Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korn vs vete  (läst 6064 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
korn vs vete
« skrivet: 22 sep-07 kl 09:06 »
Var försiktig med vete det kan orsaka diarre och fjäderhackning om man ger för mycket.

Mvh
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: korn vs vete
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 10:40 »
Hur mycket vete kan man ge fem hönor och en tupp om dagen då? Jag har ju läst här att vete är bra för dem när det är kallt ute...

Jag ger dem havre också, som de får utstrött att picka i sig, kan jag blanda det med vetet sen? Havre får de, nu, ca tre dl om dagen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-08 kl 13:28 »
Hej,

vi är nybörjare med 15 hönor plus ett par tuppar.
Köpt hönsfoder (värp) på lantmännen samt ger matrester. De har tillgång till fodermorot samt palsternacka eller annan rotfrukt att hacka lite på (de älskar rotfrukter!). Även tillgång till sandbad/askbad och snäckskal. Har hört att det är bra att ge fodret i foderautomat, men slänga ut vete i ströet, så får de lite att göra och vässar klorna när de krafsar fram vetet.
Nu är det lite dyrt tycker vi att köpa vete på affären, och tänkte köpa direkt från bonden. Inte många som har vete, men korn får vi lätt tag på. Hur är det egentligen; kan vi ge korn ist för vete? Eller missar vi då något viktigt ämne som finns i vete men inte i korn? Funkar havre eller annat sädesslag?

/Mia
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 27 feb-08 kl 14:01 »
Jag fodrar mina med färdigfoder av det slag där man ska sätta till två sorters säd.
Säden jag använder är hel havre och krossad korn.
Gotlandskaniner, genbank.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 27 feb-08 kl 14:16 »
jag kan tyvärr inte svara på frågan mer än att jag kan säga att jag ger mina allfoder utblandat med KROSSAT korn, men det är för att ajg har ankor och de behöver få kornet krossat. Största anledningen till att jag blandar är en prisfråga.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-08 kl 16:28 »
Hur är det egentligen; kan vi ge korn ist för vete?
Funkar havre eller annat sädesslag?
Korn är inte såå bra till höns, då det ger klibbig o lös avföring på hönsen om man ger för mycket.  :-\

Havre är mycket bättre att ge hönsen.

Havre har en högre kvalite på proteinet än andra sädesslag och är fettrikt med hög andel linolsyra.
(krossad Havre är att föredra då hönsen annars måste äta förhållandesvis mycket skal.)

Havre är också Vitamin rikare än andra sädesslag.  :)
« Senast ändrad: 22 jun-08 kl 10:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-08 kl 17:49 »
Jag ger mina höns allfoder.
 krossat havrekornkross + helt vete.
En del av varje.

Hedemorahöns

Simon

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 feb-08 kl 18:21 »
Håller med Grimla... Havre är det bästa till fjäderfän! Hönornas fjäderdräkt blir bättre och äggen större .... Havre har desutom lugnande inverkan  :-[ Vete ger mycket snabb energi och kan bidra till hackning istället...

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 feb-08 kl 07:54 »
Det var som f-n. Nu lärde man sig ngt nytt här
på morgonkvisten! ;)

Margit

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 feb-08 kl 09:54 »
Min "fodergubbe" avrådde från havre till hönor...rekommenderade korn och vete  ???

Nästa gång ska jag köpa havre.

Lena A

« Svar #10 skrivet: 29 feb-08 kl 11:20 »
Frånsett allfoder/Fenix hel veg-foder ger jag nu på vintern några nävar helkorn och havre, som jag kastar ut på golvet så att de små liven kan sprätta och ha litet sysselsättning. Frukosten brukar bestå av uppblött bröd och a-fil. Detta är bara som aptitretare och för att de gillar det.  :-[

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 29 feb-08 kl 12:05 »
Mina får kornkross ihop med helfodret. Havre ratas för mycket tycker jag, det blir mer spill av det och vete gör hönorna på dåligt humör.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 feb-08 kl 21:56 »
Varför blir de på dåligt humör av vete...??

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 29 feb-08 kl 23:45 »
Varför blir de på dåligt humör av vete...??
Vete(j) ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 01 mar-08 kl 00:10 »
Efter en barndom med glutenallergiker i familjen, är jag benägen att tro att det ligger någonting i det  ;)

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 mar-08 kl 09:46 »
Har googlat lite på frågan.
Verkar finnas lika många idéer som hönsraser.
Hur som helst så kör vi vete som lite extra pillepill i spånet
nu i vintertid. Det utgör ingen stor del av födan om man säger så.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 mar-08 kl 10:48 »
Värt att notera att hönsmaten man köper i säck innehåller mängder av vete.

amarantus

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 mar-08 kl 12:10 »
Värt att notera att hönsmaten man köper i säck innehåller mängder av vete.

I alla fodersorter???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 mar-08 kl 13:45 »
I alla fodersorter???

Alla jag kollat, 40-50% Enda sättet om man vill undvika vete verkar vara att köpa koncentrat, vetehalt 40%, och blanda med lika delar spannmål som inte är vete. Då blir resultatet 20%.

Skall också säga att vi har inga problem med hackning trots att våra höns får vete. Men så är de ju särdeles väluppfostrade också.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 08 mar-08 kl 08:32 »
Kontakta närmaste bageri!

Vi har två stora bagerier i närheten, där hämtar vi misslyckat bröd, rester och ibland även STORA lass med ex havregryn! Sist var det en hel bulksäck! Vi har ju rätt så mycket djur så den räckte bara en vecka - men gud så uppskattat!

Detta foder gör ju att fåglarna får i sig mer innehållsrik och varierad kost.
Jag utfodrar i övrigt även med kornkross, snäckskal och lite värpkoncentrat. Å matrester förstås!
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser