Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chokladpudding  (läst 3033 gånger)

ingegärdsgårn

Chokladpudding
« skrivet: 05 mar-08 kl 19:40 »
Jaha, ett mumsigt recept som jag utlovade i bantningstråden ;D, men som jag lägger här ::)
Blanda följande i en gryta.
6 dl mjölk
3 matskedar socker
3 matskedar kakao
5 matskedar maisenamjöl
ett ägg
Rör med en visp innan du sätter på plattan. Rör nere i bottnen av grytan medan du kokar upp.Rör hela tiden och ha inte för hög värme.
När smeten börjar tjockna så lyfter du undan grytan från plattan. Blanda in 1 msk vaniljsocker och vispa kraftigt. Häll upp i en glasskål. Strö lite socker ovanpå så blir det inte "skinn".
Låt svalna. Sätt in i kylskåpet. Servera med grädde.
Ät och njut. Ska räcka till fyra, men .... :o

ingegärdsgårn

SV: Chokladpudding
« Svar #1 skrivet: 06 mar-08 kl 19:28 »
Jaha,  många har läst :D men är det någon som har provat ??? Tydligen många gottegrisar på forumet
Vill gärna höra kommentarer, om ni gillar puddingen lika mycket som vi gör här hemma. Det gäller att ta rätt mångd maizena. För lite - då blir puddingen rinnig. För mycket så blir det klumpar

getbiten

« Svar #2 skrivet: 08 mar-08 kl 17:49 »
OJ OJ OJ  vilken god pudding fixad på  getmjölk helt suverän med lite grädde på........
En lördagsefterrätt. TACK :D

ingegärdsgårn

« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 09:45 »
Har aldrig använt getmjölk, men älskar getost. Tränger inte getmjölkssmaken igenom? Intressant choklad +getmjölk.  Ska prova när jag får tag i getmjölk.
Ja, antalet läsare ökar, men hur många provar  ???
Skriv en rad när du har provat!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 21:37 »
Det finns ingen getsmak i getmjölk. Hörni, pröva en riktig creme brylé på getmjölk. Så gott att man bara dööööör  :-[

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 12 mar-08 kl 21:51 »
Usch vad gott det låter, chokladpudding och brylépudding på getmjölk. Det ska jag göra så fort jag har tillgång till mjölk. Om nu bara min getmadam behagade föda någon gång. (Väntar och väntar)

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-08 kl 15:25 »
Gjorde detta! Visserligen är jag ingen chokladpuddingfreak, men mina gubbar sa att det smakade
lika bra eller t o m bättre än köpe! (Inte så söt). Och åtgång på det - det var det... Tack för recept!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-08 kl 15:52 »
Vi gillade den också :D Med kokosflingor på  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-08 kl 14:05 »
En höjdare! Åh vad enkelt.. det borde väl gå att göra genom att smälta choklad istället för kakao?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 04 apr-08 kl 14:27 »
Det är samma recept som jag är uppvuxen med (och ofta gör), fast vi gör den utan ägget. Jag brukar riva lite apelsinskal över, eller blanda det i grädden. Mums! ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ingegärdsgårn

« Svar #10 skrivet: 04 apr-08 kl 15:35 »
ja, det är verkligen en höjdare och så lätt. Den är mycket godare än de man köper, tycker jag. Ska pröva med apelsinsmak, det är ju lättare att få tag i apelsinskal än getmjölk. ;D
Jag testar recept och endast höjdare åker in i min receptsamling. Oftast är recept som man får av andra bäst. Har ni något smarrigt?

JoKri

« Svar #11 skrivet: 09 apr-08 kl 10:40 »
Oj, vilken god chokladpudding ingegärdsgårn! Provade att göra den i helgen och både jag o maken tyckte den var rikigt smarrig. Nästa gång ska jag prova att riva/hacka över choklad... Tack för receptet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser