Tänkte fylla på med lite konklutioner så här i efterhand.
På det stora hela fungerar det över förväntan, dock;

Ett problem är att returen vid start går till ena tanken, den stora, som gör att den lilla start-tanken töms rätt fort... SVO blir därmed tillförd diesel och det är inte bra att blanda som bekant.
En "switch" till alltså... 265.- på seasea.se

Jag tänkte prova med att sätta ett T-rör, 29.- på AD, från returen till någonstans på bränsleledningen efter "switchen" men vet inte var det blir bäst. Tips mottages... tacksamt.

Det andra är att ordna med förvärmning av SVO´n på ett enkelt men ändå tillfredställande sätt.
Här tänkte jag använda en bit bränslerör, som blivit över från mina veteran-mc, till att linda runt övre kylarslangen / värmepaketet och leda SVO´n i detta. Får inte bli någon stor omväg dock.
Typ:

Den gamla helmekaniska (inga membran alls) bränslepumpen verkar helt ok eftersom den tömmer 12l starttank alldeles för snabbt.
Var hittar man 5-20l fat med riktig billig-skit-varmpressad-matolja?
Tillägg - Efter lite kollande så verkar det bästa vara att hitta ett filterhus till Peugot (äldre) som har vatten-värmare inbyggt. Man behöver tydligen bara bygga om dem pytte lite. Bildelsdatabasen... modellerna 205, 306, 405 & 406 alt. en del Fiat Ducato och äldre Citröen.
Har nån stående? Skall se ut så här: