Vill ta upp en aspekt ang. hönshuskvalster.
Ibland rekommenderas att man tar hem sin första flock på kvällen då hönsen gjort natt. Om det inte rek. så är det praktiskt då hönsen sitter på pinnarna och sussar.
Min flock höns som jag startade med togs hem på kvällen i mörkret.
Att dom levererades fullfjädrade med både löss och nattsugande kvalster samt fotkvalster fick jag snart erfara. (Ja, jag var NYBÖRJARE).
Först upptäckte jag, vid kloklippning, att hönsens benplattor stod rakt ut. Fotkvalster. Vid vidare undersökning av hönsen hade samtliga enorma lusbon, framför allt kring gumpen.
I vanliga fall klandrar jag alla som använder gifter. Nu blev jag en sådan själv. Jag köpte Etotal och Frontline och behandlade hönsen med, (samt smorde benen varje dag tills fotkvalstren kvävts och benen blivit släta och fina).
Allt var frid och fröjd och hönsen såg ut att må mycket bättre.
Så kom vintern, en ganska slaskig sådan och det blev rätt fuktigt periodvis i hönshuset vilket jag försökte få bort med värme (men försummade ventilationen). Hönshuskvalstren hade tidigare aldrig mått så bra!
Två hönor blev så anemiska att dom dog denna vinter. Kycklingarna som föddes dog.
Jag har aldrig lyckats fått bukt med dessa kvalster, men gör vad jag kan för att skapa otrivsel för dem. Städar ut, dammsuger, skurar osv. Byter sittpinnar ofta samt kalkar dem ofta. I värprederna har jag släkt kalk i ett lager under halmen. mm mm etc osv.
Vintertid har jag upphört med tillskottsvärme, bara grislampa över vattnet. Men det är dock sällan temperaturen går under nollan. Tyvärr kanske.
Jag har alltid tillskott av vitamin C och järn i dricksvattnet, och jag ger hönsen - trots att det är förbud att göra det - animaliskt protein i form av blodpudding då och då, och de får ofta fet fisk.
Om jag hade möjlighet skulle jag givetvis sanera höshuset och sedan låta det stå tomt ett år, men jag har inte den möjligheten. Hönsen får leva med kvalstren. Inga hönor dör längre av blodförlust, tvärtom mår dom så pass bra det går tillsammans med dessa kvalster.
I den här tråden läste jag att medel typ Frontline inte skulle hjälpa mot kvalster. Men om Frontline verkar under en tid av sju veckor, borde de kvalster som angriper hönsen under denna tid dö. Eller hur?
Sammanfattningsvis:
Undvik att ta hem en flock höns, eller enstaka individer kvällstid om du inte är säker på statusen i hönshuset de bor i.
Ja, jag bröt mot regler att använda gifter avsedda för hundar och illrar, jag avskydde det, jag är medveten om att sådant slår mot en själv och omgivningen, men åtminstone jag fann inte något annat råd i min förtvivlan.
Äntligen ska jag sluta skriva