Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalvtämjning  (läst 2862 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Kalvtämjning
« skrivet: 29 feb-08 kl 12:07 »
Våra kor var uppbundna när vi fick dem och hyfsat tama. Hos oss har de dock gått på lösdrift och den ena är ganska arg av sig särskilt runt kalvning. Våra kalvar från förra året hann vi tyvärr inte med att få tama innan det var "för sent", så nu vill jag inte missa tillfället med årets kalvar varav den första föddes i söndags.

Nu till min fråga, hur mycket och vad behöver man göra med kalven för att få den riktigt tam? Har suttit hos kalven och klappat den så ofta jag hunnit vilket kanske blivit 3 tillfällen per dag under några minuters tid. Är det för lite?  Vad bör jag mer göra med den? Kan man ta ut och gå med den? I så fall vad ska man leda den i då och hur får man den att följa med?

/en novis
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kalvtämjning
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 15:51 »
Borsta den över hela kroppen med en borste,
bind upp den så den lär sig stå bunden vilket också lär den samtidigt att det är du som är den "starkare" vilket är jättebra sen när kalven väger flera hundra kilo...

Lär den bli ledd i grimma liksom att stå bunden i grimma.

Att bara klappa dom, gör dom inte tama utan gör bara att dom accepterar att någon klappar dom och det är kanske inte bara det du vill att dom ska lära sig ???

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 29 feb-08 kl 16:17 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 17:15 »
Gör precis samma som du skulle ha gjort med en fölunge!!

Det har funkat bra med vår lilla fjälltjuris. Han är snällare än en ponny. Blir ledd i grimma och lyfter fötter osv. :)

Lär dom sånt som du vill att dom ska kunna som vuxna!

( Såg du Falköpingstidningen före jul där vi var med? Han o jag var med på levande julkrubba i Floby ;))
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 18:04 »
Har du halsband på kossan så kan du ju knyta fast ett grimskaft i nåt hörn av boxen o o ställ dit hinken med krfatfoder dör o haka fast henne...då hon äter... sen kan du ju göra de du vill med kalven..

Många rödkullor har mykcet starka moders känslor!! men om de går emot dig då måste du bli arg på henne ... de är du som bestämmer... du måste försvara dig...
jag brukar säga att de måste uppfostras... helst redan som kalv,... som rosa säger att de är du som bestämmer när du leder dem, osv...
tex mjölkor skall ju lära sig att kliva åt sidan o intte trampa på den som mjölkar osv...

Har en kviga nu som försöker stånga mig i baken härom dan då jag tvättade henne innan mjölkning... hon är lite öm i juvret ännu o blev väl lite irriterad på mig... me då fick jag bli arg på henne...
nästa gång var jag med o saqtte upp klacken på stövln så hon fick den på nosen... nu gör hon inte så mer...

Hon försökte ett tag att inte släppa upp mig i båset... altså istället för att flytta sig åt sidan så klev hon åt andra hållet...
o försöker pressa så man inte kan göra de man vill när man skall mjölka...
men de är ju den som mjölkar som bestämmer...

Så uppfostran de behövs... annars blir de farligt. då de ändå är ganska stora djur...

Man uppfostar ju sina barn o alla andra djur tex hästar...tycker de måste vara själv klart att även uppfostra korna...
Sen brukar de bli jätte snälla o trevliga...
 ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-08 kl 12:35 »
Tack för alla tips! Nu ska här tämjas kalv  ;D

Frances: jo jag minns artikeln men jag kollade nog inte så noga på bilden tyvärr!

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-08 kl 14:25 »
Han var världens snällaste o skötte sig jättebra när alla småbarnen + jättegamla f.d. bönder ville klappa ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-08 kl 17:33 »
Nu har vi varit på promenad med kalven, hon skötte sig bra! Dock skulle vi behöva införskaffa en bättre grimma till henne, de vi hade hemma var lite för stora. Vilka olika storlekar finns, vad ska jag fråga efter i affären? Har ju ingen större koll på detta...

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-08 kl 18:12 »
Jag hade en fölgrimma från början, men hittade sedan en kalvgrimma i gömmorna, den var faktist lite enklare,av modellen nosgrimma på ridträns med en stor ring under.
Dom borde sälja det på Odal, fråga på kvarnen annars!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 02 mar-08 kl 18:18 »
Bole produkter har en liten kalvgrimma :)
http://bole.e-line.nu

« Senast ändrad: 02 mar-08 kl 18:21 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

soleskog

« Svar #9 skrivet: 05 mar-08 kl 21:44 »
Vetnskapligt har man faktiskt visat att det effektivaste sättet att få kor som gillar människor är att någon gång under kalvens första dagar mata kalven med nappflaska och samtidigt klappa den. Just när man gör det ska inte mamman vara med. Funkar bra på mjölkkor, sämre på dikor antar jag.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 15:21 »
Jo detta gjorde vi ju med den ene tvillingkalven så det stod härliga till....och mycket riktigt var han väldigt tam den första tiden. Sen hann vi inte riktigt med, och han blev lite vildare...men han är fortfarande mest tam av alla kalvarna!

Vetnskapligt har man faktiskt visat att det effektivaste sättet att få kor som gillar människor är att någon gång under kalvens första dagar mata kalven med nappflaska och samtidigt klappa den. Just när man gör det ska inte mamman vara med. Funkar bra på mjölkkor, sämre på dikor antar jag.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 15:21 »
Länken funkar inte?

Bole produkter har en liten kalvgrimma :)
http://bole.e-line.nu

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 mar-08 kl 15:22 »
Hmm, kvarnen tror jag knappast har, men ska kolla på Granngården! Köpte en liten fölgrimma, men den satt illa, och är utväxt nu!  :o

Jag hade en fölgrimma från början, men hittade sedan en kalvgrimma i gömmorna, den var faktist lite enklare,av modellen nosgrimma på ridträns med en stor ring under.
Dom borde sälja det på Odal, fråga på kvarnen annars!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-08 kl 15:25 »
Har tyvärr inte riktigt hunnit med kalvarna då vi fick hem en ny häst (en liten åring) ungefär samtidigt som jag varit tvungen att prioritera hanteringen av. Men ska försöka ta nya tag nu. Försöker varje gång jag är klar med hästarna på morgonen/kvällen (förutsatt att sonen sover snällt :o) att fånga in en av kalvarna, binda upp den, borsta och lyfta ben. Tänkte faktiskt inte att man kan göra precis som med en fölunge...

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 29 mar-08 kl 11:35 »
För att köpa Klav grimma  testa www.bole.nu

den funkade sist jag provade..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser