Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har fått kvalster i hönshuset  (läst 24788 gånger)

Chester

• Gäst
SV: Jag har fått kvalster i hönshuset
« Svar #20 skrivet: 10 mar-08 kl 19:17 »
Kan, kan man väl men det blir ju gift i ströet. Jag vet att de dör av radar. Men de finns säkert ägg gömda i springor och gömslen(alltså kvalsterägg). Man får nog spruta flera gånger fast jag tycker det är bättre med ogiftiga alternativ.
Ja det är det ju absolut. Jag tänkte mest ifall jag inte fick tag på något annat medel, vet inte hur stort utbud lantmännen i Askersund har på sådana grejor och jag vill ju inte låta hönsen vara sambos med dessa äckliga kryp längre än nödvändigt!

Bovanägare

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 mar-08 kl 19:28 »
Är du säker på att du har kvalser då? ???Ut med förstoringsglaset och syna ;D

amarantus

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 mar-08 kl 19:33 »
jag skulle börja med att ta reda på att det verkligen är röda hönskvalster innan jag började bekämpa... för det finns säkert fler anledningar till små röda prickar än bara röda hönskvalster

SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) har en sida om röda hönskvalster
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/

där finns en beskrivning på en kvalsterfälla som man kan göra för att säkerställa att det är just det som är problemet (sätt en bit wellpapp omkring en sittpinne med ett buntband, låt den sitta ett par dagar, lossa den försiktigt, stoppa den i en plastpåse, knyt plastpåsen, lägg den i frysen ett par timmar, ta isär wellpappsbiten och se om det finns kvalster i den (man kan ta isär wellpappbiten direkt, men gillar man inte att få kvalster på sig så är frysmetoden att föredra))

Virkon hjälper som sagt inte mot kvalster, det är ett desinfektionsmedel

Om det är röda hönskvalster så behöver du inte behandla hönsen alls, under dagtid så gömmer sig kvalstrena i springor och under sittpinnar etc, på nattetid så kryper de upp på hönsen och suger blod... och i så fall är det alltså lokalen som behöver behandlas och inte hönsen

från SVAs sida

det är som sagt inte helt lätt att bli av med dessa kvalster då de är envisa... om jag inte minns helt fel så har SVA vid tester haft ett hönskvalster i en stängd burk utan tillförsel av mat, i 9 månader innan den dog

såg även att du fått tips om Etotal, Etotal är dock ett bekämpningsmedel mot loppor så jag är tveksam till att effekten på kvalster är speciellt stor....

Etotal används med stor framgång av många fjäderfähållare. Oavsett vad det står för till djurart på burken. Finns rätt många mediciner som ges över arter och människa till djur via recept också. Nöden har ingen lag och som någon sa tidigare så finns det inga mängder av sponsorer till en sådan forskning.

Man vet att det hjälper höns att slippa löss och kvalster så det räcker väl?

Ja just det: ang mängden ja! jag pudrar mest nere på gumpen och runt (mest) och har dörrar och fönster öppna vid behandlingen. Har inte blivit drabbad men hört att om djuret får för mkt kring andningsorganet så kan hönan dö av förgiftning.
Man bör vara försiktig när det finns kycklingar.
Har hört en veckas karens och använder mig av den :) pudra pinnar och hörnen, reden etc...och en urstädning med ex Virkon är ju bra. Jag har gjort så och DET har hjälpt.

amarantus

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 mar-08 kl 19:34 »
Är det blodstrimmor så behövs inget Etotal ;D

Chester

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 mar-08 kl 19:36 »
Är du säker på att du har kvalser då? ???Ut med förstoringsglaset och syna ;D
Nä jag är ju inte det! Har riggat en wellpapp fälla som ska kontrolleras imorron. Jag fick inget blod på händerna när jag gned inredningen. Men vad skulle annars ge fläckar på äggen? För inte kan dom väl värpa fläckiga ägg emellanåt och "rena" ägg annars? Det är bara en höna som gör detta.. Ska ta förstorningsglaset imorron, nu har jag just duschat  och krupit i morronrocken  ;D

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #25 skrivet: 11 mar-08 kl 15:43 »
Jag har också haft kvalster i hönshuset och det hjälpte med etotal. I ren panik så ströade jag rätt mycket både här och där  :-[, dock inte på hönorna och inte när de var inne, och hönorna verkade inte må dåligt av det. Men kvalstrerna försvann den gången  :D

Den andra gången så märkte jag inte att jag hade kvalster förrän jag tagit bort hönorna för att de var dåliga  :'( (de hade troligen IB som de inte blev bra ifrån dessutom så var de väl stressade av alla kvalster...  :().
Det tog en vecka och sedan skulle jag gå in i hönshuset och då fanns kvalstrerna överallt  :o. De hoppade på mig och kröp, dessa vidriga små djur  >:(. I ännu mer panik så pudrade jag precis överallt som en galning och på gårdsplanen slängde jag av mig kläderna och stoppade ner dem i en påse för att inte få med några in i huset och sen in i duschen. Tur att vi inte har så många grannar....  8)
Sedan fick hönshuset stå tillbommat i två veckor innan jag vågade titta in igen och då fanns det inte ett spår av levande kvalster där inne.

Mina erfarenheter av dessa små hönshuskvalster......

Men nu när du har påmint mig så ska jag nog också sätta in en kvalsterfälla bara för att kolla.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Chester

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 mar-08 kl 18:03 »
åh fy för den lede; eller i det här fallet; kvalstren! ;D
Jag kollade min wellpappbit idag; inte ett odjur i sikte. Kollade hönsen igen; inga kvalster. Gned handen både här och var i hönshuset utan att upptäcka några blodspår. Kollade äggen som om livet hängde på det; inga kvalster (eller röda prickar)

Törs man tro på att det inte finns några kvalster därute och att de röda prickarna som ibland uppträder på en hönas ägg är någonting annat?

Färgars

• Illbattingen
« Svar #27 skrivet: 11 mar-08 kl 20:00 »
Kan detta vara ett "kvalsterägg"?

Antar att Frontline inte har någon effekt på hönskvalster?
På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #28 skrivet: 11 mar-08 kl 20:38 »
Hmmm.... Hvordan hönsrase har du???
Mine Hedemora kan engang i blandt legge egg med rødaktige prikker...
Kanskje det finnes flere raser som kommer med prikkete egg noen ganger...
Mine Isbar også kommer med et og annet prikkete egg, men det er da såklart ikke røde prikker  :P
Også har du en rase som heter Prat som legger rosa egg med røde prikker... jeg tror nokk ikke det er den rasen du har for den finnes vel ikke i sverige hva jeg vet, men....
Jeg vet ikke... om ikke du ser noen form for spor av uhyrer ville jeg nokk ikke behandlet med noe middel...
Er det blodklekker som evt kommer på dine egg, vil jo det vaskes av... vent til neste prikkete egg du får å se....
Tror det er lurt å ha litt is i magen før man går inn å behandler med middler.... ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #29 skrivet: 11 mar-08 kl 21:33 »
Har du undersökt hönan i fråga? Det finns en sorts kvalster som håller till i hönsens fjäderdräkt, framför allt där bak.

Jag tror att blodfläckarna uppståt av att hönan hackar  på de blodfyllda krypen.

Jag har också hönor som lägger ägg med prickar, men de är omöjliga att gnugga bort. Går de bort är det blod.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Chester

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 mar-08 kl 08:08 »
Mina rödprickade ägg ser ut ungefär sådar, fast med färre prickar.Jag har ju blandrashöns som det förmodligen är Isbar och Hedemora i samt Faverolle och kanske ännu fler raser. Jag får invänta nästa prickiga ägg och kolla om prickarna går att tvätta bort, helt enkelt. Hönorna ser rena och fina ut i fjäderdräkten, jag kollade speciellt noga rint kloaken och under vingarna där krypen borde trivas bäst men där fanns det absolut ingenting.

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 12 mar-08 kl 12:44 »
Ett av avelsäggen jag fick nu sist var "prickigt", men det var pigmentprickar i skalet...inte röda blodprickar. Visst kan väl ägg vara prickiga i färgen i bland?.

Melica

« Svar #32 skrivet: 13 mar-08 kl 22:08 »
Hur prickiga äggen är kan variera från dag till dag. Jag har några hönor som normalt lägger brunprickiga ägg, ungefär som det på bilden. Men ganska ofta är de enfärgade. Den bruna "bakgrundsfärgen" varierar också väldigt mycket väldigt mycket.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 mar-08 kl 15:39 »
Bruna ägg blir prickiga ibland. Men tvätta du ägget och vittja wellpappen så kan du vara säker på vad det är.

bea

« Svar #34 skrivet: 20 mar-08 kl 20:23 »
Hade problem med röda hönskvalser för några år sedan....då fanns inte etotal att tilgå (tror det var förbjudet ett tag)
Var hos båstjärnan och fick det konstaterat av en expert på exotiska fåglar ;D
Han var den enda som ville ta emot!!!
Super service!!!
Tur i oturen var att det gammla gönshuset skulle rivas för att ge plats åt garaget.
Så det nya var precis klart!
Hade fått utskrivet av vet till hundarna expot tror jag att det hette som skulle droppas på hundarna i nacken!
Som sagt man tager vad man haver .
Sagt och gjort innan flytten till nya huset stod hela familjen på rad och skickade hönor  bad...tork...expot...inflytt :P.
Blev av med skiten för den gången iaf!!!
Kanske en dum fråga men om det är lite större prickar eller strimmor....undrar jag om det var onormalt stora ägg för hönan eller om hon precis börjat värpa?
För i ovanstående fall får jag  prickar/strimmor på mina ägg.

Aaron

« Svar #35 skrivet: 25 apr-08 kl 20:46 »
Vill ta upp en aspekt ang. hönshuskvalster.
Ibland rekommenderas att man tar hem sin första flock på kvällen då hönsen gjort natt. Om det inte rek. så är det praktiskt då hönsen sitter på pinnarna och sussar.
Min flock höns som jag startade med togs hem på kvällen i mörkret.
Att dom levererades fullfjädrade med både löss och nattsugande kvalster samt fotkvalster fick jag snart erfara. (Ja, jag var NYBÖRJARE).
Först upptäckte jag, vid kloklippning, att hönsens benplattor stod rakt ut. Fotkvalster. Vid vidare undersökning av hönsen hade samtliga enorma lusbon, framför allt kring gumpen.
I vanliga fall klandrar jag alla som använder gifter. Nu blev jag en sådan själv. Jag köpte Etotal och Frontline och behandlade hönsen med, (samt smorde benen varje dag tills fotkvalstren kvävts och benen blivit släta och fina).
Allt var frid och fröjd och hönsen såg ut att må mycket bättre.
Så kom vintern, en ganska slaskig sådan och det blev rätt fuktigt periodvis i hönshuset vilket jag försökte få bort med värme (men försummade ventilationen). Hönshuskvalstren hade tidigare aldrig mått så bra!
Två hönor blev så anemiska att dom dog denna vinter. Kycklingarna som föddes dog.
Jag har aldrig lyckats fått bukt med dessa kvalster, men gör vad jag kan för att skapa otrivsel för dem. Städar ut, dammsuger, skurar osv. Byter sittpinnar ofta samt kalkar dem ofta. I värprederna har jag släkt kalk i ett lager under halmen. mm mm etc osv.
Vintertid har jag upphört med tillskottsvärme, bara grislampa över vattnet. Men det är dock sällan temperaturen går under nollan. Tyvärr kanske.
Jag har alltid tillskott av vitamin C och järn i dricksvattnet, och jag ger hönsen - trots att det är förbud att göra det - animaliskt protein i form av blodpudding då och då, och de får ofta fet fisk.
Om jag hade möjlighet skulle jag givetvis sanera höshuset och sedan låta det stå tomt ett år, men jag har inte den möjligheten. Hönsen får leva med kvalstren. Inga hönor dör längre av blodförlust, tvärtom mår dom så pass bra det går tillsammans med dessa kvalster.
I den här tråden läste jag att medel typ Frontline inte skulle hjälpa mot kvalster. Men om Frontline verkar under en tid av sju veckor, borde de kvalster som angriper hönsen under denna tid dö. Eller hur?
Sammanfattningsvis:
Undvik att ta hem en flock höns, eller enstaka individer kvällstid om du inte är säker på statusen i hönshuset de bor i.
Ja, jag bröt mot regler att använda gifter avsedda för hundar och illrar, jag avskydde det, jag är medveten om att sådant slår mot en själv och omgivningen, men åtminstone jag fann inte något annat råd i min förtvivlan.
Äntligen ska jag sluta skriva :)
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 apr-08 kl 01:42 »
Kan du inte på sommaren låta dem vara i en inhägnad med en liten kojja så hönshuset kan stå tomt?

Testa Flusa, finns på granngården, en droppe per kilo i nacken gav jag mina kaniner. Det är till nötkreatur egentligen. Vore intressant om det hjälper. är mot blodsugande kryp.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 29 apr-08 kl 01:54 »
http://shop.robbinspetcare.com/dogs/diatomdust.html

Värt att kolla, läste på en engelsk sida att det hjälper mot röda kvalster. Såg att de sålde på ebay också mot red mites, måste väl vara samma som röda hönskvalster?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #38 skrivet: 29 apr-08 kl 08:36 »
Man kan behandla hushuset med Sebacil som man blandar till med vatten och sprutar på alla ytor i hönshuset. Det ska upprepas 3 ggr med visst mellanrum. Man måste tömma hönshuset på djur och strö och det ska stå tomt 3 dagar varje gång. Men man blir tydligen av med dem på det viset. Fast det krävs ju att man kan flytta hönsen till annat ställe under tiden.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #39 skrivet: 30 apr-08 kl 10:18 »
De röda i marken är sammetskvalster. De  är rovdjur och äter små insekter och ANDRA MINDRE KVALSTER. Enligt den utmärkta boken Småkryp av Åke Sandhall.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser