Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myndigheter  (läst 71403 gånger)

Gösta

SV: Myndigheter
« Svar #80 skrivet: 31 jan-12 kl 16:48 »
Hej igen och god fortsättning. Har varit borta ett tag men är åter i selen. Gällande golv så finns det inget förbud mot spaltgolv. Det finns heller inget tillåtet i ämnet eftersom det enligt SJV inte finns. Visserligen har det använts i landet redan på 30-talet men ibland tar det tid för våra kära myndigheter o:)
Det råder stiljtle angående både förprövning och regelverk. Ämnet kommer att belysas den 22/3 när SJV får förklara sig. (Se ny rubrik).
Gösta

Gösta

« Svar #81 skrivet: 07 feb-12 kl 21:15 »
Har i dag fått domslut från Förvaltningsrätten avseende bedövningsmetoder för kanin. Rätten upphävde Länsstyrelsens förbud i ärendet. Motivation: En kontrollmyndighet får inte utfärda ett förbud i strid med gällande lagstiftning. Detta borde ju då gälla även utbildning men där har rätten en annan inställning eller så är de inte läskunniga.
Har fått delar av domen i det målet. Sida 1-2 saknas. ger ju ett ganska svagt förtroende för rätten om de inte ens kan skicka ut kompletta handlingar till berörd part....
Återkommer
Gösta

Gösta

« Svar #82 skrivet: 18 feb-12 kl 13:12 »
I dag har jag som ordförande erhållit "betänkande av utredaren i översyn av djurskyddslagstiftningens utformning och innehåll" Detta är en utgåva till samtliga remissinstanser och berörda myndigheter. Synpunkter skall inlämnas senast maj 2012. Detta är den nationella skärpningen av förslaget till EU-lagstiftningens djurskyddslag 2013-01-01. Den omfattar 1.147 sidor :o
Ska plöja igenom den för att se hur mycket som kan påverka kaninnäringen. Återkommer när detta är gjort.
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #83 skrivet: 18 feb-12 kl 15:20 »
Jag har läst den, den som går att ladda ner alltså. Inte direkt ngt konkret mer än att hon påpekar brister som att bur- och transportlådemått måste anpassas bättre.
//Lina

Gösta

« Svar #84 skrivet: 18 feb-12 kl 15:41 »
Har du laddat ner 1.147 sidor ::) Låter ganska mycket. har du skrivit ut den också? Heter SOU 2011:75 (statens offentliga utredningar)
Gösta

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 18 feb-12 kl 17:22 »
Ladda ner var den enkla biten, däremot har jag inte plöjt igenom alltihop än. ;)

Gösta

« Svar #86 skrivet: 18 feb-12 kl 19:37 »
Ulric, eller någon annan hittar ni något matnyttigt som är av intresse för kaninnäringen så skriv på vilken sida. Jättebra om flera läser och letar så vi inte missar något viktigt!
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #87 skrivet: 18 feb-12 kl 23:04 »
Har du laddat ner 1.147 sidor ::) Låter ganska mycket. har du skrivit ut den också? Heter SOU 2011:75 (statens offentliga utredningar)
Gösta

Jaa... det är ju inte ens en stor fil. En 1080p TV-serie säsong är däremot en stor fil :).

Och varför skriva ut det? Miljöboveri?

Ladda och läs på datorn, plättlätt :).
//Lina

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #88 skrivet: 19 feb-12 kl 08:46 »
Och varför skriva ut det? Miljöboveri?

Ladda och läs på datorn, plättlätt :).

Så sant! Dessutom är ju pdf-erna sökbara och man kan snabbt bläddra förbi stycken som inte intresserar en!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gösta

« Svar #89 skrivet: 19 feb-12 kl 10:59 »
Vad jag sökte var lite konstruktivt tänkande, nämligen att flera läste igenom HELA underlaget för att ev. hitta saker vi bör reservera oss för.
Samarbete för omväxlings skull o:)
Om ni sen vill sitta framför en skärm eller ha underlaget i bokform för att kunna läsa det på andra ställen är ju naturligtvis upp till brukaren.
Gösta

Gösta

« Svar #90 skrivet: 23 feb-12 kl 11:24 »
Nu har SJV skickat ut remiss gällande förprövningsregler alla djurslag.
På kanin föreslår de 20 avelsdjur och 150 växande ungdjur som gräns för att slippa förprövning. Det harmonirerar inte med övriga djur i lantbruket där förslaget på får är 20 st + lamm, samt höns är 500 st.
5 Hästar osv.
Fortfarande är tydligen kaniner ett mycket känsligt område och skall till varje pris begränsas >:D
Kommer att lägga in ett motförslag med motiveringen att djurslagen måste likställas inom lantbruket.
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 23 feb-12 kl 11:33 »
Men då har du nog inte förstått begreppet 'djurenheter'..

Man kan ju knappast likställa en kanin med en häst, och kräva förprövning för samma antal..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #92 skrivet: 23 feb-12 kl 11:36 »
Nämen Existens, i nuläget är väl 1 djurenhet = 1 häst = 500 kaniner....

//Lina

Gösta

« Svar #93 skrivet: 23 feb-12 kl 11:38 »
Det är nog snarare du Existens som inte förstått begreppet djurenheter.
1 djurenhet = 22 kg fosfor/år
5 st hästar är ca 5 st djurenheter
100 avelskaniner inkl. avkomma är ca 1 djurenhet
Om jag rakt av skulle likställa kaniner med t. ex. hästar så skulle 5 hästar motsvara 500 avelskaniner. SJV säger 20....
Vad är det jag inte förstår?
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 23 feb-12 kl 11:59 »
Nå, tydligen var du något mer påläst än man föreställde sig.. På dig lät det ju som att en kanin och en häst skulle räknas som samma.

Och jodå, jag känner till begreppet djurenheter.

Jag vet däremot inte om jag tycker att 170 kaniner är så lite, detta är ju alltså antalet platser, inte vad man får föda upp på ett år.

Gösta

« Svar #95 skrivet: 23 feb-12 kl 12:40 »
Blir ju inte 170 platser! Det är ju inte hästar som ska ha var sin spilta!
20 avel ger 20 platser
150 växande ungdjur ger ca 10 platser
Totalt blir det 30 platser.
Eftesom min avel var när jag körde ca 200 avel och ca 500 växande djur vid ett och samma tillfälle anser jag nog att förslaget är i underkant
(Blev ca 240 platser)
Som du själv skrev, man måste ta hänsyn till vilka djur det gäller.... ;)
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #96 skrivet: 23 feb-12 kl 17:15 »
Ja herregud orka ha slaktdjur i enskilda burar... Lösdrift/grupphållning är tidsbesparande och dessutom mysigare för djuren.
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 23 feb-12 kl 22:09 »
Ja herregud orka ha slaktdjur i enskilda burar... Lösdrift/grupphållning är tidsbesparande och dessutom mysigare för djuren.

Naturligtvis har man inte slaktdjur i enskilda burar, det är det ingen som påstått heller.

Men när man talar om förprövning så pratar man normalt om antalet platser, inte antal uppfödda djur per år.

Har man ett slaktsvinstall med 1000 platser, så innebär det alltså att man kan föda upp ca 3000 grisar per år där.

Sen tycker jag väl förprövningen är en sak man inte behöver hetsa upp sig så över. Den kostar inget, är några papper att skicka in. En vanlig rutin för de flesta djurhållare.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #98 skrivet: 23 feb-12 kl 23:34 »
Ett problem med förprövning för kaniner är att man kan få olika svar på samma anläggning i olika län. Detta eftersom ett regelverk saknas att förpröva mot. Detta innebär ett godtycke, och det gillar jag inte.

Gösta

« Svar #99 skrivet: 24 feb-12 kl 10:10 »
Förprövning i sig är helt ok, men den skall vara lika för alla lantbrukets djur. Där skall inte antalet djur anges över huvud taget om en rättvis medömning skall ske. Här borde det handla om djurenheter. Om det sedan skall vara 3, 4 eller 5 enheter innan förprövning har mindre betydelse men inget djur skall särbehandlas i detta avseende.
Övergripande är ju djurskyddslagen som gäller för alla djur oavsett antal eller förprövning.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser