Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemkärnat smör  (läst 4626 gånger)

lovisabet

• Gäst
Hemkärnat smör
« skrivet: 06 apr-05 kl 21:10 »
 ??? Hjälp mig, vad gör jag för fel?
Mitt hemkärnade smör smakar och luktar smörsyra.

Marlen

• Se världen ur ett annat perspektiv!
Re:Hemkärnat smör
« Svar #1 skrivet: 23 sep-05 kl 19:36 »
Hej!

Ny på forumet.
Märkligt att ingen lagt in något svar...
Giv akt på följande:
Kärna på färsk (eller fryst som fått tina i kylskåp över natten) grädde. Använd rena redskap.
Se mycket noga upp med att inte använda händer mot smöret. All värme högre än rumstemperatur påskyndar härskningen!
När grädden vispats tills smöret bildas så tvättas det några gånger i kallt vatten. Det vill säga lägg smöret i lämpligt kärl och häll över vatten - bearbeta smörklumpen.
Nu först saltas smöret.
Tvättningen tar bort mjölkämnen som annars blir kvar i smöret och bidrar till härskningen/ smörsyrelukten.

Alltså: smöret luktar troligen på grund av att det finns rester av mjölk kvar. Tvätta noga nästa gång du kärnar. Dessvärre så tror jag inte att härsket/ surnat smör går att tvätta ur.

Lycka till alla smörkärnare
Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 23 sep-05 kl 22:58 »
När jag läste detta mindes jag när vi i skolan fick handvispa några minuter varje elev för att göra "eget" smör.
Stor förväntan när smörgåsrånen breddes och så smakade det blähä  :'( Inte riktigt vad vi hade förväntat oss.

Skulle kanske låta barnen här prova nån gång. Det var ju  ett tag sedan vi gjorde eget smör av bondens feta mjölk.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

git

• På våran gård är det
« Svar #3 skrivet: 26 sep-05 kl 21:57 »
det bästa är om grädden får stå cirka en halv dag i rumstemp kylas och sedan vispas och tvätta noga noga vattnet ska vara klart. pröva det . så gör jag för är grädden för färsk blir den inte bra. det är lika om man ska ha grädde till tårta eller liknande då pstöriserar jag mjölken först, det kräver lite framförhållning men har bra hållbarhet.
Git
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

fraithergirl

« Svar #4 skrivet: 16 aug-06 kl 07:53 »
Nar jag jobbade pa en fabod sa separerade vi gradden fran vasslen och sen fick gradden sta nere i becken i ett dygn. Sen "vispade" vi gradden i separatorn tills det blev smor. Sen tvattede vi smoret med handerna och efter varje gang vi skoljt smoret med kallt vatten sa bankade vi ur resterande mjolk genom att "slanga" smorklumpen pa bordet. detta upprepade vi tills helt klart vatten kom ur smoret, sen bankade vi ut sa mycket vatten vi kunde. Nanstans dar innan tillsatte vi forstas salt ocksa. Men vi anvande alltid handerna!

Erkil

« Svar #5 skrivet: 27 nov-06 kl 17:15 »
Vid smörtillvärkning så är det EXTREMT VIKTIGTatt alla spår av grädde eller kärnmjölk tvättas bort. Det är nämligen det som gör att smöret härsknar. Smöret skall tvättas med svalt och rent vatten tills att vattnet är klart när du tvättat smöret med det. Sen ska du salta smöret och då strör du bara på saltet och knådar in det i smöret. Om det blir för salt så kan du tvätta bort lite salt med vatten. Du kan också andvända saltat vatten vid sista tvätten.

Att andvända händerna är inga problem men man måste vara noga med att tvätta händerna och skölja av dem ordentligt.

Mvh: Erkil
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

1548 gäster, 2 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser