Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71028 gånger)

Gille

• -
SV: Myndigheter
« Svar #380 skrivet: 14 nov-13 kl 16:05 »
1,5 cm? Var finner man de måtten och hur ser utförandet ut? Låter mycket.
Kaninuppfödare och pelargontant.

John Rambo

• Gäst
« Svar #381 skrivet: 14 nov-13 kl 17:48 »
Såg på youtube någonstans, tycker det verka vettigt, är man orolig kan man alltid göra mindre.
Pinnarna som finns i handeln (glömmer alltid bort vad dom heter, dom har nämligen ett namn. Läkt tror jag.
För 3-4 kr metern. Bredd är runt 3,5 cm.
3,5-1,5-3,5-1,5 osv.
Så kan man tälja till kanterna så dom blir rundare.
Hur som helst får kanin väldigt mycket yta att stå på, samtidigt som bajskorvarna trillar ner genom springorna.
Så kan man göra hur man vill med fästet, skruva med försänkning, slå i plugg eller kanske binda fast med snöre, om man inte har borrmaskin.
Eller limma med urinfast trälim.

Charlotte

• -
« Svar #382 skrivet: 14 nov-13 kl 18:53 »
Jag hade en kaninbur som jag misstänker är från "Kriget" då många hade husbehovskaniner.
Den hade träspalt, praktiskt eftersom urinen rann igenom halmlagret, opraktiskt när man skulle göra rent.
 I Sverige ska kaniner ha bomaterial och äta hö (till skillnad från många andra länder), hur löser man renhållningen av spaltgolven när det sitter en massa strö och hö i dom?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #383 skrivet: 14 nov-13 kl 19:13 »
Såg på youtube någonstans, tycker det verka vettigt, är man orolig kan man alltid göra mindre.
Pinnarna som finns i handeln (glömmer alltid bort vad dom heter, dom har nämligen ett namn. Läkt tror jag.
För 3-4 kr metern. Bredd är runt 3,5 cm.
3,5-1,5-3,5-1,5 osv.
Så kan man tälja till kanterna så dom blir rundare.
Hur som helst får kanin väldigt mycket yta att stå på, samtidigt som bajskorvarna trillar ner genom springorna.
Så kan man göra hur man vill med fästet, skruva med försänkning, slå i plugg eller kanske binda fast med snöre, om man inte har borrmaskin.
Eller limma med urinfast trälim.

Och självklart skall man lita på vad som publiceras på tuben...

Jo tjena,,,,   Är det nån som har ett lass salt?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gille

• -
« Svar #384 skrivet: 14 nov-13 kl 20:08 »
Jag tror också det blir svårare att städa. Är mest nyfiken.
Hade en kanin som fastnade med benet i en tvådelad hylla (omgjord sandlåda). Kan mäta det mellanrummet (hyllan har masonit över sig nu men kan mäta underifrån) om någon skulle vara intresserad.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #385 skrivet: 14 nov-13 kl 20:27 »
Det tyska förslaget för nya kaninbestämmelser därstädes föreskriver största spaltbredd 11 mm för "slaktkaniner" och 14 mm för "avelskaniner". Jag har ännu ej kommit underfund med definitionerna på slakt- resp avelskaniner. Förmodar att spalten ej blir större i ett eventuellt svensk förslag.
« Senast ändrad: 14 nov-13 kl 20:32 av Edgar »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #386 skrivet: 14 nov-13 kl 20:39 »
De vuxna lär ju inte fastna i lite spalt, men de små.

Broberg

• Gäst
« Svar #387 skrivet: 14 nov-13 kl 23:02 »
Spalt? Då lär det gälla burdjur. Djur i små burar är djurplågeri och bör vara hårt straffbart. Det går utmärkt att hålla kaniner och andra djur på större lösdriftsytor.

Burkaniner är inte ett dugg bättre, än burhöns, eller burgrisar.

Broberg

• Gäst
« Svar #388 skrivet: 14 nov-13 kl 23:09 »
För tanken med självhushålleriet, är väl inte att stödja djur- och naturdåliga djur- och växtfabriker?

Eller är det bensinelverk och egen soptipp, som är grejen?

Gille

• -
« Svar #389 skrivet: 15 nov-13 kl 15:23 »
Burar kan göras stora och fina, och kan inte jämföras med höns i bur. Och alla har kanske inte utrymme för hagar o boxar men kan ändå hålla kaniner för kött till hushållet. Sommartid kan nog de flesta ha gräsburar men på vintern är vanliga burar bra.
(ja, vi har bensindrivet elverk utifall strömmen går mitt i vinern. Men soptipp? eh...)

LeCiffre

• Gäst
« Svar #390 skrivet: 15 nov-13 kl 16:57 »
Varför kan inte kaniner i bur jämföras med höns i dito?

Gille

• -
« Svar #391 skrivet: 15 nov-13 kl 19:01 »
Främst för att det rör sig om SMÅ burar, som de trängs i. Kanske också för att höns i produktion är kortlivade enheter, som utnyttjas till max. Ja vet inte, men det kanske är en annan tråd, ett annat ämne. Men att det skulle vara djurplågeri, och hårt straffbart, kan jag verkligen INTE hålla med om.

Broberg

• Gäst
« Svar #392 skrivet: 15 nov-13 kl 19:18 »
Burar kan göras stora och fina, och kan inte jämföras med höns i bur. Och alla har kanske inte utrymme för hagar o boxar men kan ändå hålla kaniner för kött till hushållet. Sommartid kan nog de flesta ha gräsburar men på vintern är vanliga burar bra.
(ja, vi har bensindrivet elverk utifall strömmen går mitt i vinern. Men soptipp? eh...)

Har jag inte plats till en häst, eller inte vill hyra in mig någonstans, så får jag låta bli att ha häst.

LeCiffre

• Gäst
« Svar #393 skrivet: 15 nov-13 kl 19:22 »
Jag kan inte se den stora skillnaden på att hålla några kaniner i en liten bur där dom får sitta tills dom slaktas, jämfört med att hålla höns i bur. Rörelsefriheten är lika begränsad i båda fallen och det är lika långt från ett naturligt liv.
Upplevd skillnad tror jag snarare beror på att höns hålls för att producera ägg  för försörjning på en hönsfarm, medan kaninerna hålls på hobbybasis.
Ur djurens synvinkel lär det inte vara nån skillnad.

Skogsvilde

• -
« Svar #394 skrivet: 15 nov-13 kl 19:27 »
Jag kan inte se den stora skillnaden på att hålla några kaniner i en liten bur där dom får sitta tills dom slaktas, jämfört med att hålla höns i bur. Rörelsefriheten är lika begränsad i båda fallen och det är lika långt från ett naturligt liv.
Upplevd skillnad tror jag snarare beror på att höns hålls för att producera ägg  för försörjning på en hönsfarm, medan kaninerna hålls på hobbybasis.

Inte det minsta skillnad men med mer utrymme så kan man anse att dom trivs bättre.    Det är förvisso med med en människas syn på saker och ting.
 Och hur djur känner det kan vi faktiskt bara gissa oss till, det är ganska likt meteorologin, man har 50% chans att få rätt.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

• Gäst
« Svar #395 skrivet: 15 nov-13 kl 20:03 »

Ser inte heller någon skillnad. Varken höns eller kaniner, som bor på större ytor, sitter och trycker på en kvadratmeter.

John Rambo

• Gäst
« Svar #396 skrivet: 15 nov-13 kl 21:12 »
Man måste inte ha halm på träspalten.
Hur ska då kanin kunna slita ner klorna mot trägolvet.
Själva meningen med spalt av trä faller bort om man täcker det med halm.
Ska logik i första stadiet vara så svårt att förstå.

Skogsvilde

• -
« Svar #397 skrivet: 15 nov-13 kl 21:17 »
Man måste inte ha halm på träspalten.
Hur ska då kanin kunna slita ner klorna mot trägolvet.
Själva meningen med spalt av trä faller bort om man täcker det med halm.
Ska logik vara så svårt att förstå.

Tja det kan bero på att logiken är svårförstådd.  ::)

Varför skall man snåla på halmen, den ger kaninen sysselsättning och en aktivare dag.
Spaltgolv är ingen fördel för kaninen utan helt enkelt ett sätt för den som hmmrrrr. skall föreställa djurskotarens bekvämlighet.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #398 skrivet: 15 nov-13 kl 22:49 »
En viss skillnad är det dock på kanin och höns. Kaniner bor i hålor och söker tryggheten i något trångt. Höns flyger upp i träd och söker säkerhet där.

Människor har ofta tendens att föra över sina egna preferenser på djur. Se bara på alla hästar som står inne i boxar. Hästar är inte i behov av ombonad bohåla, de vill vara ute och kunna springa undan om något händer.

Håning

• Gäst
« Svar #399 skrivet: 15 nov-13 kl 23:44 »
En viss skillnad är det dock på kanin och höns. Kaniner bor i hålor och söker tryggheten i något trångt. Höns flyger upp i träd och söker säkerhet där.

Människor har ofta tendens att föra över sina egna preferenser på djur. Se bara på alla hästar som står inne i boxar. Hästar är inte i behov av ombonad bohåla, de vill vara ute och kunna springa undan om något händer.
Kan bara gilla särskilt det sitta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 3 användare
Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser