Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71069 gånger)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #300 skrivet: 24 mar-13 kl 13:23 »
Mycket snack och lite verkstad >:D
Bra att Helena på nytt har ändrat sin tolkning. Nu är det helt ok om utlärandet sker ideellt. Bra. Då vet vi att det endast är Jordbruksverkets enskilda tjänstemän som tolkar lagtexten på eget vis utan stöd i lag eller föreskrift. Läs gärna utbildningskapitlet i L22. Finns inget enda ord om försöksdjur. I försöksdjursföreskrifterna finns inte orden slakt nämnt någonstans.
Finns heller ingen text som nämner ordet ideell verksamhet.
Föreningen planerar nu att bedriva den hjälp för medlemmar som nystartade producenter önskar utan att ta betalt för detta.
Livsmedelslagen säger dock att djur skall slaktas i godkända lokaler. Föreningen har kompletta slakterier som kan hyras ut..... >:D
Slaktdelen är gratis. Lokalterna kostar dock.
Vill bara rätta till ett missförstånd gällande mängden som får slaktas. Gränsen är 150.000 kaniner vilket betecknas som "mindre omfattning" Antalet 10.000 kaniner är den mängd som får slaktas med egenkontroll. När antalet djur överstiger detta tal så skall köttet besiktigas av Livsmedlesverkets utsedda veterinärer. När antalet överstiger 150.000 kaniner gäller hela EU-förordningen utan undantag. Rätt skall vara rätt.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #301 skrivet: 24 mar-13 kl 15:29 »
Jag tycker det har varit en del verkstad!  :D

Nu verkar ju de allra flesta vara överens om att det är fullt lagligt att lära sig/lära ut kaninslakt utan tillstånd och försöksdjur under de omständigheter som de allra, allra flesta lär sig det på, nämligen helt privat med hjälp av en bekant som har kunskaper och erfarenhet.

Att folk nu vet att man inte måste vänta på att mer formella utbildningar kommer till stånd och att man inte som nybörjare behöver slakta i strängaste ensamhet tycker jag är superbra!

Tillkommer det sedan möjlighet att den som vill kan lära sig i form av en mer strukturerad utbildning är det ju ännu bättre. Valfrihet är ju sällan dåligt och det finns säkert folk som inte har någon i sin närhet att be om hjälp eller helt enkelt hellre vill gå på kurs.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Halte

• Gäst
« Svar #302 skrivet: 24 mar-13 kl 15:58 »
Gösta, om det nu är så att SJV tolkar regelverket fel och ni är så säkra på det är det väl bara köra på?

Existens!

• Gäst
« Svar #303 skrivet: 25 mar-13 kl 17:36 »
Mycket snack och lite verkstad >:D
Bra att Helena på nytt har ändrat sin tolkning. Nu är det helt ok om utlärandet sker ideellt. Bra. Då vet vi att det endast är Jordbruksverkets enskilda tjänstemän som tolkar lagtexten på eget vis utan stöd i lag eller föreskrift. Läs gärna utbildningskapitlet i L22. Finns inget enda ord om försöksdjur. I försöksdjursföreskrifterna finns inte orden slakt nämnt någonstans.
Finns heller ingen text som nämner ordet ideell verksamhet.
Föreningen planerar nu att bedriva den hjälp för medlemmar som nystartade producenter önskar utan att ta betalt för detta.
Livsmedelslagen säger dock att djur skall slaktas i godkända lokaler. Föreningen har kompletta slakterier som kan hyras ut..... >:D
Slaktdelen är gratis. Lokalterna kostar dock.
Vill bara rätta till ett missförstånd gällande mängden som får slaktas. Gränsen är 150.000 kaniner vilket betecknas som "mindre omfattning" Antalet 10.000 kaniner är den mängd som får slaktas med egenkontroll. När antalet djur överstiger detta tal så skall köttet besiktigas av Livsmedlesverkets utsedda veterinärer. När antalet överstiger 150.000 kaniner gäller hela EU-förordningen utan undantag. Rätt skall vara rätt.
Gösta

Tycker det har varit mer verkstad här nu på 3 sidor än du åstadkommit på de 12 tidigare..  Men det var ju bra att du redde ut antalsbegränsningarna, så man vet att man får slakta 150 000 innan EU-förordningar kommer in i bilden. Det är säkert många som tangerar den gränsen.

Jag kan inte se vitsen och nytta i att man utmanar systemen genom att erbjuda organiserad utbildning i era lokaler, men hävdar att det är gratis och därmed inte yrkesmässigt. Betalningen är bara ett av kriterierna, och här kommer man då att ifrågasätta måttet av organisation.
Själv tycker jag det är rätt uppenbart att betrakta en sån tillställning som tillståndspliktig undervisning.

Gösta

« Svar #304 skrivet: 27 mar-13 kl 20:38 »
Käre Existens, jag har aldrig sysslat med undervisning. Jag erbjuder utbildning vilket är en helt annan sak. naturligtvis är detta ingenting för dig eftersom du enligt dina inlägg är expert på allting och anser dig fullärd! Grattis!
Det finns dock andra som gärna vill gå en adekvat utbildning för att inte riskera att djur får lida i onödan. Om man inte bryr sig om djurs lidande är det naturligtvis bara att köra på.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #305 skrivet: 27 mar-13 kl 21:19 »
Nej, det är ju en dramatisk skillnad på undervisning och utbildning..det vet ju alla..

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #306 skrivet: 27 mar-13 kl 21:29 »
Nej, det är ju en dramatisk skillnad på undervisning och utbildning..det vet ju alla..

Jag visste inte det, men nu har jag fått reda på det!  Man lär sig nåt nytt varje dag!  ;D
Hur en utbildning utan undervisning är upplagd förstår jag dock inte ännu.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gösta

« Svar #307 skrivet: 09 apr-13 kl 20:45 »
Juridik är svårt käre Existens och Ugglans! Det är nog ingen som begär att ni ska förstå detta.
Övrigt för er andra som kan vara inresserade av vad som sker i myndighetssverige:
Förslaget på nytt regelverk som skickades ut under dec. 2012 är under bearbetning. Tyvärr så stämmer förslaget väldigt illa med djurslaget kanin. Detta har påpekats av de flesta organisationer utom möjligen Djurens Rätt. Merparten av förslaget är en kopia på minknäringen.
Ärendet är nu lyft till riksadgsnivå eftersom den kan tolkas som hindrande av verksamhet genom myndighetsutövning. Åtgärder kommer att göras från politikerhåll inom snar framtid. Bara för att inte göra Existens och personer med samma inställning oroade så bör poängteras att hobbyverksamheten troligen inte kommer att påverkas men däremot kommersiell verksamhet.
Senare kommer även slaktutbildningen att likställas med övrig slakt enligt L22.
Gösta

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #308 skrivet: 09 apr-13 kl 23:17 »
Nej. Att hobbyverksamhet inte påverkas har vi ju försökt få dig att förstå ett tag nu. Skönt att det börjar sjunka in till slut.

Gösta

« Svar #309 skrivet: 11 apr-13 kl 15:33 »
Vad bra att även du Existens har fattat att jag endast avser verksamhet och inte hobby. Detta har jag påpekat i två år nu. Grattis!! ;D
Gösta

Hagbard Handfast

• -
« Svar #310 skrivet: 11 apr-13 kl 16:11 »
Vad bra att även du Existens har fattat att jag endast avser verksamhet och inte hobby. Detta har jag påpekat i två år nu. Grattis!! ;D
Gösta

Och vad är skillnaden, enligt dig Gösta, på hobbyverksamhet och kommersiell verksamhet? 100 slaktade kaniner? 10 000? 150 000?

För övrigt är en hobby en form av verksamhet. Svenska språket är svårt Gösta. Men det är väl ingen som förväntar sig att du ska förstå det...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #311 skrivet: 11 apr-13 kl 16:44 »
Är inte gränsen mellan hobby och kommersiell verksamhet bestämd av myndigheter?

Den fråga som intresserar mig mest i den här tråden är om den som vill lära sig av den bästa kan gå en kurs hos den som bevisligen kan slakta kaniner, utan att vederbörande ska behöva gå back på kursen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #312 skrivet: 11 apr-13 kl 16:57 »
Är inte gränsen mellan hobby och kommersiell verksamhet bestämd av myndigheter?

Den fråga som intresserar mig mest i den här tråden är om den som vill lära sig av den bästa kan gå en kurs hos den som bevisligen kan slakta kaniner, utan att vederbörande ska behöva gå back på kursen.
Och vem är den bästa då  enligt dig ?

Gösta

« Svar #313 skrivet: 11 apr-13 kl 17:07 »
Hagbard, kolla med skattemyndigheten så får du reda på skillnaden.
Enligt Jordbruksverket så är den nu levande personen som har bästa kunskapen både praktiskt och erfarenhetsmässigt nämligen Gösta Johnsson.
Kan vara en orsak till att de köper viss utbildning av mig.
 ;D ;D
Gösta

vindensbonig

• Gäst
« Svar #314 skrivet: 11 apr-13 kl 17:10 »
Enligt Jordbruksverket så är den nu levande personen som har bästa kunskapen både praktiskt och erfarenhetsmässigt nämligen Gösta Johnsson.
 ;D ;D
Gösta
Skryt måns  ;D

Existens!

• Gäst
« Svar #315 skrivet: 11 apr-13 kl 18:07 »
 ;D ;D
Gösta

Ja, dom har även en hel del andra åsikter om dig.

Trollmor

• -
« Svar #316 skrivet: 11 apr-13 kl 19:33 »
Och vem är den bästa då  enligt dig ?
Enligt mig är inte det intressant.  Enligt mig är det intressant hur reglerna ser ut, och vilka konsekvenser de får i verkliga livet.

Gösta

« Svar #317 skrivet: 11 apr-13 kl 21:09 »
Ja du Existens, alla kan ju inte älska alla här i världen ;D >:D
Puss & kram
Gösta

vindensbonig

• Gäst
« Svar #318 skrivet: 12 apr-13 kl 01:46 »
Enligt mig är inte det intressant.  Enligt mig är det intressant hur reglerna ser ut, och vilka konsekvenser de får i verkliga livet.
Var för yra om den bäste då ?

Trollmor

• -
« Svar #319 skrivet: 12 apr-13 kl 04:34 »
Ja du Existens, alla kan ju inte älska alla här i världen ;D >:D
Puss & kram
Gösta
Jo, det borde ju gå.  Katten till exempel, älskar ju möss ...  ;)

Var för yra om den bäste då ?
Tja, i diskussionen tidigare i tråden har sagts att undervisning endast får ske i privat regi.  Den som håller på med något yrkesmässigt får mera erfarenhet än den som gör samma sak någon gång ibland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser