Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sena ankor?  (läst 1554 gånger)

Knopparp

• Halland
Sena ankor?
« skrivet: 28 feb-08 kl 19:41 »
Våra blåankor har inte börjat lägga ägg än...
Han som vi köpte dem av sa att de hos honom felfritt lade sig kring den 26/2 varje år...
Hur har ni andra det?

Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Sena ankor?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-08 kl 19:48 »
Visst behöver väl de, liksom höns, aklimatisera sig innan de börjar lägga....
Eller var det länge sedan du köpte dem?

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 28 feb-08 kl 21:12 »
jag har ju 4 raser och får inte många ägg får väl ca 3 av 13 honor så dom är väl inte på hugget enu.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Knopparp

• Halland
« Svar #3 skrivet: 28 feb-08 kl 21:47 »
Vi fick dem i oktober, så de har nog acklimatiserat sig färdigt.
Kan förstå att våra Blekingeankor kanske inte känner trygga nog att lägga ägg än för de kom ju bara för några veckor sen..

Men det var skönt att höra att 'fjäderfän' också har ankor som ligger lågt än så länge.
Solen och värmen måste kanske komma...  ;)
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 03 mar-08 kl 08:47 »
De flesta ankor och gäss har sin naturliga viloperiod från ca juni/juli till mars/april. De värper ju inte så många ägg per år som tes hönsen gör och äggen kommer ju  kommer ju när betingelserna för en liten ankunge är som bäst. Sen finns det alltid djur som lägger lite bonusägg under höst och vinter och vissa börjar tidigare eller senare än andra.

Så det finns absolut ingen orsak till oro än på många månader  ;)

Knopparp

• Halland
« Svar #5 skrivet: 03 mar-08 kl 11:17 »
Tack Nettis för lugnande ord!

Nu har jag dessutom fått veta att jag hade missförstått uppfödaren, hans började lägga ägg i slutet av februari varje år.... DET är ju en helt annan sak!  :-[ ;D

Mina är ju förstföderskor dessutom så kanske vill de inte lägga sig alls i år... Vi får se hur det blir.  :) :-\ ???

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 03 mar-08 kl 13:09 »
Det brukar bli ägg så man klarar sig och får över...

Mina brukar komma igång i slutet av mars början av april och sen kan de hålla på till slutet av juli eller en bit in i augusti om jag inte låter dem lägga sig.

Här är det fortfarande en dm snö för det kom en dämp i natt. Men ankorna har vaknat til lite och uppvaktar varandra. Snart dags att dela in dem i avelsgrupperna.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 04 mar-08 kl 14:00 »
Vid vilken ålder börja Mignon att lägga ägg?

/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 mar-08 kl 14:08 »
Mignonen är nog inte annorlunda. Min som är född sent i våras lägger ägg för fullt sen en vecka tillbaka!

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #9 skrivet: 06 mar-08 kl 20:18 »
Mina har börjad 29. februari i år, så jag ska baka kaka imorgon.
I fjol började de inte förän 10. mars - jag kollade i min "kladdbok", brukar skriver ner lite sånt som när börja de hur manga ägg..., är faktist ganska rolig med åren.

Knopparp

• Halland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 08:41 »
Nu är vi lugna igen... Idag har vi fått vårt första ankägg för säsongen!  ;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Anders Flix, doompunk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser