Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar jag ingredienser till färg?  (läst 8159 gånger)

Jonte

• Uppland
Var hittar jag ingredienser till färg?
« skrivet: 16 mar-08 kl 22:27 »
I morgon blir jag husägare! Jag tänkte börja med att måla väggar och tak, och har därför surfat runt en del och fått intrycket att det bästa ur ekologisk synvinkel är limfärg eller linoljefärg. Dessutom tycker jag det skulle vara intressant att experimentera lite och blanda själv. Men var får jag tag på ingredienser till färgen? Krita? Cellulosalim? Pärllim? Och så vidare.

Jag har ännu inte frågat på den lokala Colorama-färghandeln (JP Färghus i Hudik) men lever med fördomen att de skulle titta på mig som om jag var ett ufo, och sedan lura i mig att allt gammalt traditionellt inte fungerar, och att det bara är färger av giftiga, icke förnyelsebara material som gäller. Eller får man tag i ovanstående i vanliga färghandlar?

Vidare undrar jag om de ovan nämnda färgtyperna verkligen är skonsammare än exempelvis Svanenmärkta färger från de vanliga, stora fabrikaten, och i så fall varför.

Det som ska målas är så vitt jag kan förstå obehandlad furu, men hur vet jag att den verkligen är obehandlad? Den känns och ser ut så, och förra ägaren tror att det är så, men går det att testa?

Bäsen

SV: Var hittar jag ingredienser till färg?
« Svar #1 skrivet: 16 mar-08 kl 22:34 »
Köp linolja och pigment, blanda själv och måla sen med den drygaste och mest täckande färg du kan få tag i.

Av Milis på Av jord får du alla råd du kan tänkas behöva om linoljefärg och äggoljetempera.
Miljövänligare blir det inte.
http://www.avjord.se/
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 07:27 »
Halaj!

Jag gissar att det miljövänligaste du kan måla ditt hus med är vattenbaserad plastfärg.
Limfärg tror jag är inomhusfärg och vad gäller linoljefärg så är den ju miljövänlig som sådan.
Däremot inte terpentinet du skall blanda färgen med innan strykning.

Alla lösningsmedelsbaserade färger kommer att förbjudas senast 2010.
Giftiga färger har inte funnits på många år.
Till stor sorg för många.
För aldrig har man haft så mycket problem med mögel på fasader som i modern tid.

//T

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 17 mar-08 kl 08:56 »
Nu är ju jag inget proffs på färg, men har funderat en del på detta, eftersom vi köpte en (vad vi trodde) faluröd stuga, som visade sig vara målad med plastfärg. Den flagar förstås och är jobbig att skrapa av. Vår granne muttrar en hel del om den "jäkla (personen)" som målade med "jäkla plastfärg" och berättar om att han själv blev lurad av sin brorson (som jobbade som färgförsäljare) att måla med plastfärg, men att det kom ett ösregn och spolade bort allt innan det hann torka, så nu har han lyckligtvis falu röd.

Så då kanske plastfärg inte är så bra? Å andra sidan kanske inte alla vill ha ett rött hus. Bara några tankar.

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-08 kl 09:46 »
Halaj!

Faluröd är en kulör, inget annat.
Och visst finns faluröd i plastfärg.
Men jag förstår vad du menar. Du menar slamfärg. Som också finns i flera nyanser.
Min gäststuga och verktygsbod är målade med faluröd slamfärg.
Båda flagar och är jobbiga att skrapa av.

Jag tror faktiskt inte att brorsonen försökte att lura sin farbror utan han trodde nog fullt och fast på färgen han trugade på sin farbror.

Hade det gällt mitt eget hus hade jag själv i första hand valt alkydfärg, eller linoljefärg och i sista hand plastfärg.
Men nu frågade ju trådstartaren varken vad jag själv tycker eller vad som är bäst för huset, utan vad som är bäst för miljön.

Och det var den frågan jag svarade på.

//T

klastorpet

« Svar #5 skrivet: 17 mar-08 kl 10:48 »
Jag är hyfsat övertygad att Falurödfärg är ett skyddat namn..

Falu kommer av Falun som har koppargruvor där de bröt kopparsulfat (?)
Jag har tillomed för mig att det inte får heta Falufärg om det kommer från brytning på annan platts.. men det har de säkert fått EU-bestämmelser som gör att det är "okej"..

Det är som "sylt" "saft" som behöver ha vissa %sattser för att få kallas så, så OM det står att det är Falurödfärg så är det slamfärg, står det liknande eller nästan samma som så kan det vara vad som helst i burken..

Sedan finns slamfärg i olika kulörer från gult, umbra, rost, röd.. men just Falurödfärg är en slamfärg som bara kan vara röd..

Här tar vi all våran färg från.. o det är värt varenda krona då färgerna de har är  MYCKET dryga. Gysinge

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 11:57 »
I morgon blir jag husägare! Jag tänkte börja med att måla väggar och tak, och har därför surfat runt en del och fått intrycket att det bästa ur ekologisk synvinkel är limfärg eller linoljefärg. Dessutom tycker jag det skulle vara intressant att experimentera lite och blanda själv. Men var får jag tag på ingredienser till färgen? Krita? Cellulosalim? Pärllim? Och så vidare.

Jag har ännu inte frågat på den lokala Colorama-färghandeln (JP Färghus i Hudik) men lever med fördomen att de skulle titta på mig som om jag var ett ufo, och sedan lura i mig att allt gammalt traditionellt inte fungerar, och att det bara är färger av giftiga, icke förnyelsebara material som gäller. Eller får man tag i ovanstående i vanliga färghandlar?

Vidare undrar jag om de ovan nämnda färgtyperna verkligen är skonsammare än exempelvis Svanenmärkta färger från de vanliga, stora fabrikaten, och i så fall varför.

Det som ska målas är så vitt jag kan förstå obehandlad furu, men hur vet jag att den verkligen är obehandlad? Den känns och ser ut så, och förra ägaren tror att det är så, men går det att testa?

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 12:11 »
falu rödfärg är varuskyddat ja. men det finns ju färger som heterex. faluröd ;) både såsom billigare slamfärg, plats och slam m linolja i.
riktigt falurödfärg är ju som sagt slamfärg och ska ju inte flagna om det bara har används just denna färg, men har färgen innan varit en annan så kan det ju flagna. falurödfärg bortar man ju bara och sen målar på ny.
platsfärg må vara miljövänlig, vad vet jag, men bra för huset tvivlar jag starkt på.och den flagnar.
jag målar med falurödfärg och linoljefärg. obehandlat trä målar jag det som ska ex vitmålas:med utspädd linojefärg först och sen lite tjockare färg.
krita, lim m.m kan du handla på färghandeln, och dom tiittar inte konstigt på dig för det  ;D
inomhus kan du ju använda limfärg, äggoljetempera m.m.
kolla in byggnadsvård på nätet...de brukar ha recept på sidorna..

förra huset måla vi med en oljefärg där det fanns en liten % plastfärg i...och nu efter 12 år ser det bra ut...inga flagningar faktiskt...och inget mögel..så en liten % kanske e bra om man har oljefärg???? nån med mer erfarenhet av det? det verkar ju stå bra mot väder och vind.
Berätta gärna vidare vad du gör , resultat osv...spännande ;)

wikhall

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 mar-08 kl 12:52 »
Vad tänker du på? Miljöomtanken som deklamerats av IPCC, Al Gore, Aftontidningarna och ett helt politiskt etablissemang och som mycket talar för inte ens är helt sant. Eller din egen hälsa och närmiljön du lever i?

Citera
Jag gissar att det miljövänligaste du kan måla ditt hus med är vattenbaserad plastfärg.

Plastfärg täpper igen, den andas inte. Kör du på avjord eller färdiga färger från t ex www.ottossonfarg.com
Enligt vetenskap och beprövad erfarenhet sedan sekler tillbaka.

imze

• Brors
« Svar #9 skrivet: 17 mar-08 kl 13:46 »
Man måste inte använda terpentin eller annat lösningsmedel i linoljefärg. Det gjorde man inte förr.

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 mar-08 kl 14:52 »
....

Vi har målat väggar och tak med limfärg, det blev mycket bra och är trevligt att jobba med. Bra konsistens, luktfritt och täcker väldigt väl. Vi hittade ingredienserna i den lokala färgaffären, krita och cellulosalim är inga konstiga saker.

Till lister och trädetaljer m.m. har vi använt köpt färdig linoljefärg och även den är mycket trevlig att jobba med, inga lösningsmedel och penslar mm. kan man tvätta med såpa.

På länken nedan kan man läsa mer om linoljefärg, vi handlade av dem, dyrt per liter men billigt per kvadratmeter s.a.s.

Ottossons Färgmakeri AB

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 mar-08 kl 15:04 »
Köp pigment och linolja av Ottosson, eller låt dem blanda så får du det att torka lite snabbare, alternativt köp där linoljefärg med zinkvitt och bryt själv med ett annat pigment. Så gjorde jag med min koboltblåa färg.

Vill du gå lite längre och ta "lokal färg" ta då jord i närmaste åbrink och låt slamma upp det i vatten
och ta ut de naturliga pigmenten. För detaljer Googla.  Jag fick en svart färg här från Saxån som jag med framgång målat en uthusdörr med.

Trots vad "experter" i färghandel säger kan man ha linoljefärg på såväl trä som sten och metall.

Slamfärger är väldigt bra på ohyvlat virke och stenhus kan kalkas, det är väldigt vackert och myyyycket lååååg kostnad (några hundringar för hela huset), men man får ägna någon eller några dagar nästan varje år för omkalkning.

Kalkväggar tvättas normalt vid regn och blir sällan "algigt".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 mar-08 kl 18:21 »
Halaj!

Jag läser innantill här i Ottosons broschyr:
Det finns två arbetsbeskrivningar för linolja utomhus, en med och en utan terpentin.

Alt 1
1:a stryk 35% färg, 50% rå linolja, 15% terpentin
2:a stryk 10-20% terpentin, resten färg
3:e stryk färg.

Alt 2
1:a stryk 100% rå linolja
2:a stryk färg
3:e stryk färg.

Jag tolkar detta som att alt1 är för den som vill ha bästa resultat, och alt 2 för den som är beredd på ett dassigare resultat med tätare ommålningar till fördel för miljön.
Eller att alt 2 är för de som behöver använda rummet som det målats i.
För har man strukit på terpentin på väggarna så går det nog inte att vistas i det rummet på en vecka, minst.
Jag har inte provat, men så som det där äckel-päcklet stinker så kan jag inte tänka mig annat.

//t

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 17 mar-08 kl 18:41 »
Tapio:
jag tvivlar att de oljefärgerna ska användas inomhus...eller?
för terpentin lucktar ju päckel samt ger kraftig huvudvärk. jag har målat panel m det men då var det sommar och fönster och dörrar var öppna flera dygn.

en fördel när det luktar är att man passar sig att andas in det...finns ju lösningsmedel/gifter som inte luktar och det e ju mer lurt för då passar man sig inte på samma sätt :-\

att jag blandar lite terpentin i 1a målningen beror på att jag vill det ska torka in i trät, har fått för mig att det blir lite bättre så...men det e inte säkert att det e det bästa resultatet.
jag är ingen färghandlare så...jag kan bara ge mina erfarenheter  ;D

Edit; hitta sidan m färgrecept www.skansen.se/pages/?ID=794
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 18:45 av färnäskullan »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 mar-08 kl 19:32 »
Linolja med lite terpentin luktar ju underbart. Groggy blir man också.

Beträffande Falu Rödfärg så får färg bara heta så om den är gjord enligt det smorda receptet med pigment från Falun. Annars kan den heta t.ex. röd slamfärg eller dylikt.

Jonte

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 17 mar-08 kl 21:27 »
Jag kanske ska förtydliga mig och skriva att det är inomhus jag ska måla väggar och tak. Utsidan klarar sig ett par år till, tror jag.

I dag gick jag in på den lokala Colorama-handeln och fick mig en föreläsning om hur förfärligt miljöskadligt och hälsovådlig linoljefärg är. Och möglar gör den, och ger allergier (för att inte tala om hur illa det är med äggoljetempera.) Nåja, det är väl inte direkt Ottossons som har betalt deras fortbildning.

Men några frågor väcktes: som jag förstod det, var det enligt damen på Colorama, terpentinet som är det miljöskadliga och hälsovådliga i linoljefärgen. Stämmer det? Och om jag förstått det rätt, finns det linoljefärg utan terpentin. Finns det i sådan färg något annat som en Colorama-impregnerad person skulle kunna förfasa sig över?

Stämmer det att terpentin är en produkt utvunnen ur naturliga råvaror (http://sv.wikipedia.org/wiki/Terpentin)? Är den trots det hälsovådlig och miljöskadlig? Finns det olika typer av terpentin (någonstans läste jag namnet balsamterpentin), och är vissa isåfall mer eller mindre skadliga?

Schellack har jag läst att man ska använda vid kvistar innan man målar med limfärg. Är det nåt man kan bruka med gott samvete?

Plastfärger sägs kunna vara miljövänliga. De må vara giftfria, men de ingår inte i något naturligt kretslopp, och därför vill jag helst undvika att använda dem, såvida ingen lyckas övertyga mig om att det är det minst miljöboviga jag kan använda.

Letade krita till limfärgen idag, och de två färghandlarna jag känner till i Hudik (Beijers och JP Färghuset/Colorama) hade naturligtvis slut på krita just nu, och lär knappast hinna få hem före påsk (då jag hade tänkt måla). Finns andra typer av butiker som kan tänkas saluföra krita?

Finns särskilda fabrikat på krita som man ska kolla efter? När det gäller cellulosalim, har jag hittat något som heter Nitor. Är det bra? Vad är skillnaden mellan cellulosaklister och cellulosalim? Var får man tag på pärllim?
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 21:31 av jonte »

Bäsen

« Svar #16 skrivet: 17 mar-08 kl 22:07 »
Plastfärger sägs kunna vara miljövänliga. De må vara giftfria, men de ingår inte i något naturligt kretslopp, och därför vill jag helst undvika att använda dem, såvida ingen lyckas övertyga mig om att det är det minst miljöboviga jag kan använda.
Förr blev målarna punchiga av lösningsmedlen i färgerna, fick abstinens på helgerna med följden att de tog till sponken och blev alkisar.
Sen kom plastfärgen som en förlösande räddare för allt, bara att stryka på. Så tät som den var kunde inget fukt komma in.
Bara det att den fukt som alltid finns i trä inte heller kunde komma ut, vilket medfört oändlig mängd röta.

Vad som däremot kom ut var pisset i målaren. Har hört otaliga målare vittnat om detta fenomen att de efter plastfärgens inträde får springa på avträdet oavbrutet för att pissa.
Vad detta skulle bero på har jag aldrig hört några teorier på.
Drygt är att leva.
Drygt är att dö.
Drygt är att skita i meterdjup snö!!!  Det är aldrig för sent att ge upp!!

sama

• Renovering av trähus
« Svar #17 skrivet: 17 mar-08 kl 22:22 »
Väldigt vad åsikter det väcker med färg :)

Linoljefärg funkar utmärkt utan terpentin. Köper du från ottoson så innehåller inte färgen terpentin utan det man kan göra är att späda med lite terpentin för att få tunnare färg som torkar snabbare och eventuellt tränger in djupare (huruvida oljan verkligen tränger in djupare är visst lite omtvistat).

Jag kan intyga att man blir groggy om man målar med terpentinlöst färg inomhus, funkar dock bra med gasmask mot detta. Terpentinet är flyktigt och försvinner mycket fort. Jag vädrade ordentligt och kunde utan problem vara i rummet efter ett dygn. Tycker för övrigt att just terpentin luktar förrädiskt gott. Terpentin ska vara utvunnet ur barrträd, så så värst miljöfarligt är det inte så sett. Däremot är det ohälsosamt att inandas. Efter egen utvärdering tänker jag inte använda terpentin i fortsättningen eftersom jag tycker att det funkar minst lika bra utan.

Linoljefärgen kan naturligtvis innehålla saker som är miljöfarliga, men t.ex ottoson verkar väldigt miljömedvetna i sin produktion.

/sama

Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Maran

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 mar-08 kl 22:08 »
Men några frågor väcktes: som jag förstod det, var det enligt damen på Colorama, terpentinet som är det miljöskadliga och hälsovådliga i linoljefärgen. Stämmer det? Och om jag förstått det rätt, finns det linoljefärg utan terpentin. Finns det i sådan färg något annat som en Colorama-impregnerad person skulle kunna förfasa sig över?
Även Gysinge, www.gysinge.nu, säljer ren linoljefärg (men köp för guds skull inte deras matta färg om du vill spara miljö och hälsa, den är definitivt inte fri från lösningsmedel).

Citera
Schellack har jag läst att man ska använda vid kvistar innan man målar med limfärg. Är det nåt man kan bruka med gott samvete?
Schellack (en sorts harts) används under de flesta sorters färg för att förhindra kvistgenomslag, inte bara under limfärg. Köps som färdig lösning eller som flingor som blandas med alkohol.

Citera
Letade krita till limfärgen idag, och de två färghandlarna jag känner till i Hudik (Beijers och JP Färghuset/Colorama) hade naturligtvis slut på krita just nu, och lär knappast hinna få hem före påsk (då jag hade tänkt måla). Finns andra typer av butiker som kan tänkas saluföra krita?
Finns någon Flügger-butik i närheten? De brukar ha krita i sortimentet.

Citera
Finns särskilda fabrikat på krita som man ska kolla efter? När det gäller cellulosalim, har jag hittat något som heter Nitor. Är det bra? Vad är skillnaden mellan cellulosaklister och cellulosalim? Var får man tag på pärllim?
Prova Claessons trätjära, www.claessons.com. De har pärllim, krita, schellackflingor, pigment, linolja, Ottossons färger mm.

wikhall

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 20 mar-08 kl 13:46 »
Citera
Stämmer det att terpentin är en produkt utvunnen ur naturliga råvaror (http://sv.wikipedia.org/wiki/Terpentin)? 

Ja. Terpentin är ett destillat ur furuträ.

Citera
Är den trots det hälsovådlig och miljöskadlig?

Hälsovådlig.. du ska inte dricka den, nej. Miljöskadlig? Häll inga enorma mängder i något mindre vattendrag...
Nej, nej, nej. Inte om man jämför med petroleumprodukter t ex lacknafta... inte på det sättet.

Citera

Spriten är det värsta med Shellacken. Att du blandar den med t ex T-Sprit. Drick det inte, som sagt. Använd gummihandskar för den absoluta säkerhetens skull. Vädra ordentligt.

Apropå plastfärger, så...

Det experimenteras med att göra plastfärger genomsläppliga nu, branscherna har tydligen insett att folk synat bluffen och börjat använda traditionella olje, lim och temperafärger istället...

1975 fanns inga sådana färger att få tag i överhuvutaget i Sverge, den "falu rödfärg" som fanns då var latexbaserad... Det brinner i knutarna hos somliga näringar.

Det går snabbt att stryka färgen, du behöver bara stryka en gång (oftast), den torkar ganska fort, du köper den i vilken affär som helst och den är ganska billig. Där har du skäl till att använda plastfärg!

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser