Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönix börja värpa?  (läst 2642 gånger)

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
Fönix börja värpa?
« skrivet: 09 jan-08 kl 17:08 »
Jag har två st. fönixhönor som är födda den 1/7 och dom har inte heller värpt ngt än, men ska oxå säga att sedan de föddes så har jag bara fått totalt 7 ägg av dessa fönixar som är små höns, alltså jag har 2 st vuxna honor som värper noll och inget, nån som har en bra ide om varför ? En av dessa la sig alltså på ägg i juni och från den dagen så har den andra damen inte värpt ett enda ägg, hon som fick kycklingar kom igång innan hon började rugga och la 6 ägg sen har jag fått ett ägg efter jul från dessa. Alltså jag tycker att det borde komma ngt fler ägg snart, men de är ju så rara och små så jag näms inte att ta bort dom. Åsså verka de ju vara ruvvilliga. Har nån annan liknande höns? /P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Melica

SV: Fönix börja värpa?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 23:11 »
Har sett en uppgift på att fönix bara lägger ca 70 ägg per år. Det gör ju enorm skillnad om man jämför med "vanliga" hönsraser som lägger 150 - 200 ägg per år. Värphybriderna lägger ju ändå mer än så.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Nettis

• Smörblommans Siv
Fönix värpa
« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 08:51 »
Fönix värper inte särskilt bra. Mina har bara lagt ägg på försommaren till höst och då ganska sporadiskt. Jag hade både stora och dvärgar. Tyckte dock att dvärgarna la nåt mer ägg.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Fönix börja värpa?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 10:19 »
Tack för svaren, idag fick jag faktiskt ett ägg till från fönixarna, så då lutar det ju åt att det blir fler än det har varit hitintills :)
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser