Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 70985 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Myndigheter
« Svar #100 skrivet: 24 feb-12 kl 10:36 »
Men är det kommunen som ska kontrollera större gårdar? Faller det inte under länsstyrelsen då, isf hade det blivit en mer rättvisare bedömning. Rätta mig om jag har fel  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens?

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 24 feb-12 kl 10:39 »
Men är det kommunen som ska kontrollera större gårdar? Faller det inte under länsstyrelsen då, isf hade det blivit en mer rättvisare bedömning. Rätta mig om jag har fel  ;)

De förprövningar jag har gjort har alltid gjorts med Länsstyrelsen.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #102 skrivet: 24 feb-12 kl 11:09 »
Har en liten känsla av att om länsstyrelsen blir tvugna att förpröva fler kaningårdar så tvingar det fram ett rättvisare regelverk när trycket blir större. Plus att man får igång en diskution angående kaninstallar på länsstyrelsen  ;D vilket kan vara mer positivt en negativt
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

redan

• Uppland
« Svar #103 skrivet: 27 feb-12 kl 16:24 »
Jag följer detta. Tack för att du delar med dig, du gör ett jättejobb.
mvh

Gösta

« Svar #104 skrivet: 27 feb-12 kl 17:02 »
Förprövning skall göras av Länsstyrelsen. Det gör de på uppdrag av Jordbruksverket.
Jordbruksverket skall tillhandahålla ett regelverk till Länsstyrelsen så att de kan förpröva djurstallar. detta saknas för produktionskaniner.
Kommunen har tillsynen av slaktverksamheten på kaniner om antalet understiger 10.000 st/år. Länsstyrelsen har djurtillsynen.
Livsmedelsverket har kontrollen för de som slaktar mera än 10.000 kaniner/år. Samma sak gäller för fjäderfä undantaget struts och emu.
Härom råder inga tveksamheter. Problemet är att det saknas regelverk.
Gösta

Gösta

« Svar #105 skrivet: 07 mar-12 kl 21:25 »
Har nu läst igenom rimissutskicket gällande kommande djurskyddslag (1.237 sidor). Här finns det olika sätt att se på förslaget. Säkert finns det flera som anser att det är jättebra . Vad för något? Jo, att kaniner som produktionsdjur inom lantbruket inte näms över huvud taget. Är det då fritt fram? Absolut inte. Eftersom de inte finns med i lagtexterna så är det fritt fram för berörda myndigheter att skriva egna regler efter eget tyckande som då inte kan beivras mot lagtext. Detta kan ställa till det riktigt ordentligt för all kaninproduktion i fortsättningen. Naturligtvis kommer branschen att lägga in våra synpunkter på detta. Återkommer..
Gösta

Gösta

« Svar #106 skrivet: 15 mar-12 kl 20:46 »
Nu har ett svar kommit från SJV. I korthet handlar det om slaktutbildningen. Att hålla slaktutbildning är tillåten på alla djurslag enligt L22. Däremot är det inte tillåtet för mig att hålla slaktkurser på kanin eftersom jag tar betalt (!!??) för detta.  ??? ::)
Då skall det handla om försöksdjur :o för att detta skall vara tillåtet.
Problemet är att det inte finns den typen av djur. Moment 22 som omöjliggör etablering efter 2013. Då krävs dokumenterad utbildning för slakt av alla typer av djur, även för privatbruk enligt SJV. Detta kan bara ses som ett försök av SJV att få bort kaniner från matbordet.
Återkommer...
Gösta

Gille

• -
« Svar #107 skrivet: 16 mar-12 kl 12:13 »
Men jisses... Så andra utbildningar är gratis??
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #108 skrivet: 17 mar-12 kl 08:52 »
Slaktkurserna är nu nedlagda för gott på Vreta Kaningård efter beslut från SJV. De som har för avsikt att starta ett slakteri och därmed måste visa upp en godkänd dokumenterad utbildning efter 1/1 2013 hänvisas till Enisa Miljanic tel. 036-155000.
Gäller bara nya utövare enligt uppgift. De som tidigare gått slaktutbildningen har den kompetensen.
Orsaken är att utbildning avseende kaniner måste hädanefter ske på "distansuppföda försöksdjur avsedda för ändamålet" Någon sådan anläggning existerar inte och jag har inte för avsikt att ansöka om tillstånd för att bygga en heller.
Gösta

Gille

• -
« Svar #109 skrivet: 17 mar-12 kl 15:31 »
Förstår dig Gösta...
Har ATL skrivit någon artikel om detta? Borde sprida myndigheternas vansinne...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Existens?

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 17 mar-12 kl 15:49 »
Då krävs dokumenterad utbildning för slakt av alla typer av djur, även för privatbruk enligt SJV.

De som har för avsikt att starta ett slakteri och därmed måste visa upp en godkänd dokumenterad utbildning efter 1/1 2013

Men det är lite skillnad i de två meningarna.

Vilken är det som gäller då?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #111 skrivet: 17 mar-12 kl 18:08 »

Enisa Miljanic tel. 036-155000.

vem är det? ???

synd att du inte ska fortsätta, men jag förstår dig :(
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #112 skrivet: 17 mar-12 kl 20:10 »
vem är det? ???

Ett av ljushuvena på jordbruksverket

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #113 skrivet: 17 mar-12 kl 20:12 »
ok.  :-\

tror jag ska kolla om det finns nån kurs att gå i tyskland. det ska väl finnas.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #114 skrivet: 17 mar-12 kl 20:24 »
Jag har i dag meddelat Jordbruksverket att vi inte längre håller slaktutbildning med anledning av att de kräver djur som inte finns skall användas. Jag har också krävt besked om hur personer efter 2013 01 01 skall kunna få den dokumenterade utbildningen som krävs för att få slakta. Jag har också krävt att få besked om exakt vilka personer/grupper som berörs. har även krävt svar senast den 21/3 eftersom detta är mycket viktigt för fortsatt kaninproduktion som kommer att belysas ordentligt på seminariet den 22 mars (se annan tråd). Tror att SJV får det lite problematiskt den 22:a för de skall ju medverka >:D
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #115 skrivet: 17 mar-12 kl 20:29 »
synd att jag inte har möjlighet att åka dit. kan dock sponsra nån intresserad med 20 stycken ägg som ligger i kläckaren och som inte verkat bli nåt. de kan ligga där tills den 22:a.  >:(

skämt åsido, man kan ju undra om det kommer nåt vettigt svar från det hållet. ska ändå börja forska i utländska utbildningar på allvar.

redan

• Uppland
« Svar #116 skrivet: 17 mar-12 kl 21:26 »
Jag har i dag meddelat Jordbruksverket att vi inte längre håller slaktutbildning med anledning av att de kräver djur som inte finns skall användas. Jag har också krävt besked om hur personer efter 2013 01 01 skall kunna få den dokumenterade utbildningen som krävs för att få slakta. Jag har också krävt att få besked om exakt vilka personer/grupper som berörs. har även krävt svar senast den 21/3 eftersom detta är mycket viktigt för fortsatt kaninproduktion som kommer att belysas ordentligt på seminariet den 22 mars (se annan tråd). Tror att SJV får det lite problematiskt den 22:a för de skall ju medverka >:D
Gösta

Det ska bli jätte intressant. Jag kan inte riktigt förstå hur de menar. Vad drar de parallelen till. Föds det upp grisar enligt försöksdjursreglerna, eller kor?
Övrigt, hur menar dom om att alla även privata måste ha en utbildning. Gäller det bara slakt eller även avlivning?

Gösta

« Svar #117 skrivet: 17 mar-12 kl 23:26 »
SJV:s agerande kan bara ses som ett försök att stoppa kaninkött i Sverige. Finns tydligen fortfarande ett antal personer från gamla Djurskyddsmyndigheten kvar på SJV. De sypatiserar med Djurens Rätt som i många år försökt få till ett förbud mot att äta kaninkött. De anser att det är ett husdjur och husdjur ska man inte äta enligt DR
Om någon är intresserad av att ta del av skrivelser så har dessa ett Dnr 31-10958/11 på jordbruksverket. Bara att beställa ut. Den som enligt de själva handhar ärendet heter Enisa Miljanic och kan nås på tel 070-3102846 Hon sitter på "enheten för häst, fjäderfä och vilt" enligt SJV:s hemsida. Ring henne gärna o:)
Gösta

Gamina

« Svar #118 skrivet: 18 mar-12 kl 00:06 »
Jag håller inte på med kaniner men läser här ibland ändå.
En tanke som jag får i huvudet är att det här inte har något men kaniner att göra i stort, även om det säkert finns klappträn som inte vill se kanin som ett produktionsdjur. Jag tror mer att det handlar om att myndigheterna hatar små besättningar. Tänk om det bara fanns djurfabriker med högproducerandelöpandebandproduktion vilket drömsenario för myndigheterna. Det är lätt att kontrollera och man vet exakt var de finns eftersom de kräver tillstånd. Som det är nu så finns det massor av små besättningar som de mer eller mindre måste leta upp. Om man gör reglerna så krångliga så att dessa "korkade" människor fattar att de inte ska hålla på med produktionsdjur så förenklar man helt enkelt sin egen vardag.
Folk i gemen kan gott få hålla katt, hund, akvariefisk, någon burfågel och kanske lite gnagare i bur som sällskap. På nåder måste de väl tillåta häst iom att de annars kommer få höra hela jämstäldhetsköret men den djurhållningen krånglar de också till rätt bra.
Jag är 100% säker på att SJV hatar mina höns (både rasen och antalet)
/Jävlig synisk Gamina
Genbank för Gotlandshöns

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #119 skrivet: 18 mar-12 kl 00:32 »
Jag är 100% säker på att SJV hatar mina höns (både rasen och antalet)
/Jävlig synisk Gamina

:o  Så himla bra inlägg! Vill inte, vill inte tro att du har rätt. Men undrar.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser