Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svag tvillingkalv ingen sugreflex  (läst 4905 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Svag tvillingkalv ingen sugreflex
« skrivet: 05 mar-08 kl 22:21 »
I morse kalvade Klara, tvillingar i år igen  :o. Olikkönade dessutom  :'(

Första kalven (kvigan) var snabbt uppe på benen och åt, andra (tjuren) har vi försökt hålla liv i hela dagen. Värmt med filtar och fläktar och matat med urmjölkad råmjölk. Men det är inte mycket han får i sig, har knappt någon sugreflex. Hur mycket måste han få i sig första dygnet (rödkulla)? Hur länge klarar man hålla liv i dem på detta sätt innan de måste piggna till? Har han ens någon chans att klara sig eller är det troligtvis kört? Han har inte direkt blivit piggare under dagen trots alla åtgärder...
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Svag tvillingkalv ingen sugreflex
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 22:42 »
Har du gett kalven Selen när den föddes?
(att kalvar är små och svaga vid födseln kan bero på E-vitaminbrist)

Svårt att sia om överlevnad när kalven är så där dålig. Har vet. tittat på den ?
Vätskebehovet är ungefär 10% av vikten.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 05 mar-08 kl 23:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-08 kl 22:45 »
Hoppas det reder sig Skumme!

Och va bra att du får hjälp av Rosa  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 mar-08 kl 11:41 »
Uppdaterar!

Gav kalven lite mjölk, varav det mesta rann ut, vid 01 och ringde vet strax efteråt, hon dömde då ut honom på telefon, sa han skulle vara död innan morgonen (eftersom han bara låg ner och hade fått i sig så lite mat). När sambon gick ut vid 4 stod han på benen för första gången, sen har jag fortsatt mata honom under förmiddagen, han har börjat suga ordentligt nu och är så mkt piggare! Har försökt få honom att stå upp och försöka dia men det värsta är att kon blir irriterad då, kan hon ha stött bort honom?

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-08 kl 11:42 »
P.S. Han är inte liten, utan en jättekalv!  :o Kvigan som var piggare var däremot nog den minsta kalv jag sett...

git

• På våran gård är det
« Svar #5 skrivet: 06 mar-08 kl 16:55 »
Härligt Skumme.
Du ska ska se att det ordnar sig med kalven.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 23:04 »
Han är vid liv, men vill inte dia, och kon vill inte att han gör det heller. Har fått urmjölkad mjölk från kon, men nu har vi också köpt ersättning för att komplettera med. Bör man låta honom gå kvar med kon (och syrran), finns det hopp att diandet kan komma att fungera inom några dagar, eller är det troligtvis redan kört och bättre att ha honom för sig själv?

git

• På våran gård är det
« Svar #7 skrivet: 07 mar-08 kl 09:22 »
Äter han själv ur flaska, orkar han då suga?
Hur har du korna,uppbundana,box, eller lösdrift?
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

bengtssonlina

« Svar #8 skrivet: 07 mar-08 kl 09:49 »

Fortsätt ge honom råmjölk, det är den som är viktigast just nu. Där får den skydd från mamman som ska hålla längre fram. Mjölkersättningen innehåller inget sånt, "bara" näring. Det behöver den i f s ändå men om den inte har något immunförsvar så har den dåliga chanser hur mycket näring den än får. Det är viktigast första dygnet med råmjölk, då är kalvens tarmslemhinna "öppen" och kan ta upp även antikroppar (från mammans råmjölk) i blodet som sen hjälper kalven tills den själv kan klara av infektioner.

En kalv bör dricka 15 % av sin kroppsvikt av råmjölk (OBS!! råmjölk inte vanlig mjölk) under sitt första dygn här i världen.
Man kan ge dem 2-4 l åt gången minst.

Lycka till!!!

/Lina

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-08 kl 14:57 »
Han suger ur diflaska för kalv nu, fast vi var tvungna göra hålet lite större. I början var det medicinspruta som gällde då han knappt hade någon sväljreflex ens.

Vi hade honom själv i en box första dagen, men tog sen in mamma ko och tvillingsyrran (alla går lösa). De andra djuren går dock på lösdrift.

Äter han själv ur flaska, orkar han då suga?
Hur har du korna,uppbundana,box, eller lösdrift?

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-08 kl 15:05 »
Hej igen!

Kalven är ganska pigg nu, han har fått till största delen urmjölkad råmjölk onsdag, torsdag och fredag. Har bara kompletterat med lite ersättning inatt. Han har blivit mindre rädd för mamma ko och visat allt större intresse för juvret och kossan har varit mer intresserad av honom och slickat honom, och förut i dag vågade han sig fram för att ta en spene i munnen! Något sugande gjorde han inte, men kanske kanske kan det vara på väg åt rätt håll nu! Håll tummarna...

git

• På våran gård är det
« Svar #11 skrivet: 07 mar-08 kl 15:37 »
Låter som det är en överlevare och han kommer att fixa det med lite tid, bra att du gett mjölk från kon.

Bra jobbat
fortsätt berätta hur det går oc gärna en bild på underverket
Sjuhäradsbygden

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-08 kl 22:55 »
Hej alla!

Nu diar kalven för allt vad han är värd :-*. Är så glad och lättad även om det kanske är för tidigt att helt blåsa faran över. Tänker under morgondagen binda upp kon och ge henne kraft medan jag gör rent för att se att han verkligen får komma till och äta längre stunder. När tror ni man kan sluta stödmata?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 08 mar-08 kl 02:44 »
Hej alla!

Nu diar kalven för allt vad han är värd :-*. Är så glad och lättad även om det kanske är för tidigt att helt blåsa faran över. Tänker under morgondagen binda upp kon och ge henne kraft medan jag gör rent för att se att han verkligen får komma till och äta längre stunder. När tror ni man kan sluta stödmata?

Härligt att det funkar så pass bra nu. :-*

Jag tror att ni ganska lätt kommer att märka när det är dags att sluta med ersättningen, han vill då helt enkelt inget ha av er, han är mätt iaf.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser