Har du halsband på kossan så kan du ju knyta fast ett grimskaft i nåt hörn av boxen o o ställ dit hinken med krfatfoder dör o haka fast henne...då hon äter... sen kan du ju göra de du vill med kalven..
Många rödkullor har mykcet starka moders känslor!! men om de går emot dig då måste du bli arg på henne ... de är du som bestämmer... du måste försvara dig...
jag brukar säga att de måste uppfostras... helst redan som kalv,... som rosa säger att de är du som bestämmer när du leder dem, osv...
tex mjölkor skall ju lära sig att kliva åt sidan o intte trampa på den som mjölkar osv...
Har en kviga nu som försöker stånga mig i baken härom dan då jag tvättade henne innan mjölkning... hon är lite öm i juvret ännu o blev väl lite irriterad på mig... me då fick jag bli arg på henne...
nästa gång var jag med o saqtte upp klacken på stövln så hon fick den på nosen... nu gör hon inte så mer...
Hon försökte ett tag att inte släppa upp mig i båset... altså istället för att flytta sig åt sidan så klev hon åt andra hållet...
o försöker pressa så man inte kan göra de man vill när man skall mjölka...
men de är ju den som mjölkar som bestämmer...
Så uppfostran de behövs... annars blir de farligt. då de ändå är ganska stora djur...
Man uppfostar ju sina barn o alla andra djur tex hästar...tycker de måste vara själv klart att även uppfostra korna...
Sen brukar de bli jätte snälla o trevliga...