Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar jag ingredienser till färg?  (läst 8160 gånger)

Tapio

• Västergötland
SV: Var hittar jag ingredienser till färg?
« Svar #20 skrivet: 20 mar-08 kl 18:47 »
Ja. Terpentin är ett destillat ur furuträ.

Hälsovådlig.. du ska inte dricka den, nej. Miljöskadlig? Häll inga enorma mängder i något mindre vattendrag...
Nej, nej, nej. Inte om man jämför med petroleumprodukter t ex lacknafta... inte på det sättet.

Spriten är det värsta med Shellacken. Att du blandar den med t ex T-Sprit. Drick det inte, som sagt. Använd gummihandskar för den absoluta säkerhetens skull. Vädra ordentligt.

Apropå plastfärger, så...

Det experimenteras med att göra plastfärger genomsläppliga nu, branscherna har tydligen insett att folk synat bluffen och börjat använda traditionella olje, lim och temperafärger istället...

1975 fanns inga sådana färger att få tag i överhuvutaget i Sverge, den "falu rödfärg" som fanns då var latexbaserad... Det brinner i knutarna hos somliga näringar.

Det går snabbt att stryka färgen, du behöver bara stryka en gång (oftast), den torkar ganska fort, du köper den i vilken affär som helst och den är ganska billig. Där har du skäl till att använda plastfärg!

Halaj!

Har jag inte någonstans läst att lacknafta är snällare mot miljön än terpentin?
Jo, det tror jag, men minns inte var.

Och dricka det?
Skulle inte tro att någon skulle komma på tanken en gång. Det stinker ju värre än bensin!

Plastfärg.
Någonstans har jag läst en rekommendation att man skall först mätta träet med någon olja innan målning med plastfärg. Minst två oljestrykningar borde krävas för ordentlig mättning.
Men, kunde man då inte vara slug och använda linolja med pigment i?
Och vips har man linoljemålat sitt hus.

//T

Jonte

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 23 mar-08 kl 22:28 »
Hej hej! En liten rapport om hur det går: jag införskaffade krita av märket Sjöhästen i 25-kilossäck, samt cellulosaklister av märket Nitor. Jag följde ett recept som jag hittade på Skansen (http://www.skansen.se/pages/?ID=787), och lade kritan i blöt enligt instruktionerna. Jag konstaterar att 5 liter vatten inte räcker långt för att blötlägga 10 kg krita. Nästa gång ska jag prova blötläggning enligt http://www.olandskahus.se/kunskapsluckan/limfarg.htm.

Det översta lagret i hinken förblev torrt, men jag grävde bort det, och hittade blöt, nästan flytande krita därunder.

Blandade cellulosaklister enligt anvisningarna på förpackningen. Det blev lätt klumpar, men jag tror att det var dumt att blanda i vattnet som hade stått i en hink nära vedspisen. Har för mig att vattnet bör vara kallt när man blandar. Gissar också att det är bra att vispa under omrörning... eh, jag menar hälla i klisterpulvret under omrörning.

Proportionerna av klister respektive uppblött krita var svåra att mäta, enär jag har ont om mått här. Provmålningen av den första blandningen kritade av sig ganska mycket. Blandade i mer klister, och fick det lite bättre, men bestämde mig för att blanda i ännu mer. Det var då jag misslyckades mest med klistret, vilket gav klumpar i färgen.

Ingen större skada skedd; färgen har inte kostat mycket, och erfarenheterna är inte dyrköpta. Jag blandar bättre färg i morgon, och lyckas jag kanske jag har mitt tak målat i morgon kväll.

Jag provmålade på en vägg bakom ett element, och kan konstatera att färgen tycks fästa på furupanelen trots att den är lackad innan. Men det lär väl märkas först om några år hur bra det verkligen blev...

bua

« Svar #22 skrivet: 24 mar-08 kl 11:06 »
Friskt vågat hälften vunnit. Det är roligt att experimentera - och det man lär sig sitter kvar!

wikhall

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 mar-08 kl 17:04 »
Citera
Har jag inte någonstans läst att lacknafta är snällare mot miljön än terpentin?
Jo, det tror jag, men minns inte var.

Var det månne hos tillverkaren av lacknaftan??

bua

« Svar #24 skrivet: 25 mar-08 kl 20:25 »

Var annars;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 25 mar-08 kl 21:32 »

Halaj!

Kanske Ulric vet mer om detta:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28208.msg236765#msg236765

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 25 mar-08 kl 21:43 »
Här hittas det gamla inlägg.  :)

Jag vet bara vad jag läst mig till i riksantikvarieämbetets materialguide.

http://hildebrand.raa.se/materialguiden/

Citera
Lacknafta, som vanligtvis används för spädning av grundfärger och mellanstrykningsfärger, verkar avfettande på huden, är irriterande på luftvägarna och upprepad inandning kan ge skador på nervsystemet. Numera finns lågaromatisk lacknafta att tillgå, där andelen aromatiska kolväten har reducerats, vilket anses mer fördelaktigt ur hälsosynpunkt.

Tidigare användes vegetabiliskt terpentin som exempelvis fransk och amerikansk balsamterpentin och svenskt terpentin. Dessa produkter är i olika grad hudirriterande och kan resultera i allergiska och icke allergiska kontakteksem.
« Senast ändrad: 25 mar-08 kl 21:46 av Ulric »

Tapio

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 25 mar-08 kl 22:01 »
Här hittas det gamla inlägg.  :)

Jag vet bara vad jag läst mig till i riksantikvarieämbetets materialguide.

http://hildebrand.raa.se/materialguiden/

Halaj!

Min förra dator rasade ganska nyligen och med den försvann en jättelik länklista.

Jag kände igen den där sidan direkt. Jag har lusläst varenda sida i den för länge sedan.
Den är nu återigen sparad på min nya dator.
Tack!

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser