Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag detta till verklighet? (bo i skogen)  (läst 2925 gånger)

P87

Hur gör jag detta till verklighet? (bo i skogen)
« skrivet: 03 mar-08 kl 03:45 »
Hej, allesammans!
Jag är ny här på forumet så ni får ursäkta mig om jag är lite okunnig. Jag har några frågor som jag undrar om ni kunde hjälpa mig att besvara.

Är detta möjligt att genomföra?

Jag skulle vilja skaffa något liknande det här. Det är ett bostadsklot som man fäster mellan 3 träd och som tydligen är ganska bra isolerat.

Det jag skulle vilja göra är sätta upp ett sånt här klot i en skog. Är det möjligt att köpa en bit mark i skogen, kanske en hektar, som ligger vid en bäck? För att sedan använda bäcken för att hämta dricksvatten och tvätta sig i? Behoven görs i skogen. Är det lagligt att bo såhär?

Det jag vill göra är att prova på att bo i det här klotet i ett år. Maten köper jag förmodligen på en gång. Stora kvantiteter med ris, potatis, all möjlig mat som går att förvara länge, torkat kött mm.

Kontakten med omvärlden sker genom en bärbar dator med trådlös uppkoppling som laddas upp med en portabel solcellsladdare.

Mvh

P87/ den totala nybörjaren

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hur gör jag detta till verklighet? (bo i skogen)
« Svar #1 skrivet: 03 mar-08 kl 06:32 »
Visst är det möjligt. Men om du inte skall misslyckas kan det vara bra att du förbereder dig.

Träna på sommaren att bo ute i naturen. Kanske i tält. Då behöver du inte köpa någon mark utan kan utnyttja allemansrätten. Vandra omkring och försök hitta en lämplig plats för mera permanent boende.

Vintertid kan du träna genom att bo i en husvagn. Billigt det också, och snarlikt de där sfärerna. Kanske en bonde låter dig sätt husvagnen ute i hans skog. Skulle rent av kanske gå att lyfta upp en husvagn på en plattform så blir det nästan som dom där sfärerna. Bara mycket rymligare och bekvämare. Ett alternativ kan vara att bygga en vagn i trä. Kanske i avancerat sandwich materiel som sfärerna.

Du bor då väldigt billigt och kan lägga undan pengarna från ditt heltids jobb(!) för att ha som grundplåt när du skall köpa dig en plätt mark någon gång i framtiden.

Problem som du kan fundera på, under träningen, kan vara hur du skall klara uppvärmning och vatten vintertid när bäckarna fryser. Vedeldning är oftast inte speciellt miljövänligt i små järnkaminer. Men det finns bra miljövänliga och effektiva kaminier också, fast då blir det nog lätt ganska dyrt.

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser