Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Städa!  (läst 7528 gånger)

ingegärdsgårn

SV: Städa!
« Svar #20 skrivet: 06 mar-08 kl 19:06 »
På BBC prime finns ett program som heter the Life laundry. Då slänger de ut allt i ett hus på gräsmattan och sedan slängs allt onödigt. Hemmet tapetseras etc . Hör till saken att när de börjar så är huset fullsmockat med junk. Håller med tidigare talare det är skönt att titta på sådana program för då ser man hur lite?  man själv samlar på  ;D
Har som projekt att slänga allt inkl bra och ha grejer etc innan sommaren. Målsättningen är att det jag inte använt på ett år ska ut! :P

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 mar-08 kl 19:57 »
Det värsta är att det vissa slänger är ju bra och fina saker.
Obs nu är jag ingen lumpsamlare. Min far rensade lite åt min
farmor och slängde ett handsytt lapptäcke!!!!!!Helt och fint! :o
Att inte jag dog när jag hörde det.

Våmhuskullan

• -
« Svar #22 skrivet: 06 mar-08 kl 21:45 »

Citera
Ja, kände precis samma. Men satte nästan teet å mackan i halsen   !!!! KAN folk verkligen bo så? 6-7 tvättsäckar emd smutstvätt omkring i hela lght´n   Tror ibland att det är ganska iscensatt, är skeptiskt mot vissa "dokumentärer"....
tro mig då jag säger att dte finns folk/familjer/ensamma som kan leva värre än så!!!
och då är det friska människor alltså, inte psykiskt störda/handikappade.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #23 skrivet: 06 mar-08 kl 21:46 »
;D Ja, kände precis samma. Men satte nästan teet å mackan i halsen  :o !!!! KAN folk verkligen bo så? 6-7 tvättsäckar emd smutstvätt omkring i hela lght´n  ??? Tror ibland att det är ganska iscensatt, är skeptiskt mot vissa "dokumentärer"....
Ja man kan ju undra hur de står ut när det knappt går att ta sig fram, men det kanske är så att har man nått en viss nivå så blir det för mycket att ens börja ta itu med det  :-\  

Var en gång och tittade på en lägenhet som jag eventuellt skulle köpa, men den skulle platsat i det programmet. Det hade krävts sanering av den innan renovering, jätteäckligt  :P
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Våmhuskullan

• -
« Svar #24 skrivet: 07 mar-08 kl 12:09 »
Citera
Var en gång och tittade på en lägenhet som jag eventuellt skulle köpa, men den skulle platsat i det programmet. Det hade krävts sanering av den innan renovering, jätteäckligt 

har gjort ett antal såna saneringar...ibland tycker man att det vore lämpligast att riva golv och väggar med tanke på vad som läckt och krypit in...men pengar styr ju även där...skulle inte flyttat in ens efter sanering ;)
Det är efter såna jobb man kan unna sig en redig "hutt" , av medicinska skäl 8)

Alissa

« Svar #25 skrivet: 10 mar-08 kl 12:52 »
tro mig då jag säger att dte finns folk/familjer/ensamma som kan leva värre än så!!!
och då är det friska människor alltså, inte psykiskt störda/handikappade.

En undran ... är de verkligen friska eller är de "till synes friska"?

En bekants dotter var högpresterande, superintelligent, humoristisk, älskad av alla och därtill snygg.  Ingen, vare sig familj, pojkvänner, arbetskamrater eller vänner hade anat vad som dolde sig bakom hennes lägenhetsdörr! In till henne fick ingen komma. Inga drogproblem, ingen alkohol med i bilden ... men med en själ som mådde exakt så som det såg ut i hennes hem, dvs. som de värsta hem ni ser i TV. Den framgångsrika, vackra unga kvinnan levde i skit upp till öronen och det kryllade och kröp överallt berättade min bekant. Efter många, många år av "lögner" sprack den fina fasaden, hon blev vräkt och hela hennes liv gick i kras. Det som ser ut som det "perfekta livet" kan vara en manipulativt skicklig persons fasad. Det sociala nätet fångade upp henne och det visade sig att hon levt med en långvarig och mycket djup depression som hon förtvivlat försökt dölja för alla. Inte för att luras, utan för att försöka leva upp till andras förväntningar på henne. Till slut orkade hon inte längre, luften gick ur henne och allt uppdagades.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 mar-08 kl 12:54 »
Det var som f-n! :o
Om man lever så som de gör som har varit med i programmet hittills....
ja man kan inte va helt frisk i huvudet då!
Stackar ungar som inte har annat val än att leva i skiten... :-\

Sommartorparn

« Svar #27 skrivet: 10 mar-08 kl 13:02 »

Det är hur som helst alltid svårt att veta var gränsen går för psykiska sjukdomar/handikapp. Tydligt blir det t ex när någon helt enkelt inte blir diagnosticerad och därför får höra från alla håll att han/hon ska rycka upp sig - och sen får diagnosen och plötsligt finns det förståelse från alla håll och kanter - men det rör sig om samma person. Att man klagar på vissa att de inte har empati, samarbetsförmåga mm, för det måste man ha. Vad är en vanlig avvikelse (som kanske går att träna bort) och vad är ett funktionshinder (som i vissa fall kanske också går att träna bort, men i andra inte)?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 10 mar-08 kl 13:46 »
Såg en snutt på tv4 igår och ett program som hette ngt i stil med "Rent hus"
Där var det ÄCKLIGT skitigt.
Det ser verkligen snuskigt skitigt ut hemma hos dom som är med i programmen.

Men... det som förvånar mest (tycker jag).
Är att dom som är med i programmet blir upprörda efteråt, över att folk tycker att det varit just gräsligt skitigt....
Trodde dom verkligen att det inte skulle bli så ???

Programmiden är ju en "freakshow"
och jag blev förvånad över att dom hittade några som frivilligt ville vara med...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Alva

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 mar-08 kl 14:23 »
Det ser verkligen snuskigt skitigt ut hemma hos dom som är med i programmen.

Är att dom som är med i programmet blir upprörda efteråt, över att folk tycker att det varit just gräsligt skitigt....

och jag blev förvånad över att dom hittade några som frivilligt ville vara med...

Visst är det märkligt !
Jag menar om de vore behäftade med noll självinsikt så skulle de väl inte ansöka överhuvudtaget ? Och om de inser att det är skitigt hemma hos dem så borde de ju förstå att det inte är lite skitigt om någon vill göra underhållning utav det.
Folk är konstiga på mer än ett sätt !
Att de kan med att visa upp sin skit begriper jag inte heller, om jag hade låtit det gå så långt så hade jag aldrig kunnat med att visa upp det , särskilt inte i tv.
Precis som färnäskullan så har jag sett åtskilliga exempel på allt från rejält skitiga hem till "rena" misären och självklart är det så att det hos dessa människor är något som gått alldeles snett .
Att det periodvis kan bli lite stökigt och kanske inte precis skinande rent är ju en sak, det kan ju bero på arbete eller sjukdom eller något liknande men det finns en gräns där också.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #30 skrivet: 10 mar-08 kl 14:47 »

Ja, man blir förvånad både över att de ställer upp och att de blir förvånade över reaktionen!

Vet kompisar som har haft städhjälp och de säger att de blev bättre på att hålla undan själva eftersom de inte ville att städerskan skulle tycka att de hade det alltför stökigt och skitigt. Tycker själv att det jobbigaste med att städa är ändå allt småplock som man inte kan överlåta till någon annan eftersom de inte vet var allt ska vara. När allt är undanplockat tar ju inte resten så lång tid, men det är ju rätt tråkigt att dammsuga  :P så det hade ju varit skönt med någon som kom och gjorde det, dammade och torkade golv  :)
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Våmhuskullan

• -
« Svar #31 skrivet: 10 mar-08 kl 15:51 »
Citera

som jag skrev, det finns de som ÄR friska som har jä-ligt skitit  ;)
dom bryr sig helt enkelt inte och har inget intresse i att ha rent och smittorisken tänker de inte på.

och ja det är synd om barn som växer upp i sådana hem...barnet bryr ju sig om hur det ser ut hemma om kompisar ska följa hem.
Citera
ja man kan ju förvånas, men de reaktioner jag mött ute på arbete är att dom helt enkelt inte bryr sig så mycket och många har blivit "hemmablinda"
många tror att städa är att dammsuga lite och så...men det är ju att hindra smittspridning också, inte bara ta bort störande skräp på golvet och damm på hyllor.
Citera
Det är hur som helst alltid svårt att veta var gränsen går för psykiska sjukdomar/handikapp. Tydligt blir det t ex när någon helt enkelt inte blir diagnosticerad och därför får höra från alla håll att han/hon ska rycka upp sig - och sen får diagnosen och plötsligt finns det förståelse från alla håll och kanter - men det rör sig om samma person. Att man klagar på vissa att de inte har empati, samarbetsförmåga mm, för det måste man ha. Vad är en vanlig avvikelse (som kanske går att träna bort) och vad är ett funktionshinder (som i vissa fall kanske också går att träna bort, men i andra inte)?[/quoe]

vanlig avvikelse och funktionshinder/diagnos är olika saker. att ha en funktionsnedsättning är just det ordet beskriver och det är ju ingen tillfällig vanlig avvikelse om jag ska "snabbförklara"  :D Men funktionsnedsättningen kan ju minskas med anpassning av miljö m.m. men en diagnos försvinner ju inte ioch med det! samma person har ofta olika stor nedsättning i olika miljöer.vanligt.
men det du skrev om hur omgivningen ser på en odiagnostiserad och samma peron efter diagnostisering är ju vanligt bland folk....
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 15:53 av färnäskullan »

Sommartorparn

« Svar #32 skrivet: 10 mar-08 kl 16:39 »
Hej Färnäskullan, kunde inte citera, för du skrev in i mitt citat. Men du behöver inte förklara skillnaden mellan funktionshinder och icke-funktionshinder. Jag menar att alla inte har en diagnos (för att de inte inser att de skulle kunna få en) och inte heller har lika stor grad av funktionshinder - här i Tyskland är de mycket mera restriktiva med att ge en diagnos på Aspberger t ex. Och en del anses vara avvikande för att de inte är som andra. Frågan är var gränsen går. Och med att träna bort handikapp menar jag att man jobbar på symptomen eller satsar på det man verkligen kan (träna en kompenserande kroppsdel/sinne)  - även om handikappet förstås är kvar i botten. Den som är medveten om att han/hon är självfixerad (tänker nu på det autistiska spektrat som jag väl känner till vissa delar av) kan jobba på det och försöka tänka på att fråga "och vad gjorde du igår?" eller säga "snygg tröja".

Summan av kardemumman är att man ska kunna acceptera att människor är avvikande även om de inte har en diagnos. Man ska få ha olika karaktär och egenskaper. Och man ska försöka stå ut med folk som aldrig tänker på att fråga hur man mår. Det var så jag menade.

Våmhuskullan

• -
« Svar #33 skrivet: 10 mar-08 kl 17:24 »
ja det blev lite skumt i citatet där  :P

jag trodde du ställde en fråga där då det var ett frågetecken  ;D
ang gränserna så finns det klara tydliga regler i detta då diagnos sätts och hur det e i tyskland vt jag inte, men jag vet att det är inte lätt här i sverige hellr. Många föräldrar såsom jag fick kämpa i 5 till jättemånga år innan det diagnostiseras.
Citera
Summan av kardemumman är att man ska kunna acceptera att människor är avvikande även om de inte har en diagnos. Man ska få ha olika karaktär och egenskaper. Och man ska försöka stå ut med folk som aldrig tänker på att fråga hur man mår. Det var så jag menade.
japp, summasumarum. alla ska respekteras, accepteras oavsett diagnos karaktär,egenskaper m.m. skulle vara tråkigt om alla var lika  ;D
(men en diagnos kan vara en hjälp för många i sverige då man annars inte kan få hjälp)
och att jobba på svagheter alt förstärka starka sidor hoppas jag alla tänker på...oavsett vad/vem.

fast nu blev ju allt lite OT  :-[

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 10 mar-08 kl 22:20 »
Tycker själv att det jobbigaste med att städa är ändå allt småplock som man inte kan överlåta till någon annan eftersom de inte vet var allt ska vara.

Skojar du?? Det är just detta småplock som gör att jag inte städar så ofta! Jag börjar nånstans, blir förvirrad över var jag ska stuva undan grejerna, sätter dem nånstans, och upptäcker så nått nytt som behöver uppmärksamhet, funderar, vet inte var jag ska sätta det osv.. Att skrubba rent ett plockat hur är väl ingen konst!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #35 skrivet: 11 mar-08 kl 07:20 »
Jag är en slarver!!! 

Men upptäckt att om man hela tiden plockar undan och stuvar saker och ting där dom ska va så får man tid över till att göra sånt som e kul....

Men... det är inte lätt när man har för mycket på gång hela tiden... 

Drar man ner på aktiviterna och försöker leva minimalistiskt så finner man tiden... 
Och då kan man ha det rent och fint oxå
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 mar-08 kl 13:03 »
Svårt att leva minimalistiskt med stor familj ;)
Man lever nog mer maximalistiskt!  ;D
Lyckades dock genomföra en storstädning av köket i helgen.
Man mår f-n så mkt bättre när det är rent....sen är det
helt ok med lite skit i hörnen ;)

Intressant det där med psykiskt välbefinnande kontra
rent hemma eller tvärtom.

Min granne då jag bodde i Gbg hade städmani. Det var
baske mig obehagligt. Samtidigt som man satt i soffan
puffade hon rätt kuddarna bakom ryggen på en.
Hon sprejade super 10 överallt så hennes två barn
fick eksem och allergier. Behöver jag nämna att vi
bara umgicks en kortare period. :-\

Våmhuskullan

• -
« Svar #37 skrivet: 11 mar-08 kl 17:00 »
Intr
Citera
essant det där med psykiskt välbefinnande kontra
rent hemma eller tvärtom.

Min granne då jag bodde i Gbg hade städmani. Det var
baske mig obehagligt. Samtidigt som man satt i soffan
puffade hon rätt kuddarna bakom ryggen på en.
Hon sprejade super 10 överallt så hennes två barn
fick eksem och allergier. Behöver jag nämna att vi
bara umgicks en kortare period.

ja det där är också ganska intressant med vissa...att dom är så maniska i sitt städande. Jag vet en som höll på och städa jämt jämt, då det kom besök tog hon sopen och sopa upp ev gruskorn som kommit in m skorna. vid fikat hade hon trasa i handen ifall en våt fläck skulle uppdagas på bordet. börja diska direkt en kopp var urdrucken,,,ja manisk. men faschinerande samtidigt hur olika vi alla är.

majapiraya

• Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 11 mar-08 kl 18:56 »
Skojar du?? Det är just detta småplock som gör att jag inte städar så ofta! Jag börjar nånstans, blir förvirrad över var jag ska stuva undan grejerna, sätter dem nånstans, och upptäcker så nått nytt som behöver uppmärksamhet, funderar, vet inte var jag ska sätta det osv.. Att skrubba rent ett plockat hur är väl ingen konst!

Hojja!!! Precis så är jag med. Plockar rent å fint på nån bänk/plats. Upptäcker sen att sakerna förflyttats till en ANNAN plats i huset... så måste man flytta dem därifrån..till en TREDJE plats..pust   ::)

När allt är bortplockat är det ingen konst att skrubba rent.
Man kanske borde ta fram sopsäcken...
Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr....Karin Boye

Våmhuskullan

• -
« Svar #39 skrivet: 11 mar-08 kl 21:14 »
Citera
Hojja!!! Precis så är jag med. Plockar rent å fint på nån bänk/plats. Upptäcker sen att sakerna förflyttats till en ANNAN plats i huset... så måste man flytta dem därifrån..till en TREDJE plats..pust   

När allt är bortplockat är det ingen konst att skrubba rent.
Man kanske borde ta fram sopsäcken...
därför "yrkesskadade" jag tar ett rum i taget  ;)

allvarligt så är det MYCKET vanligt att folk gör som ni då de städar...så det e "normalt"

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser