Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71016 gånger)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #220 skrivet: 11 aug-12 kl 17:16 »
Visst kan man skämta om myndighetsövergrepp och det är väl tur annars skulle man troligen bli riktigt f......
Många som känner mig vet att jag är en besvärlig person som har förmåga att reta gallfeber på folk. Att de tar illa upp beror oftast på att de har lite "lik" i lasten och känner sig träffade. Visst, jag försöker inte undvika att trampa till när det behövs.
Nu skulle jag gärna vilja ha lite hjälp av er på forumet. Det gäller SJV naturligtvis. Skicka in en förfrågan dit med ungefär den här lydelsen:
Jo, jag funderar på att starta ett kaninskakteri i vår. Nu såg jag att SJV kräver en dokumenterad utbildning från 1/1-2013 i kaninslakt för att få starta. Var kan jag få den utbildningen?
Om 50 personer skickar in frågan så måste de faktiskt svara.
Adress: Jordbruksverket 551 82 Jönköping.
Lägg gärna ut svaren här på sidan. Kanske i en ny tråd...
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #221 skrivet: 11 aug-12 kl 17:26 »
jag ska ändå ringa till den kärringen, för jag har en kurs i tyskland på g som jag tänkte gå och de vill veta hur upplägget ska vara för att den ska bli erkänd i sverige
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #222 skrivet: 11 aug-12 kl 19:27 »
Är det inte bättre att maila istället för att ringa? Så det finns bevis för vad de sagt, om inte samtalet spelas in.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Gösta

« Svar #223 skrivet: 11 aug-12 kl 19:44 »
maila till jordbruksverket via deras hemsida. jag är dock osäker på om de diarieför mailkorrespondens. Personligen föredrar jag vanlig post som då kommer in som offentlig handling och måste enligt svensk lag besvaras skriftligen.
Det gäller att få ett resultat före 1/1 2013.
Alla som kan bevisa (?) att de har haft kaninslakteri i minst tre år utan rättstvist (!!??) får en behörighet att fortsätta enligt jordbruksverkets förslag.
Kanske det är därför SJV har försökt sätta dit mig för div. anklagelser. >:D
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #224 skrivet: 11 aug-12 kl 20:09 »
jo, det hela vill jag ju ha skriftligt också sen, men jag måste meddela kursansvarige i tyskland ganska snart och det tar lite tid ibland när man mejlar. ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #225 skrivet: 05 sep-12 kl 19:03 »
Har fått lite olika svar från SJV om slaktutbildningen. Vissa säger att det inte krävs intyg, kanske, eventuellt?? Andra att SLU bedriver slaktutbildning på kaniner. SLU känner dock inte till den verksamheten?
Några svar har varit att avvakta och se vad som händer...???
Det som händer är att all slakt av tamkanin som skall saluföras stoppas från och med 2013-01-01! Ev. kommer jag och Öland att få fortsätta men vi måste ansöka om detta. Hur det ska gå till kan inte SJV uttala sig om, ännu!?
Något remissutskick gällande regelverket som vi blev lovade före midsommar har vi inte sett röken av ännu.
Vill nog anse att SJV medvetet försöker förhala nyetablering i näringen vilket de naturligtvis förnekar men varför händer ingenting då?
TRÖTT
Gösta

Gille

• -
« Svar #226 skrivet: 06 sep-12 kl 07:33 »
"all slakt av tamkanin som skall saluföras stoppas från och med 2013-01-01! "
Har man tagit upp detta i branch- och organisationstidningar? Tror inte jag läst något om det i Kaninuppfödaren och KAF satsar på kaninproduktion nu.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #227 skrivet: 06 sep-12 kl 07:53 »
Har inte ngt med kaniner att göra men råkade halka in...

Enligt de uppgifter jag fått tidigare är statliga o kommunala verk skyldiga att diarieföra all inkommande post, även e-mail.

Här finns en JO-anmälan mot just jordbruksverket för att e-mail inte blivit erforderligt besvarade: http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=4367

Lycka till!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #228 skrivet: 06 sep-12 kl 22:05 »
Skattemyndigheten är dåliga på att svara på mejl också. Man får en mottagningsbekräftelse, sedan hör man inget mer.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #229 skrivet: 10 dec-12 kl 16:04 »
Fick idag besked om att jordbruksverket lagt ut remissen på nya kaninbestämmelser, för produktionsdjur (kött, päls och ull).

Remissen kan läsas på deras hemsida.

Edgar

Gösta

« Svar #230 skrivet: 24 feb-13 kl 11:49 »
Träffade Jordbruksverket i fredags tillsammans med 5 deltagare från föreningen.
Ett planerat möte för att fastställa nya slakterilagstiftningens verkan på kaniner i Sverige.
Kommer att skriva in en längre redogörelse senare när materialet är bearbetat.
Dock gäller enligt SJV följande:
Slakt av upp till 10.000 kaniner (EU=150.000 kaniner) krävs ingen kunskap över huvud taget!
Dock skall djurskyddslagen följas. Där står att den som utöver slakt eller annan avlivning skall ha koda kunskaper om berörda djurslag.
På en direkt fråga var den kunskapen kunde inhämtas (frågan ställdes 6 ggr) så gavs inget svar utan bara att det måste man kunna.!??!
Får en okunnig person vara närvarande när en erfaren slaktare slaktar kaniner? Svar ja. Får den oerfarne efter att sett på själv prova under överenseende av den erfarne? Svar Nej. Möjligtvis kan den oerfarne få öva på en tygkanin.
Efter denna "visning" är det fritt fram att gå hem och slakta 10.000 kaniner?! Eller.... Svar ja bara man har god kunskap??!!?
Jordbruksverket i ett nötskal.
Gösta

Halte

• Gäst
« Svar #231 skrivet: 24 feb-13 kl 11:58 »
Träffade Jordbruksverket i fredags tillsammans med 5 deltagare från föreningen.
Ett planerat möte för att fastställa nya slakterilagstiftningens verkan på kaniner i Sverige.
Kommer att skriva in en längre redogörelse senare när materialet är bearbetat.
Dock gäller enligt SJV följande:
Slakt av upp till 10.000 kaniner (EU=150.000 kaniner) krävs ingen kunskap över huvud taget!
Dock skall djurskyddslagen följas. Där står att den som utöver slakt eller annan avlivning skall ha koda kunskaper om berörda djurslag.
På en direkt fråga var den kunskapen kunde inhämtas (frågan ställdes 6 ggr) så gavs inget svar utan bara att det måste man kunna.!??!
Får en okunnig person vara närvarande när en erfaren slaktare slaktar kaniner? Svar ja. Får den oerfarne efter att sett på själv prova under överenseende av den erfarne? Svar Nej. Möjligtvis kan den oerfarne få öva på en tygkanin.
Efter denna "visning" är det fritt fram att gå hem och slakta 10.000 kaniner?! Eller.... Svar ja bara man har god kunskap??!!?
Jordbruksverket i ett nötskal.
Gösta

Jag är inte riktigt med på vad problemet är? Låter ju tämligen bra i mina öron..
Att avliva en kanin på ett ok sätt är ju ingen rymdvetenskap direkt.  Vad är det nu vill ha fram? Krångliga kurser i avlivning av kanin?

Existens!

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 24 feb-13 kl 12:06 »
Jag tycker du försöker bygga upp en höna av en fjäder. 
Det här är ju regler som gäller alla djur.
Man ska ha nödvändig kunskap och kunna avliva på ett sätt som följer djurskyddslagen.

Hur man sen skaffar sig den kunskapen är upp till vars och ens förnuft.  Själv bad jag min veterinär vara med första gången jag skulle skjuta en sugga. Han gjorde det först, och sen vid tillfälle var han med när jag gjorde själv. Vi informerade inte Sjv om det exakta förloppet.  Därefter ansågs jag ha nödvändig kunskap.
Jag hade sen snarast sett det som en fördel om jag skulle ha ihjäl 1000 grisar om året, jämfört med 1 var tionde år, för att hålla kunskapen vid liv. ( till skillnad mot grisen då ).
Så jag ser inte problemet med att man får avliva 10 000 kaniner om man har kunskapen. Snarast övar man väl upp en bra färdighet.

Halte

• Gäst
« Svar #233 skrivet: 24 feb-13 kl 13:31 »
Ja jag håller med Ex här om jag nu fattar Göstas intentioner rätt..
Alla djurslag som hemmaslaktas faller ju under samma typ av regler och det har ju fungerat bra utan massa inblandande av tydligare regler.

Jag är lite rädd att det ni försöker göra är att på npgot vis ordna så det måste till kurser för att få avliva djur.. Det är förhoppningsvis inte i syfte att kubna anordna dessa kurser eller?

Det är ju inte SJV som krånglar till det utan era medvetna feltolkningar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #234 skrivet: 25 feb-13 kl 08:15 »
Men det Existens! beskriver att han gjort är ju ungefär det som Gösta fått besked om att det är förbjudet ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 25 feb-13 kl 08:45 »
Men det Existens! beskriver att han gjort är ju ungefär det som Gösta fått besked om att det är förbjudet ...
Nej.. "God kunskap" är ju inte definierat. Jag kan säga att jag har god kunskap genom att ha tittat på när grannen har avlivat djur, sett instruktionsvideor, läst manualer o.s.v..

Varför tvinga fram ett fyrkantigt regelverk nr det inte behövs?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #236 skrivet: 25 feb-13 kl 08:54 »
Nej.. "God kunskap" är ju inte definierat. Jag kan säga att jag har god kunskap genom att ha tittat på när grannen har avlivat djur, sett instruktionsvideor, läst manualer o.s.v..

Varför tvinga fram ett fyrkantigt regelverk nr det inte behövs?
Kan det bero på att vilja känna pengar va annars ?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #237 skrivet: 25 feb-13 kl 10:49 »
problemet med att det inte finns något fyrkantigt regelverk är ju att det är lättare för myndigheter att anmärka på ens verksamhet. finns det inget regelverk som beskriver på vilket sätt jag kan förvärva mina goda kunskaper om något, så är det lätt för dem att säga att jag inte har de kunskaper jag påstår jag har, jag får böta, etc och får sluta med min verksamhet. kommer jag på kant med någon inspektör kan han ju bara godtyckligt stänga ner det hela. bara för att det regleras hur man kan förvärva goda kunskaper betyder inte automatiskt att någon kommer att tjäna grova pengar på det hela (gud förbjude att någon tjänar pengar på något.  :o ...). det beror på regelverkets slutgiltiga utförande. det jag istället har att anmärka på är ju myndighetens trångsynthet. det är ju ett väldigt bra sätt att lära sig genom att först få visat för sig av någon erfaren för att sedan prova själv på egen hand under den erfarnes översyn. de flesta kurser och utbildningar är ju trots all lagt upp efter just det tillvägagågssättet.

sedan hade det varit roligt att hitta igen ordet "plyschkanin" i ett regelverk ... ::)

Existens!

• Gäst
« Svar #238 skrivet: 25 feb-13 kl 13:46 »
Som sagt. Ni blåser upp den här frågan till nåt den inte är.  Men tjatar man tillräckligt länge så blir det nog ett regelverk med krav på dokumenterad utbildning...

Jag funderar även över det kloka i att skicka en delegation till jordbruksverket som så uppenbart saknar förmåga att kommunicera.  Ställer man en fråga 6 ggr utan att anse sig få ett svar, så måste man börja fundera över ett annat uttryckssätt.

Gösta

« Svar #239 skrivet: 25 feb-13 kl 13:56 »
Det går alltid att missförstå bara man allvarligt försöker...
Här gäller det att få bort förbudet att en oerfaren person skall få prova på att avliva under uppsikt av erfaren slaktare. Här handlar det faktiskt om respekt för liv. Ett hantverk kan inte uppnås genom teori utan där krävs faktiskt övning rent praktiskt. Skolan vill införa teoretisk träslöjd. Ligger i samma galenskap och ger samma bristfälliga resultat.
SLU har lagt in en webbaserad slaktkurs. (materialet kommer från mig) Tanken är att den skall ligga till grund för den lärare som skall lära ut verksamheten.
Det handlar inte om att tjäna pengar. Skulle det vara huvudmålet så skulle jag absolut inte driva slaktkurser. En slaktkurs går i stort sett +-noll
Varför drev jag då kurs?? För att ansvarskännande personer ville lära sig på rätt sätt.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 5 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare, pow, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser