradition vidare till nästa generation.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #9 skrivet: 11 apr-08 kl 10:12 »
Igår var jag på stranden och runt havet och samlade drivved.. min tanke slog mig.. varför tillverkar man ej exklusiva saker av detta trä? som är så fint och sletet..
Hade jag mer tid och mer fin maskiner skulle jag absolut tillverka lampfotar, hyllor, skåp o möbler av dessa.. och sälja svindyrt givetvis.

;D

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-08 kl 10:23 »
en mask som rökare har på sig i bilen när de röker så de inte förpester röken för andra tex sina barn..   ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
uxeuen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser