Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har fått kvalster i hönshuset  (läst 24791 gånger)

Chester

• Gäst
Jag har fått kvalster i hönshuset
« skrivet: 09 mar-08 kl 17:15 »
En av mina hönor lägger ägg med små röda prickar på, läste på Lantmännens sida att det var kvalster :-X Så nu ska hönsen och hönshuset decinficeras. Det fanns ett  medel hos lantmännen, är det det bästa att använda eller finns det något annat? Virkon S, är det något att använda till detta? Hur behandlar man hönsen?

Känns inget kul me kvalster, indirekt stod det att kvalset uppkom i skitiga hönshus, men mitt har jag då hållt rent och fint i >:(

amarantus

• Gäst
SV: Jag har fått kvalster i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 17:57 »
Etotal är ett puder du ska pudra dem med! finns på lantmännen också :) Virkon används att tvätta golv,inredning etc med.

Akta ögonen när du pudrar dem. Pudra pinnar och reden också. Lycka till :)

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-08 kl 18:04 »
Tack! Då bär det av till lantmännen imorgon då *suck* Visserligen stod ju storstädning av hönshuset på vårens "att göra"-lista, men jag hade ju tänkt vänta till påskhelgen. Men, de stackarna (hönsen) ska inte behöva lida av detta längre än nödvändigt så det är bara att ta itu med.

johe71

« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 22:18 »
En av mina hönor lägger ägg med små röda prickar på, läste på Lantmännens sida att det var kvalster :-X Så nu ska hönsen och hönshuset decinficeras.

jag skulle börja med att ta reda på att det verkligen är röda hönskvalster innan jag började bekämpa... för det finns säkert fler anledningar till små röda prickar än bara röda hönskvalster

SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt) har en sida om röda hönskvalster
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/

där finns en beskrivning på en kvalsterfälla som man kan göra för att säkerställa att det är just det som är problemet (sätt en bit wellpapp omkring en sittpinne med ett buntband, låt den sitta ett par dagar, lossa den försiktigt, stoppa den i en plastpåse, knyt plastpåsen, lägg den i frysen ett par timmar, ta isär wellpappsbiten och se om det finns kvalster i den (man kan ta isär wellpappbiten direkt, men gillar man inte att få kvalster på sig så är frysmetoden att föredra))

Virkon S, är det något att använda till detta? Hur behandlar man hönsen?

Virkon hjälper som sagt inte mot kvalster, det är ett desinfektionsmedel

Om det är röda hönskvalster så behöver du inte behandla hönsen alls, under dagtid så gömmer sig kvalstrena i springor och under sittpinnar etc, på nattetid så kryper de upp på hönsen och suger blod... och i så fall är det alltså lokalen som behöver behandlas och inte hönsen

från SVAs sida
Citera
För närvarande saknas läkemedel som får användas mot röda hönsvalster hos höns. Ett bekämpningsmedel finns dock som får användas mellan hönsomgångarna när värphönsstallet är tomt.

Dessutom finns flera kiselbaserade handelspreparat tillgängliga. Effekten mot hönskvalster är dock inte vetenskapligt utvärderad för samtliga preparat.

Röda hönskvalster är mycket svåra att utrota, även med kvalstergifter (akaricider), därför får man ofta inrikta sig på att försöka reducera antalet kvalster i hönshuset. Observera att parasiten ska bekämpas i sina gömslen i hönshuset (inte på hönsen) eftersom kvalsten bara vistas på fåglarna under sitt blodmål. Följande råd bygger på praktisk erfarenhet.

Den viktigaste åtgärden är att noggrant rengöra hönshuset mellan djuromgångarna (eller regelbundet vid kontinuerlig djurhållning). Högtryckstvätt med hög värme eller ångtvätt har effekt mot kvalster.

Vid kraftiga kvalsterangrepp under pågående äggproduktion eller i en hobbyflock måste antalet kvalster reduceras omgående av djurskyddsskäl. Detta kan åstadkommas genom noggrann rengöring i kombination med till exempel kalkning, dammsugning och tvättning med detergent (såpa eller diskmedel). Målning av väggar och golv kan ha viss effekt.

det är som sagt inte helt lätt att bli av med dessa kvalster då de är envisa... om jag inte minns helt fel så har SVA vid tester haft ett hönskvalster i en stängd burk utan tillförsel av mat, i 9 månader innan den dog

såg även att du fått tips om Etotal, Etotal är dock ett bekämpningsmedel mot loppor så jag är tveksam till att effekten på kvalster är speciellt stor....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-08 kl 05:39 »
Någon häruppe fick hönskvalster i sitt nya fina hönshus.
Hon tog ut Anticimex som sprutade ,
sen fick hönshuset stå tomt minst ett år vad jag minns.
Det var ingen trevlig historia.
Kolla först vad det är.
Hedemorahöns

Chester

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-08 kl 08:25 »
Wellpapp it is... Hoppas att det är något annat, för det där lät inte lättt att bli av med. :-\

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 10 mar-08 kl 10:22 »
Etotal funkar på löss och kvalster också, det gäller dock att använda lagom.
Råkade överdosera på en Brahmahöna... hon gick låg som en anka i en dag men nästa var hon helt ok. En Kockin gick baklänges även denna en dag.

Det bör tilläggas att det är karens på äggen. Jag satte tre månader för att vara säker. Etotal förlamar och dödar kvalster, å enligt mina "testar" förlamas även hönan vid överkonsumtion.

Etotal fungerar bra i hönshus och på hönor men enligt förpackningen är den för illrer.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Chester

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 mar-08 kl 12:44 »
jag har satt ut en bit wellpapp vid sittpinnen. Snokade i sprickor och springor, såg ingenting, men det är ju ingen garanti. Hönsen har ingen ohyra på sig. Däremot hade Agda ett blåmärke på bröstet, hon verkar ha förlorat en stor fjäder där, kan det ge blåmärken?

Om det nu INTE är kvalster, vad kan det då vara som ger röda prickar på äggen? Det är bara en höna av tre som lägger dessa prickiga ägg och hon gör det inte varje dag utan bara någon gång i veckan.

Sullan

« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 16:09 »
Men vad är det för prickar?? Går de bort om du gnider på dem eller är de i själva skalet?

Känns som en dum fråga för jag kanske läste tråden slarvigt???????

Vissa hönors ägg får ju lite prickar i skalet (bruna ägg)...... man brukar se direkt om det är kvalster på ägg för kvalster rör gärna på sig..... gör 'dina' röda prickar det????

Mvh Sullan

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 16:12 »
använd ett förstoringsglas så borde du se vad det är.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 17:37 »
En av mina hönor lägger ägg med små röda prickar på, läste på Lantmännens sida att det var kvalster :-X 

Jo det blodsugande Hönskvalstret orsakar små blodprickar på äggen...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Chester

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 17:52 »
Dom rör INTE på sig! Ser mer ut som om någon svätt på blod med pensel. Idag var där inga prickar, annars skulle jag ta en bild och lägga ut. Prickarna har inte försvunnit när jag har tvättat äggen, men jag har inte gnidit så hårt då, eftersom mina ägg brukar levereras rena  ;D

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 18:17 »

Det bör tilläggas att det är karens på äggen. Jag satte tre månader för att vara säker.

Är det någon som VET hur lång karens det kan vara på äggen?
Står det någonstans?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV:kvalster i hönshuset
« Svar #13 skrivet: 10 mar-08 kl 18:22 »
En av mina hönor lägger ägg med små röda prickar på, läste på Lantmännens sida att det var kvalster :-X
Jo det stämmer. Det blodsugande Hönskvalstret orsakar små blodprickar på äggen...

Är det någon som VET hur lång karens det kan vara på äggen?
Står det någonstans?
Nej det står ingenstans eftersom medlet inte är godkänt för användning på höns.
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 18:24 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bovanägare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 mar-08 kl 18:36 »
De små blodprickarna på äggen är mosade blodfyllda kvalster :( Usch såna små otäckingar. Chester stryk med handen under sittpinnen får du lite blod på handen har du ett gäng sitter där :-\ Jag brukar behandla med ett pulver som heter miljöpulver, helt ofarligt bara att damma på bland hönsen.
En del av kvalstren har ju inte käkat nåt blod så de är grå till färgen och de förflyttar sig snabbt om man har en på handen. Obs de kan bita människor ochså. :)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 mar-08 kl 18:37 »
Föresten kolla redena ochså där kan de bo om hönsen har ovanan att sova i redet och inte på pinnen.

Chester

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 mar-08 kl 18:42 »
Bovanägare: var köper du miljöpulvret? Efter vad jag har läst är det näst intill omöjligt att bli av med dessa otäckingar. Ska jag pudra hönshuset också? Hur gör man? ???

Bovanägare

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 mar-08 kl 18:48 »
Jag köper från en firma som heter Gård och hemskydd, fast det kanske bara finns stora förpackningar. Jag vet inte så noga.
Ja man strör på detta mycket finmalda pulver på sittpinnar och i reden, överallt där hönsen sitter still längre stunder. Man strör två dagar i rad och sen efter sex dar. Det täpper till kvalstren och torkar ut dem jag tror pulvret är gjort av Kiseldioxid. Man får ju hålla efter sen och städa och pudra med jämna mellanrum.

Chester

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 mar-08 kl 18:56 »
Går det inte bara att ta ut hönorna och spraya med typ Radar? Det brukar ju döda det mesta.. Och sedan vädra och pudra hönorna om det behövs (verkar råda delade meningar om detta)?

Bovanägare

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 mar-08 kl 19:04 »
Kan, kan man väl men det blir ju gift i ströet. Jag vet att de dör av radar. Men de finns säkert ägg gömda i springor och gömslen(alltså kvalsterägg). Man får nog spruta flera gånger fast jag tycker det är bättre med ogiftiga alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser